Hej igen.

Nu har jag en fundering angående den stålbalk som man monterat dit när man tog bort väggen mellan kök och matsal.
Denna måste väl vila på någon slags bjälkar som går ner i bottenplattan? Det jag kan se är denna regeln i ena änden, som ser lite sisådär ut.

Träregel med skador som är en del av en stödkonstruktion för en stålbalk i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stålbalk som möter en vertikal träregel och en betongvägg, synliga rör nära takbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En träregel som står vertikalt mot en grovputsad betongvägg i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I andra änven gissar jag att man byggt in bjälken eller regeln i denna utbygnaden.

Hörndetalj där stålbalk möter vägg, med synlig regel och avskalad vägg finish.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad säger ni?

Joakim
 
Ja, det ser lite tveksamt ut av flera skäl, både vad gäller placering och infästning (eller brist på) samt dimension. För att kunna sga något mer behövs måttuppgifter (husets bredd, öppningens längd, stolpens dimnsion). Är murstocken i bruk?
 
J justusandersson skrev:
Ja, det ser lite tveksamt ut av flera skäl, både vad gäller placering och infästning (eller brist på) samt dimension. För att kunna sga något mer behövs måttuppgifter (husets bredd, öppningens längd, stolpens dimnsion). Är murstocken i bruk?
Att man dessutom slagit in en liten bit längst upp för att lixom låsa fast regeln... :/

Osäker på mått menskall försöka uppskatta.
Husets bredd skulle jag uppskatta till ca 7 meter.
Öppningens längd ca 2,5-3 meter.
stolpens (träregeln) dimension 45x70mm

Murstocken är i bruk med insatsrör för kaminen.

Skulle detta kunna vara ett sk. dolt fel?
 
Det bror på hur det såg ut när ni köpte huset. Dolda fel ska vara dolda, dvs de ska inte kunna upptäckas utan att riva någon del. Däremot räknas inte brister i köparens kompetens (som hindrat denne från att förstå felet) som dolt fel.

Stolpens dimension är på tok för liten för den uppgiften. Dessutom finns regler för hur nära murstocken den får sitta. Den måste vara ordentligt infäst också. Den behöver bytas.
 
  • Gilla
xorocs
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det bror på hur det såg ut när ni köpte huset. Dolda fel ska vara dolda, dvs de ska inte kunna upptäckas utan att riva någon del. Däremot räknas inte brister i köparens kompetens (som hindrat denne från att förstå felet) som dolt fel.

Stolpens dimension är på tok för liten för den uppgiften. Dessutom finns regler för hur nära murstocken den får sitta. Den måste vara ordentligt infäst också. Den behöver bytas.
Det såg inte ut så när vi köpte och besiktigade.
Jag upptäckte detta när jag rev vägg samt kök.

Stålbalken är ju bakom takpaneln och syntes inte heller innan vi rev lister och vägg. Jag kunde alltså omöjligt veta hur det såg ut bakom vägg och tak.

Att stolpen är för klen misstänkte jag, frågan är om man fäst balken på något annat vis. Antar att jag får riva ner hela innertaket för att se. Och i värsta fall byta ut stålbalken??
Vem bör man vända sig till för att ta reda på mer? Känner ju en hel del snickare, dem kanske har full koll?

Joakim
 
Det lutar åt ett dolt fel, fast jag är ingen expert på det. För att se om stålbalken behöver bytas behöver du frilägga så mycket att det går att se vilken typ det är (det kan man ta reda på med hjälp av alla tvärsnittsmått). Det är ovanligt att snickare har de kunskaper som krävs för att dimensionera balkar och stolpar, även om de oftast har en bra känsla för det. Det blir ofta överdimensionerat. Behöver du göra ändringar i den bärande stommen krävs normalt en bygganmälan med någon form av beräkning. Men det är ju ingen som kollar dig.
 
  • Gilla
xorocs
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det lutar åt ett dolt fel, fast jag är ingen expert på det. För att se om stålbalken behöver bytas behöver du frilägga så mycket att det går att se vilken typ det är (det kan man ta reda på med hjälp av alla tvärsnittsmått). Det är ovanligt att snickare har de kunskaper som krävs för att dimensionera balkar och stolpar, även om de oftast har en bra känsla för det. Det blir ofta överdimensionerat. Behöver du göra ändringar i den bärande stommen krävs normalt en bygganmälan med någon form av beräkning. Men det är ju ingen som kollar dig.
En snickarpolare kikade på det (bilder) och sa att det var på tok för liten dimension på regeln iaf. Rekommenderade 95x95. Han nämnde också att man kanske skulle rostskydda balken då den låg så nära murstocken, men att det egenligen inte var någon egentlig fara.

Denna väggen togs ju ner på 80-talet, så det har ju iaf hållt i snart 40 år ^^
Kanske ska kontakta säljaren och be honom göra en dolda fel anmälan ändå.
Bygganmälan på att sätta en ny balk eller regel hoppar jag gärna, det viktigaste är att huset ej rasar på oss =)

Joakim
 
X xorocs skrev:
Kanske ska kontakta säljaren och be honom göra en dolda fel anmälan ändå.
Du anmäler dolt fel till säljaren. Gör det skriftligen och vänta med att åtgärda felen själv.
 
95x95 räcker. Man måste också titta på hur man kan fästa stolpen i balken, vilket kan påverka stolpens mått.
 
Ok tack.. jag gör så här:

Plockar ner innertak för att blotta balk, samt inbyggnaden i andra änden för att se vad balken vilar på där. Kontaktar dem säljaren så vi får dokumentera allt och anmäla dolt fel.
 
Allright, så här ser det ut bakom panel och utbyggnad.

Balken är dim. 80x40 och vilar i ena änden på den fd. bärande väggen. I andra änden är som tidigare visat lite sisådär lösning. Avkapad och inslagen 45x70 regel. Den vilar enbart, ej infäst på något vis.

Träkonstruktion med en balk och oväntat placerad avkapad regel bakom en väggpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen vägg visar en 80x40 balk som vilar på en gammal bärande vägg och en löst inslagen 45x70 regel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljvy av en konstruktionsdetalj med en 80x40 balk som stöder mot en gammal vägg och en avkapad regel som inte är fastsatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Synligt träarbete bakom en vägg, inklusive en avkapad och inslagen regel som vilar Förlorad mot en balk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett fyrkantrör, t.ex VKR 80x40, som dessutom ligger på lågkant är alldeles för klent för en spännvidd på 3 meter. Även om det står på högkant.
 
J justusandersson skrev:
Ett fyrkantrör, t.ex VKR 80x40, som dessutom ligger på lågkant är alldeles för klent för en spännvidd på 3 meter. Även om det står på högkant.
Det var visst 2,25m spännvidd. Men det hjälper kanske föga. Skall kontakta säljaren imorgon.
 
2,25 m är bättre men inte bra.
 
Det har ju uppenbarligen hållt i 35-40 år iaf ^^ Bör jag vända mig till säljaren som i sin tur kontaktar försäkringsbolaget innan jag gör något mer, eller kan man vända sig till någon annan innan dess för att få ett förtydligande på vad som behöver åtgärdas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.