Nu funkade inte riktigt citeringen som jag tänkt mig. Ber om ursäkt för detta. Inlägg 14 var tänkt att citeras i dess helhet.
 
OHE skrev:
. En hantverkartjänst är långt mer komplex än ett köp på Ica. Ett paket mjöl är ett paket mjöl även om det kan variera något i kvalité. En badrumsrenovering kan liknas vid en mejeriprodukt, den kan innefatta allt mellan minimjölk och creme fraiche, och ofta avgör plånboken och smaklökarna vad man är sugen på. Dock kan man reklamera härsken mjölk liksom man kan reklamera en icke fackmässigt utförd badrumsrenovering. .
Om du likställer hanverkstjänster med mejeriprodukter. kan tänka mig att väldigt många privatpersoner kommer in på ICA och vill ha en mejeriprodukt och frågar vad den kostar och iCA säger 6,5:- när kunden kommer hem så ser hanvatt de inte är Fruktyogurt, går tillbaka och säger att det var inte mellanmjölk jag ville ha utan fruktyogurt och vad kostar det, ICa svarar 18.50:-, kund går i taket. Så här ser byggbranchen ut. om man inte är synsk och kommer ihåg och informerar kunden om allt som kan hända, vilka former och färger som finns att välja på mm.
Jag kan säga ur egen erfarenhet att det går att unkomma mycket av detta tjafs med en utförlig offert. problemet är att jag går nog miste om många jobb pga att göra bra offerter, folk blir rädda och dessutom så skriver inte alla konkurenter samma som mig vilket gör att jag blir dyr i kundens ögon.

Det finns inget värre att säga till kunden ett ca pris typ 10000.- sen gör man jobbet och det kostar 12000.-, kunden betraktar 10000:- som fast pris även om du säger tex från 10000.-. så antingen ber man om fast iannat fall är det löpande och då får man räkna med överraskningar.

Sen kan jag säga att man sitter och räknar på en massa jobb (Gratis) och man vet att man inte kommer att få mer än kanske 20% av dessa, där med kan man inte tänka på jobben i detalj och man kanske inte är villig att ge 100% service tjänst för varenda fråga och undrande inte för ens man har en god chans att få jobbet.

När man får anbusförfrågningar från tex Skanska så står allt i detalj, mycket lättare även fast jobben kan vara upp till 1000ggr större.
 
J J-O skrev:
Vad är ett rimligt pris per m2 för endast plattsättningen där allt underarbete redan är gjort ?
4m2 golv, klinker 10x20 cm
20m2 vägg, kakel 25x40 cm
Jag vet att det här är en gammal skrift,men om någon annan läser,
mitt pris är1200 eller 2 000 kr. det beror är det en vägg eller...
 
Stefan Erikss Stefan Erikss skrev:
Jag vet att det här är en gammal skrift,men om någon annan läser,
mitt pris är1200 eller 2 000 kr. det beror är det en vägg eller...
[media]
mitt pris är bara för 4m2 golv är 1200 eller 2 000 kr. ( Jag läste inte bra :( )
för 20m2 vägg, kakel 25x40 cm är 10 000kr.
naturligtvis om allt är förberett, väggar i symmetri och golv med ett fall mot avloppet...
P.S. ledsen för mitt första svar eftersom det inte var komplett :(
 
i arbetskostnad är underförstådd att ingår i priset ; fogarbetet och silikonarbete vid hörnen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.