Jag kommer behöva bygga ganska många köksluckor där konstruktionen kommer vara ram i trä och spegel i 6 mm plywood. Några av luckorna blir vitrin med glas istället. Tjocklek på ram tänker jag mig att 20-22 mm kan bli lagom. Det blir även några större lådfronter med samma konstruktion medan mindre lådor får front i ett stycke. Stilen är enkel Shaker som ska målas och just nu lutar jag åt att foga samman ramen med bordssågssnickeri då det känns mest rationellt och tillräckligt starkt.
Frågan är vad jag väljer för träslag till ramen?
Alternativen är; Björk som jag haft på tork i snart tio år. Tätvuxen furu som torkat sedan i somras. Eller köpa någon snickeritorr Furu, Ask eller annat trevligt.
Nackdelarna med björken och furun är väl främst att de är relativt mjuka så det lättare blir märken. Furun är kanske heller inte tillräckligt torr ännu. Dock vore det extra kul att bygga av trä jag själv skördat. Dessutom mycket billigare. Men jag vill ju absolut inte att dörrarna ska slå sig :sweat:
Hur skulle ni gjort?
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Håller med dig om att det hade varit coolt med egenskördat virke. Hade du skördat både björken och furut själv? I så fall hade jag nog tagit björken, det skulle jag tro är hårt så det räcker.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
S snuttekudden skrev:
Håller med dig om att det hade varit coolt med egenskördat virke. Hade du skördat både björken och furut själv? I så fall hade jag nog tagit björken, det skulle jag tro är hårt så det räcker.
Jo. Får väl prova hur det blir, är lite orolig att det börjar slå sig mycket när jag väl börjar dimensionera det. Är inte heller säker att jag har så det räcker av björk.
 
Det sattes in många furuluckor på 70 och 80 talen. Det är väl inte i huvudsak av tekniska skäl som de har skrotats?
 
Byurn Byurn skrev:
Det sattes in många furuluckor på 70 och 80 talen. Det är väl inte i huvudsak av tekniska skäl som de har skrotats?
Du har nog en poäng i det. Furu har väl också ett väldigt bra styrka/vikt-förhållande. Har för mig att jag läst att det av den anledningen var det föredragna träslaget för spant i kanot-/kajakbygge. Ingen nackdel om köksluckorna blir lätta.
 
Microkatten
Har inte björk lite tendenser till att vrida sig, och det är kanske viktigare att hitta rakvuxna delar just till skåpsluckor? Kanske också synd att måla över björken? Men om du t.ex. laserar så kan du ju ta plywood i björk.

Skvätter ni omkring mycket i köket så kanske du kan hitta kvarterssågad furu om du har någon lämplig såg nära dig. :D Annars är väl furu relativt okänsligt för fuktväxlingar och förhållandevis billig (eller egen...), så det borde kanske ligga högt på lämplighetslistan? Det är dessutom relativ lätt och starkt, som du säger. Och om du mot förmodan skulle få något märke så går det att spackla och måla över. Så frågar är väl varför du inte skulle välja furu?
 
Redigerat:
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Så frågar är väl varför du inte skulle välja furu?
Är väl självklart, nano är orolig för att inte få likes om han inte kör med något exotiskt ;)

(Han får ju ingen av mig, för att jag inte hittat gilla-knappen ännu, och för att han inte har en verktygsdensitet på 4 verktyg per kvadratdecimeter. Ingen av dig om han inte skickat ner hyveln. Ingen av heimlaga för att han inte bygger luckorna med en yxa. Ingen av ola_c pga bristen på specialjiggar.. osv;) )
 
  • Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Du har nog en poäng i det. Furu har väl också ett väldigt bra styrka/vikt-förhållande. Har för mig att jag läst att det av den anledningen var det föredragna träslaget för spant i kanot-/kajakbygge. Ingen nackdel om köksluckorna blir lätta.
Om vi pratar båtbygge så är gran populärt, i alla fall i modernt strip bygge. Fast då mest som distans mellan epoxiskikten.
 
Ska du ändå måla det så hade jag övervägt gran, även om jag ogillar det som träslag till finsnickeri. Ask tycker jag är trevligt, generellt raka fibrer och mycket formstabilt.
Oavsett träslag, för att undvika att det slår sig så långt som möjligt så andvänd virke som är i jämnvikt med luftfuktigheten där det skall vara. Möbeltorrt brukar det ju kallas också. Också så rätfibrigt som möjligt och helst inga kvist. Gärna stående årsringar.
 
  • Gilla
Andtor
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Ska du ändå måla det så hade jag övervägt gran, även om jag ogillar det som träslag till finsnickeri. Ask tycker jag är trevligt, generellt raka fibrer och mycket formstabilt.
Oavsett träslag, för att undvika att det slår sig så långt som möjligt så andvänd virke som är i jämnvikt med luftfuktigheten där det skall vara. Möbeltorrt brukar det ju kallas också. Också så rätfibrigt som möjligt och helst inga kvist. Gärna stående årsringar.
Jag gillar också ask, känns dock fel att måla över (att det blir målat är icke-förhandlingsbart). Köpa gran känns inte aktuellt med kvistar etc. Återstår då att hoppas min furu är tillräckligt torr :)
 
  • Gilla
snuttekudden
  • Laddar…
Har kommit en liten bit på väg med stommarna av furuskivor så gjorde en provmontering av bakhörnet. Hittade också lite fler björkplankor i gömmorna så tror att det faktiskt kan räcka, snart dax att snickra några provluckor :D
Köksstommar av furuskivor under installation med provmonterat bakhörn och en inbyggd vinhylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jdel och 5 till
  • Laddar…
Hur kommer det sig att köksbygget inte förärats en egen och sammanhållande tråd?
 
  • Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Hur kommer det sig att köksbygget inte förärats en egen och sammanhållande tråd?
Bra fråga, snickaren var för lat kanske. Drog mig lite för det då jag viste att det skulle dra ut rejält på tiden. Men bättre sent en aldrig kanske, vars borde den ligga?
 
Håller med om att det här kräver en projekttråd :cool:(y) Funderat på att bygga nästa kök själv. Skulle vara så befriande att slippa förhålla sig till Ikeas modulmått
 
88 dominobrickor senare är skåp no8, en väggvitrin, ”klar”. Återstår bara att bryta kanter, spika baksida, slipa, grunda, slipa, måla, måla och måla och bygga luckor. Lite trött på skåp just nu :sweat:

En ofärdig väggvitrin av trä under konstruktion med lösa hyllplan och sidopaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träskåp under konstruktion i en verkstad, fastklämt med skruvstäd och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obyggt träskåp i verkstadsmiljö med klämmor och verktyg på ett köksgolv med schackrutigt mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa steg blir lite omväxling, då ska skafferiet snickras :)
 
  • Gilla
Luddis_1 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.