Så är det säkert, men i vårt fall var det nog inte rötter som ställde till det. Vi grävde bort all jord och det var inga rötter, snarare en del blålera längst ner i jorden som vi gjorde oss av med. (Jag skulpterade ett litet ansikte åt dem av blåleran från taket.) Jag vet inte riktigt vad som gick snett men snarare resonerar vi så att den bevarade fukten frös och i och med det expanderade och letade sig högre upp..? På andra sidan, där lutningen är mycket större, har det aldrig varit några problem. Där ligger platonmattan kvar i omlott. Så skönt att det är torrt nu i alla fall.
 
  • Hand håller en skulptur av ett ansikte gjort av blålera.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
L Lilliehammer skrev:
På bilderna ovan kan ni se både tvättnedkast och fekalietunna (ej att förväxlas...)
På bilderna nedan syns lite av uterummet och lite mer information om hur han tänkt med uppvärmning och ventilation osv.
Tvättmaskinen var en svår grej att hitta rätt. Eftersom de får gratis varmvatten största delen av året ville de hitta en maskin som tar in varmvatten - de flesta tar ju in kallvatten och använder sedan energi för att värma upp det vattnet.
På en av bilderna nedan syns, kanske inte så tydligt, men en av mina favoritdetaljer: träpanelen. På vissa delar är den blågrå, och det var tydligen pga fuktskador på de brädor han sågat upp. Men träet var friskt och "skadorna" ger bara väggen ett härligt blått mönster. Tycker jag.

Återigen, vilket häftigt hus! Din far är en sann förebild: så här ska hus byggas!
Kul med bilderna på badrummet. Jag frågade dig tidigare men förtydligar min fråga igen: I badrummet, hur funkar det med tätskikt? Sitter det ett "vanligt/modernt" tätskikt bakom plattorna eller hur gör man?
 
  • Älska
Lilliehammer
  • Laddar…
C claym skrev:
Återigen, vilket häftigt hus! Din far är en sann förebild: så här ska hus byggas!
Kul med bilderna på badrummet. Jag frågade dig tidigare men förtydligar min fråga igen: I badrummet, hur funkar det med tätskikt? Sitter det ett "vanligt/modernt" tätskikt bakom plattorna eller hur gör man?
Ja förlåt, jag förstod kanske inte frågan. :pSkickade med bild bara. Men ja, det är nog vanlig keragreen tätskikt bakom. Det är i alla fall fackmannamässigt gjort. Jag hjälpte till att kakla en del men minns inte tätskiktet.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
L Lilliehammer skrev:
Ja förlåt, jag förstod kanske inte frågan. :pSkickade med bild bara. Men ja, det är nog vanlig keragreen tätskikt bakom. Det är i alla fall fackmannamässigt gjort. Jag hjälpte till att kakla en del men minns inte tätskiktet.

Ahh tack för svar! Var mer nyfiken om man har vanligt tätskikt i dessa konstruktioner eller om man kör på något annat :)
 
L Lilliehammer skrev:
Så är det säkert, men i vårt fall var det nog inte rötter som ställde till det. Vi grävde bort all jord och det var inga rötter, snarare en del blålera längst ner i jorden som vi gjorde oss av med. (Jag skulpterade ett litet ansikte åt dem av blåleran från taket.) Jag vet inte riktigt vad som gick snett men snarare resonerar vi så att den bevarade fukten frös och i och med det expanderade och letade sig högre upp..? På andra sidan, där lutningen är mycket större, har det aldrig varit några problem. Där ligger platonmattan kvar i omlott. Så skönt att det är torrt nu i alla fall.
Ja blålera växer inget i men den håller vatten och rör sig!
Jag menar nog att på låglutande delar skulle PL400 hållit ihop platonmattan
Skönt att ni fått det tätt o torrt !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.