Den korta summeringen är att vi anlitat en firma för att gräva ut och gjuta ett nytt golv i vår källare. Efter fyra gjutningar (först betongplattan, sedan tre omgångar flytspackling) har de fortfarande inte fått golvet plant och vi vill bryta vårt kontrakt för vi tror inte att de kan göra jobbet rätt.

Vad har man för rätt att bryta ett kontrakt? Och kan vi kräva att få ekonomisk ersättning (avdrag på upparbetade fakturor)?



Fullständig historia:
Vi skulle göra om vårt källargolv om ca 26 kvm i gillestugan. Uppgiften var att gräva ur x antal dm, lägga makadam, cellplast och sedan gjuta en ny betongplatta. Vi hade flera hantverkare på besök och vi valde i slutändan en firma som vi ansåg verkade veta vad de pysslade med och gjorde det till pris som passade vår budget. Det var inte den billigaste firman, men inte heller den dyraste. De hade flertalet omdömen på brabyggare.se och bra betyg så vi trodde att vi gjort ett bra val. Offert vi accepterade var på ett fast pris. Tanken var att de skulle starta veckan innan jul och sedan gjuta golvet dagen innan julafton.

Firman drar igång på utsatt tid men ganska omgående dyker det upp problem som varken vi eller firman kunde förutse (vatten i källaren pga dålig dränering, uppteglad innervägg som rasar, etc.). Det leder till förseningar men firman jobbar några helgdagar och i slutändan så gjuter de golvet den 29e december, vilket vi under omständigheterna med problem och julhelg är nöjda med.

Men resultatet efter gjutningen är dålig. Golvet är kraftigt ojämnt (höjdskillnader på 2-3 centimeter och "ryggar" från att de för hand svept ut betongen. Firman säger att de pga helgdagar inte fått tag i en cementpump och har därför gjutit "för hand" med cementblandare. Vi säger att golvet inte håller acceptabel nivå och de säger att de ska åtgärda det.

Först verkar de tro att det ska räcka med att slipa till golvet, men det ger de snabbt upp. De säger sig då att de ska flytspackla för att få det jämnt, vilket vi tycker låter bra. Vi hade en resa inplanerad och under tiden vi var borta så flytspacklar de golvet och säger sig vara klara. När vi kommer hem så ser man med blotta ögat att golvet fortfarande är ojämnt. Det ser ut som att de flytspacklat i omgångar och med krysslaser så mäter jag upp att höjdskillnaden mellan högsta och lägsta punkt är 25-30 mm. Påtalar det för firman som säger att de ska fixa till det och göra om flytspacklingen, den här gången på "rätt sätt" genom att gjuta i ett svep.

De gör om flytspacklingen och när vi först ser golvet så tänker vi att det här ser bra ut. Men när vi mäter upp golvet så ser vi att det fortfarande är stora höjdskillnader. Mitten av det 8 meter långa rummet är högsta punkten och i ena änden av rummet är det mellan 15-20 mm lägre och i andra änden av rummet så varierar det mellan "rätt höjd" och 5 mm för lågt.

Påtalar återigen för firman att golvet inte är tillräckligt bra. Vid det här skedet så har det gått nästan 1 månad efter att de gjöt betonggolvet, och vi är fortfarande inte i mål. Givetvis står alla andra saker som hör ihop med renoveringen av gillestugan (ytskikt väggar, ny el, omdragning vattenrör, nytt innertak, etc.) helt still och vi känner oss rejält irriterade över läget. Vi säger att om ni ska få göra fler åtgärder för att korrigera golvet så ska vi godkänna hur de gör jobbet. De säger att de vill flytspackla hela golvet igen och den här gången använda nivåpinnar på massa punkter i golvet för att säkerställa att det blir rätt höjd. Vi är lite förvånade över att de inte använt nivåpinnar hittills, men det är ju sent påkommet nu. Bevisligen har de inte gjort ett bra jobb hittills, men vi tänker att det är osannolikt att de kan göra något som gör det sämre än vad det är. Och misslyckas de nu så får vi bryta kontraktet och dra av pengar från det vi ska betala.

Idag så kom de för att fixa till golvet. De har med en "expert" och de börjar med att köra laser och sätta ut massa nivåpinnar. Efter det drar de igång med flytspacklingen. Men trots att vi kommit överens om att de ska spackla hela golvet så gör de bara hälften och även om det ser ut att vara i våg så är det inte en särskilt slät yta och det är också en stor (2-4 mm) kant mellan det lager de flytspacklat nu och det gamla lagret. Drar ett kort sms till chefen för firman och undrar om de är klara, för det ser inte bra ut. Omgående så ringer han upp och säger att jo de ska vara klara och att arbetsledaren och experten säger att det ska vara bra. Något som jag vet att det inte är, eftersom de bara gjort ena hälften av golvet och då omöjligt kan ha åtgärdat felen som var på andra hälften. Jag är så trött på det så jag orkar inte orda om det vid tidpunkten, utan vi kommer överens om att vi ska låta det torka och sen mäta upp om det är plant och om inte hur mycket som diffar.
 
T
Man kan inte flytspackla på nygjuten betong utan man ska helst vänta minst 4 veckor innan man flytspacklar.

Kan man fortfarande gå upprätt i källaren med tanke hur mycket dom har flytspacklat nu i omgångar:thinking:

Fattar inte hur dom kan misslyckas så fatalt då ett bra flytspackel självnivellerar så att man knappt behöver röra det utan man bara häller ut det. Och naturligtvis börjar man att väga av golvet i första omgången med nivåpinnar så man vet hur mycket fyltspackel man ska hälla ut.

Verkar vara några riktiga klåpare du har fått tag i, synd:cry:
 
  • Gilla
  • Ledsen
Peternow och 5 till
  • Laddar…
Flytspackel är väl ingen bra yta jämfört med betong. Ni borde ha sagt ifrån redan när dom föreslog att flytspackla.
Ge dom en skälig tid att rätta till fel så at ni får en fast jämn betongyta som hi har beställt. Kanske 4 veckor. Gör en formell reklamation skriftligt. Betala ingenting. Klargör att om det inte rättas till att ni då anlita en annan firma som gör det på firmans bekostnad.
Glöm inte att ta allting skriftligt, telefonsamtal hjälpar ingenting. Brev eller Emejl.
Lycka till!
 
  • Gilla
LabanW
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Man kan inte flytspackla på nygjuten betong utan man ska helst vänta minst 4 veckor innan man flytspacklar.

Kan man fortfarande gå upprätt i källaren med tanke hur mycket dom har flytspacklat nu i omgångar:thinking:

Fattar inte hur dom kan misslyckas så fatalt då ett bra flytspackel självnivellerar så att man knappt behöver röra det utan man bara häller ut det. Och naturligtvis börjar man att väga av golvet i första omgången med nivåpinnar så man vet hur mycket fyltspackel man ska hälla ut.

Verkar vara några riktiga klåpare du har fått tag i, synd:cry:
Det är ju lätt att vara efterklok, men det är sån typ av information som vi ångrar att vi inte själva gjorde research på. Vi anlitade en firma som vi trodde hade koll på sånna saker som vi inte hade.

Takhöjden är fortfarande helt ok. Faktiskt mycket bättre än innan vi började golvprojektet. Men det går ju inte att komma ifrån att det hade kunnat vara 2, 3, 4, 5 (??) cm bättre om de hade gjort rätt från början.

Att det självnivellerar är det vi också hört, och även något som firman påstod. Fast vad jag har läst så ska man inte förvänta sig att så pass stora golv blir helt i våg av sig själv. Möjligtvis att det underlättar om man har en pumpbil så att allt kan pumpas in i en omgång, men de har ju blandat säckar för hand vilket måste ha tagit en hel del tid och då kanske flytspacklet har börjat brinna medan de fortfarande fyllt på med mer.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Flytspackel är väl ingen bra yta jämfört med betong. Ni borde ha sagt ifrån redan när dom föreslog att flytspackla.
Ge dom en skälig tid att rätta till fel så at ni får en fast jämn betongyta som hi har beställt. Kanske 4 veckor. Gör en formell reklamation skriftligt. Betala ingenting. Klargör att om det inte rättas till att ni då anlita en annan firma som gör det på firmans bekostnad.
Glöm inte att ta allting skriftligt, telefonsamtal hjälpar ingenting. Brev eller Emejl.
Lycka till!
Vi är inte experter på betong eller flytspackel, det var lite därför vi anlitade hantverkare. Men vad jag läst mig till så trodde jag att flytspackel, precis som betong, var ett starkt och hållbart material. Och jag trodde att betong inte gick att lägga i så tunna lager, så om man behövde jämna ut "mindre" ojämnheter så var flytspackel vägen att gå.

Nu vet jag inte helt om jag förstår. De har ju redan flytspacklat 3 gånger, menar du att jag ska be de lägga ett lager betong på det? Eller att de ska bila bort flytspacklet och lägga ett nytt lager betong på betonglagret under det?

Vad gäller skälig tid, tänker du fyra veckor från nu? För de har redan haft 4-5 veckor från att de gjöt betongen första gången. Finns det någon lagstadgat eller standardiserat vad skälig tid är? För problemet just nu är dels att det drar ut så på tiden, men också att vi helt enkelt inte litar på att de har kompetens att fixa så att det blir bra. Vi hade mycket hellre sett att en annan firma kom in och fixade till så att golvet blev slätt och i våg.
 
Redigerat:
Redan innan lasrar kunde vi få till golv inom +-2-3 mm utan ansträngning. Gick och få det bättre men var kravet inte högre så. Även om man handblanda.

Flytspackel är även bra till att lägga fall. Vet en som tyckte "det är ju flyt" så han hälde ut flytspacklet mitt i rummet.:rolleyes:
Det blev som i ditt fall.
 
BirgitS
@BirgitS , tack för länkarna.

Efter att ha läst de dokumenten, även på konsumentverket samt lite frågor/svar på lawline så känner jag mig rätt säker på att jag har kött på benen i att vi kan häva det här kontraktet. Som vi ser det har de inte gjort jobbet fackmannamässigt (efter en betonggjutning och tre flytspacklingar har vi fortfarande ett ojämnt golv med fall, plus att de flytspacklat innan betongplattan torkat), vår ursprungliga tidsplan är spräckt, vi har tappat åtskilliga centimeter i takhöjd pga sina misslyckade försök till åtgärder och de har även utfört och vill fakturera mer extraarbete än vad vi pratat om och godkänt. Enligt lawline så har hantverkare normalt rätt till 2 försök till att åtgärda ett fel, och firman har nu gjort 3 försök men det är fortfarande fel (vi anser att golvet borde varit klart efter att de gjöt betongplattan och allt efter det varit åtgärder på ett fel).

När vi påtalade att vi avser avbryta vårt kontrakt och vill träffas för att reda ut det ekonomiska så blir så klart tonen i diskussionen tråkig. Firman påstår att vi beställt en grovgjutning och att det har andra toleranser än om man flytspacklar. Vi har inte beställt specifikt en grovgjutning, utan ett betonggolv till vår gillestuga. Vi förväntade oss att det skulle bli plant och i våg, några särskilda toleranser har vi inte beställt. och trodde inte heller att man skulle behöva det. Vi har inte heller fått motfrågor om vilka toleranser det ska vara på deras jobb. När jag googlar efter specifikationer på golv så hittar jag bara HusAMA. Jag har inte access till den men i ett dokument från ett parkettföretag så finns en referens till HusAMA98 som säger

"För alla typer av golv från Kährs gäller kraven enligt HusAMA98, Tabell 43. DC/-1, klass A. Vid mätlängd 2 m är toleransen + eller - 3 mm och vid mätlängd 0,25 m är toleransen + eller - 1,2 mm. "

Finns det andra toleranser man borde förvänta sig när man beställer ett golv av en hantverkare? Och gör det skillnad att vi beställt ett golv för vår källare (gillestuga) och att det t.ex. inte var till vardagsrummet?

@kest du pratar om toleranser på +/- 2-3 mm, men på vilken mätlängd är det?


Och vad anser ni att man ska ha för mål i diskussionen om avdrag på avtalat pris? Så som jag tolkar konsumentköpslagen så verkar det glasklart att vi har rätt att dra av kostnaden för att anlita en annan hantverkare för att åtgärda felet. Men det står även att man kan göra avdrag om tjänsten är felaktigt utförd. Det mål som vi jobbade efter var 205 cm i takhöjd och vi landar nu sannolikt på 200-201 cm pga att de fyllt på med massa flytspackel. Kanske futtiga centimeter, men ändå en viss skillnad. Är det rimligt att göra avdrag för det, och i så fall hur mycket?
 
G Greytooth skrev:
@kest du pratar om toleranser på +/- 2-3 mm, men på vilken mätlängd är det?
2 m
Lade kontrollanten två 50-öringar på varandra fick den översta inte bli blöt.
Då blev det att ta fram riktbrädan och mäta.
 
K kest skrev:
2 m
Lade kontrollanten två 50-öringar på varandra fick den översta inte bli blöt.
Då blev det att ta fram riktbrädan och mäta.
Var/är det husAMA som den toleransen kom ifrån, eller är det någon annan standard?
 
Det var AMA redan på den tiden.
Att lägga ett någorlunda rakt golv är en förutsättning för inte bokhyllor och bord skall stå och vingla. Skall man sedan lägga klinker med lite storlek så får golvet inte heller vara ett hav som stormar. På en längre sträcka kan man få leva med lite lutning, men mins inte toleransen.
Men lägger man med laser lär man inte komma i cm från rätt höjd.

När man tvingas att flyta ett plant golv annat än för någon mm för ytjämnhet för en matta eller lik. har man kraftigt misslyckas.

Att inte få till ett golv hjälpligt med laser tyder på ovana. Eller totalt ointresse för att ens försöka.
"ringa och fråga chefen" om man är klar. Jag tror jag smäller av:rofl:

Det är såpas dyrt att flyta rätt ett sådan golv så betala inte ens för hela materialkostnaden och absolut ingen arbetskostnad.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
K kest skrev:
Det var AMA redan på den tiden.
Att lägga ett någorlunda rakt golv är en förutsättning för inte bokhyllor och bord skall stå och vingla. Skall man sedan lägga klinker med lite storlek så får golvet inte heller vara ett hav som stormar. På en längre sträcka kan man få leva med lite lutning, men mins inte toleransen.
Men lägger man med laser lär man inte komma i cm från rätt höjd.

När man tvingas att flyta ett plant golv annat än för någon mm för ytjämnhet för en matta eller lik. har man kraftigt misslyckas.

Att inte få till ett golv hjälpligt med laser tyder på ovana. Eller totalt ointresse för att ens försöka.
"ringa och fråga chefen" om man är klar. Jag tror jag smäller av:rofl:

Det är såpas dyrt att flyta rätt ett sådan golv så betala inte ens för hela materialkostnaden och absolut ingen arbetskostnad.
Uppskattar verkligen svaren, men har en till fråga. +/- 3 mm per 2 m blir ju ett mått på ojämnheter, finns det även krav på "hur i våg" ett golv ska vara?
 
JA HUS AMA gäller vid alla golvgjutningsentrepenader i klass a,b, och c om inget annat är överenskommet så skall klass b alltid lämnas.
Men mot privatperson så har entreprenören ett krav på sig att förvissa sig om vilket ovangolv som skall på, kanske duger det med klass C till ett nivågolv eller skall det vara klass a till parkett det är entreprenörens kunskap och ansvar att få det rätt.
Den tråkiga riktiga vägen att gå nu är att bila ut flytspacklet ner till betongen! och det är inte första gången som det görs, varför jo för att har man inte fått avjämningen rätt med så mycket spackel så kan man också med säkerhet säga att även spacklet är felblandat med för mycket vatten och kommer att skapa framtida problem.
Alla de stora Weber, Finja, combimix, Bostik mfl. har certifierade läggare över hela landet och de tar faktiskt ansvar jag har många exempel där de utan knot mot kunden rättat till.
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
T Tareson skrev:
JA HUS AMA gäller vid alla golvgjutningsentrepenader i klass a,b, och c om inget annat är överenskommet så skall klass b alltid lämnas.
Men mot privatperson så har entreprenören ett krav på sig att förvissa sig om vilket ovangolv som skall på, kanske duger det med klass C till ett nivågolv eller skall det vara klass a till parkett det är entreprenörens kunskap och ansvar att få det rätt.
Den tråkiga riktiga vägen att gå nu är att bila ut flytspacklet ner till betongen! och det är inte första gången som det görs, varför jo för att har man inte fått avjämningen rätt med så mycket spackel så kan man också med säkerhet säga att även spacklet är felblandat med för mycket vatten och kommer att skapa framtida problem.
Alla de stora Weber, Finja, combimix, Bostik mfl. har certifierade läggare över hela landet och de tar faktiskt ansvar jag har många exempel där de utan knot mot kunden rättat till.
De har snarare blandat det med för lite vatten alternativt valt fel produkt så det inte flyter ut tillräckligt, du har även bestämda skikttjocklekar på de olika typerna av spackel som de får läggas i för att försäkra sig om vidhäftning osv.

Med tanke på deras okunskap, har de ens använt sig av primer, man kan göra ett dragprov på spacklet för att se om det ens uppfyller kraven, du kan enkelt kolla golvet att det håller klass A som man kan förvänta sig i ett bostadshus om du tar en tumstock i plast typ hultafors gula, lägger ut en rätskiva på två meter över golvet, kan du sticka in ett blad någonstans längs rätskivans undersida så är det inte ok, du ska alltså inte trycka ner skivan utan bara lägga ner den på golvet på högkant och kolla, ett blad på den tumstocken är ca 3mm.
 
  • Gilla
frityreldarn
  • Laddar…
Jag Inte säga att du har gjort det men "Pay peanuts get monkeys"

Hoppas att det lösa sig! Det ingen kul att sitta i den situation och det löner sig att kolla upp ordentligt innan man anlita.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.