tjenare. Jag har 2 radiatorer i garaget där jag misstänker att stiftet i har fastnat i ventilen. Kan montera ut insatsen och sätta på en ny utan att behöva tappa ur hela systemet? Eller kommer det forsa ut vatten ur ventilen? Går det möjligtvis om man slår av cirkulationspumpen just under bytet att klara sig utan massa rinnande vatten?
Har du knackat på stiftet mååånga ggr med skaftet på en mejsel och även med hammaren på sidan av kopplet, det brukar släppa då, ingen tång och dra ut , kan bli märken på stiftet och har du otur får du det i handen och vattensprut
Fel av mig, uppfattade att det var termostatventiler, det är en slottventil och har inte någon pigg, går det att röra axeln eller sitter den fast , är den fast prova med att lossa ett halvt varv på deb yttersta muttern och knacka på axeln med en hammare och mejselskaft mellan så inte den stukas med grader ytterst, innanför den muttern sitter ett tätgarn och det kan ha ärgat fast mellan axeln och ingångO Ove.sundberg skrev:
Okej ska prova det. Återkommer om det fungerar, Tack så mkt för ditt svar!
Den satt som sten..J jonaserik skrev:Fel av mig, uppfattade att det var termostatventiler, det är en slottventil och har inte någon pigg, går det att röra axeln eller sitter den fast , är den fast prova med att lossa ett halvt varv på deb yttersta muttern och knacka på axeln med en hammare och mejselskaft mellan så inte den stukas med grader ytterst, innanför den muttern sitter ett tätgarn och det kan ha ärgat fast mellan axeln och ingång
Då sitter det fast med ärg och kalk som finns i vattnet plus lite annan skit, kan sätta sig rätt bra, blir till att lossa den stora inre muttern då kommer allt ut förhoppningsvis, det är en en grov gänga på axeln och det är nog där som det sitter fast och går att fixa, men troligtvis blir det tömma en del vatten till nivå under ventilen, är garaget i samma plan övriga huset går det bra,källare sämre, då måste 80 % av vatten tappas, snart slut på vintern, lev med det här och ordna det till sommaren
Okej. Ja jag får ta tag i det till sommaren istället. Tack för hjälpenJ jonaserik skrev:Då sitter det fast med ärg och kalk som finns i vattnet plus lite annan skit, kan sätta sig rätt bra, blir till att lossa den stora inre muttern då kommer allt ut förhoppningsvis, det är en en grov gänga på axeln och det är nog där som det sitter fast och går att fixa, men troligtvis blir det tömma en del vatten till nivå under ventilen, är garaget i samma plan övriga huset går det bra,källare sämre, då måste 80 % av vatten tappas, snart slut på vintern, lev med det här och ordna det till sommaren