Hej,

Hoppas ni kan hjälpa mig brainstorma lite kring detta. Jag har precis byggt hus (själv) men har ingen direkt erfarenhet av källare.

Jag skulle vilja bygga ett garage på 40-50 kvadratmeter. Under garaget skulle jag vilja ha ett enda rum utan pelare eller bärande väggar förutom ytterväggarna. Takhöjd skulle behöva vara cirka 280cm i källardelen. Källardelen skulle behöva vara helt under mark.

Tanken är att det skall bli en inspelningsstudio i källaren.

Källarens golvnivå kontra grundvatten, jag vet inte riktigt här. Enligt någon karta så ligger grundvattnet 5-7 meter under markytan, men det läre ju rinna in vatten ändå då det finns en kulle bakom. Så då behöver det finnas något smart sätt att kunna ta hand om vatten.

Några frågor, hoppas ni vill vara med och hjälpa mig här :giggle:

1, Hur skulle ni konstruera källarväggarna och källargolvet? Jag vill självklart ha en varm konstruktion. Och en stark konstruktion som klarar last ovanifrån.

2, Hur skulle ni ta hand om vattnet som sipprar in, gärna något sätt som är redundant så man inte står med vatten vid ett längre strömavbrott.

3, Kan man göra källarens grund och väggar täta, så det klarar vatten några dagar om dräneringen skulle strula?

4, Hur skulle ni konstruera taket som även är golvet i garaget. Detta behöver ju vara självbärande, och klara vikten av två bilar samt inte hamna i självsvängning av ljudvolym i inspelningsstudion. Samt så måste det ju finnas utrymme för golvbrunn i garaget.

Är det någonting jag glömt?
 
1- Golvet gjuten isolerad platta med voter eller på sula, sedan väggar av typ thermomur så man kan släppa upp armeringen från plattan där. gjuta med vattentät betong.

2- Verkar konstigt att räkna med att det ska sippra in vatten så hade byggt det för att inte göra det. 5m till grundvatten är gott mått. Eller tänker du under byggtiden? Isf hade jag grävt en djupare grop och pumpat ut det.

3- Ja, som ovan verkar det dumt att inte göra det. Dränerande lager funkar bra även för källare.

4- Bjälklaget hade jag nog gjort med ett plattbärlag, 6m är ingen jättespännvidd, gissar du klarar dig med 160mm även med bilarna som konstantlast.
Vet du var du vill ha brunnen när du beställer bjälklaget äret inte heller några problem.

Funderar på om du behöver, beroende på var du bygger kanske en utvändig trappa, om inte annat som utrymningsväg.
Så hoppas det inte är en källare av mer .... Österikisk typ du ska bygga, (sorry dåligt och osmakligt skämt men det låter som om det skulle bli lite av en bunker)
 
Hur mycket pengar har du för detta projekt ??
Du behöver ju bygglov så då är det nog lika bra att koppla in en byggnadsingenjör direkt.

//AA
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.