Hej, stressade säljare vill att vi genast hoppar på ett erbjudande om fiber via Stadsnätsbolaget (nu bytt namn till Open Infra). De ska installera fiber till hyreshus en bit bort och ger då "chansen" till villaägare att ansluta sig för 5900kr + 499kr i månaden i 24 månader inklusive tv och internet. Vi betalar nu mer för tv och internet, och vi har idag inte så många möjligheter att få billigare internet än vi har på grund av husets läge, men jag är ändå tveksam till Stadsnätsbolaget. Jag har läst många negativa kommentarer om dem, bl a att kablarna börjar sticka upp ur marken och att internet blir sämre än innan. Är det någon som har en positiv erfarenhet? Fungerar ert fiber med dem?
 
Stressade o väldigt på säljare från Stadsnätsbolaget sprang runt i Motala o sålde in ungefär samma koncept med det undantaget att de skulle endast koppla upp de villor som ännu ej erbjudits eller nappat på fiber från t.ex. Telia.
Det var snart ett och ett halvt år sedan och de skulle börja inom 6 månader, nu ett o ett halv år senare har ingen vad jag vet fått något gjort från dom. Skriver man på är man bunden på 2 år. Har dom inget gjort då så faller kontraktet tror jag (har inte skrivit på själv så jag har inget kontrakt utan går på vad säljaren sa).
Nu har du väl en liten annan ingång eftersom dom ska installera till hyreshus "längre" bort och att dom då kan få ekonomi i det.
Koppla upp spridda villor i en stad tror jag man har svårt att få ekonomi i även om man får 100% täckning.
 
S sforskarn skrev:
Stressade o väldigt på säljare från Stadsnätsbolaget sprang runt i Motala o sålde in ungefär samma koncept med det undantaget att de skulle endast koppla upp de villor som ännu ej erbjudits eller nappat på fiber från t.ex. Telia.
Det var snart ett och ett halvt år sedan och de skulle börja inom 6 månader, nu ett o ett halv år senare har ingen vad jag vet fått något gjort från dom. Skriver man på är man bunden på 2 år. Har dom inget gjort då så faller kontraktet tror jag (har inte skrivit på själv så jag har inget kontrakt utan går på vad säljaren sa).
Nu har du väl en liten annan ingång eftersom dom ska installera till hyreshus "längre" bort och att dom då kan få ekonomi i det.
Koppla upp spridda villor i en stad tror jag man har svårt att få ekonomi i även om man får 100% täckning.
Enligt vad det står i villkoren gäller de två åren från när deras fiber är installerade oavsett hur lång tid det tar för dem, men de säger att det ska vara igång inom några månader. Vad jag är mer orolig för är om detta är en seriös firma som gör ett bra jobb...
 
Vad de säger är helt ovidkommande, det är vad som står i avtalet som är intressant. Om de säljer in det på att ansluta dig i samband med hyreshuset så se till att det skrivs in i avtalet, med specificerade tider.

Samma sak gäller kabelförläggningen på din mark, hur ser ut därutöver kan du inte kontrollera utan bara undersöka tillgängligheten på de tjänster du beställer.
 
Det där med dragning i din mark är viktigt!
Vissa bolag har i sina avtal att de fritt får dra fiber över din mark när du skrivit på avtalet.
 
V Villavilse skrev:
Enligt vad det står i villkoren gäller de två åren från när deras fiber är installerade oavsett hur lång tid det tar för dem, men de säger att det ska vara igång inom några månader. Vad jag är mer orolig för är om detta är en seriös firma som gör ett bra jobb...
Rätten att dra fiber till angränsande tomter skall du inte gå med på. Det är en slamkrypare
 
Varför ska man inte medge kanalisation till angränsande fastigheter? Det skulle inte bli någon fiber i Sverige om alla resonerade så. Det viktiga är att läsa på avtalet och se vad kanalisering innebär. Vägra skrivning som kan leda till ledningsrätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.