Jag funderar lite kring min vattentank (3m3 som jag ska gräva ner i en sluttning till våren. Tanken kommer täckas med 50cm jord.

vattnet i tanken kommer från ett sandfång.

stuprören och två dräneringspumpen ska kopplas till sandfånget.

I krypgrunden placerar jag en pump. Pumpen kopplas med pem25 till tanken.

pumpen ska betjäna utedusch (med vvb), bevattning och en högrtryckstvätt.

räcker det med en vanlig bottenventil eller behöver jag något ytterligare?

PEM bottenventil R25 med invändig gänga för vattentank, visas på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det räcker gott,i den ventilen sitter även en backventil,hur tänker du hålla trycket i slangar/dusch etc. Et tryckkärl på ca 60 L är bra med start/stopp som en vanlig vattenanläggning
 
Det sitter en liten tank på pumpen.
 
Vill nog inte ha backventil eftersom det då kan frysa på vintern......
 
D Derbyboy skrev:
Det sitter en liten tank på pumpen.
Trycktank då, placerad i ett frostfritt utrymme
D Derbyboy skrev:
Vill nog inte ha backventil eftersom det då kan frysa på vintern......
Då måste pumpen vara självsugande och kunna få upp vatten nerifrån. det med frysrisk, hur tänker du dig med övriga dragningar av slangar , då måste även dom vara tomma eller vara isolerade.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
ja från pumpen till uteduschen måste det vara frostfritt men det är bara 10 m mellan dusch och pump. Mellan pump och den nedgrävda tanken är det 25m.
 
Tveksamt om du kommer att få till en bra anläggning så som du tänker, du måste få tomt på vatten i alla delar ( slang ) samt att det kan bli svårt med att få tryck, Ex pumpen startar bygger upp ett tryck och stannar, då kommer vatten att gå tillbaka snabbt till tanken igen ( ingen back ) detta gör att pumpen kommer att få hicka, starta stoppa kanske med 30 sek mellan. Sen har du det med duschen,det kommer att stanna kvar vatten i termostatblandaren och den fryser sönder vid endast temperaturer på -5 , finns alltid vatten i en sådan kvar, rinner aldrig ur.
 
Jo jag är med på det men om jag kör backventil kan jag inte duscha på vintern.

hur ska jag få till det?
 
Kommer pumpen ( och ev. trycktank ) att stå frostfritt ? Var sitter och vilken typ av VVB tänker du använda ?
 
Ja pump inkl den lilla tanken (trycktank?) står frostfritt tillsammans med varmvattenberedaren som är en liten rackare på 30-50l och är från mitten av sjuttiotalet.
 
Om sträckan mellan vattentank och pump inte kan hållas frostfri, så måste ju den slangen tömmas. Eventuellt ( om fall/sug-höjden inte är för stor, så kan backventilen placeras vid pumpen och att det finns möjlighet att tappa ur sugslangen. Detsamma gäller ju sträckan pump till dusch, samt att duschblandaren måste vara urtappningsbar.
 
Jag tänker att man åker ut till stugan på vintern och då vill ta en dusch. Det får inte vara så meckigt att få igång uteduschen.

värmekabel blir dyrt och fungerar inte vid strömavbrott.

finns det inga pumpar som släpper tillbaka vattnet när de inte pumpar, dvs röret mellan tank och pump är tomt?
 
Den myckna oron för legionella tar sig lite väl stort utrymme ibland.
I ditt fall skulle jag ta den på största allvar, det är en jordbakterie och du skall filtrera genom gjord och lagra ytvatten.
Gräva ned en tank ytligt som blir uppvärmd på sommaren.
Det är just dusch som är farligt med legionella. Man andas in bakterien.
Att dricka den är ganska harmlöst.

En grävd brunn är tät från ytan och ned, får sitt vatten under ifrån.

Gräv en brunn för hand om du skall vara riktigt ekologisk.
Man gräver ur på insidan ett tusenrör tills det är i markplan, rullar på nästa tills detta är i markplan osv.
Eller ett par timmars jobb med en grävare.

Ps Ta hand om dig och tänk på din hälsa.
 
I mitt fall kostade 30 m borrhål 13 tusen exklusive pump. 1,5 m från huset.
 
K kest skrev:
Den myckna oron för legionella tar sig lite väl stort utrymme ibland.
I ditt fall skulle jag ta den på största allvar, det är en jordbakterie och du skall filtrera genom gjord och lagra ytvatten.
Gräva ned en tank ytligt som blir uppvärmd på sommaren.

Det är just dusch som är farligt med legionella. Man andas in bakterien.
Att dricka den är ganska harmlöst.

En grävd brunn är tät från ytan och ned, får sitt vatten under ifrån.

Gräv en brunn för hand om du skall vara riktigt ekologisk.
Man gräver ur på insidan ett tusenrör tills det är i markplan, rullar på nästa tills detta är i markplan osv.
Eller ett par timmars jobb med en grävare.

Ps Ta hand om dig och tänk på din hälsa.
Berg Berg Berg.....tomten är bergig. Går inte att gräva för brunn.

Det är väldigt svårt att få färskt vatten på aktuellt ställe i Stockholms skärgård.

jag vill ta tillvara vattnet för vattning, dusch, tvätta bilen osv.

låter dock som att jag ska skippa duschalternativet pga legionellan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.