S
Sitter och räknar spänningsfall och behov av nätaggregat i ett passagesystem och jag har 4x2x0,5 kablar dragna överallt, där har jag blå,orange och grönt par som strömförsörjning.

Det jag inte fattar är varför benämns dessa kablar som 0,5 när dom egentligen är 0,23? Diametern är väl extremt ointressant, vad ska man med den infon till??

Obs!
Jag byter ut ett 12volts system till ett 24volts system, därav har inte jag dragit kablarna och därför är det inte mitt fel att det är såna kablar dragna!
 
L
Det jag inte förstår är hur du räknar fram 0,23? Det är lämpligt att titta på AWG klassning när man är ute efter ledarens ledande area, AWG24 borde motsvara den kabel du nämner den har 0,205mm2 i ledare-area i så fall. AWG är brukligt att det står antingen på kabeln eller på rullen.
 
Vad är problemet?
Har kabeln räckt till 12V så duger den till 24V
Det är väl en vanlig telefon kabel.
 
S
L Leif i Skåne skrev:
Vad är problemet?
Har kabeln räckt till 12V så duger den till 24V
Det är väl en vanlig telefon kabel.
Problemet är att 12volts systemet inte hade några lås utan det var bara ett inbrottslarm med 11 expansionskort, 6st nätaggregat.

Jag har kompletterat med fyra st lås, 4st kortläsare och 4 st noder och vill ha max 3st nätaggregat pga. att jag tycker det är absurdt att behöva byta batteriet på sex olika ställen i en relativt liten byggnad.

Problemet är att jag blev lurad att räkna på 0.5mm2 (gjorde det av ren rutin då det stod 4x2x0.5 på ritningen, självklart hade jag insett att det inte var 0.5mm2 om jag hade haft kabeln i handen.
Så enligt mig är det jävligt konstigt att man märker kabeln med kabelns diameter när all annan typ av kabel är standardiserad att märka med area.
 
S
L Lenza skrev:
Det jag inte förstår är hur du räknar fram 0,23? Det är lämpligt att titta på AWG klassning när man är ute efter ledarens ledande area, AWG24 borde motsvara den kabel du nämner den har 0,205mm2 i ledare-area i så fall. AWG är brukligt att det står antingen på kabeln eller på rullen.
Jag tog bara första bästa nätverkskabel och kollade ledararean på den :)

https://www.ahlsell.se/10/el-1/kabe...atverkskabel-oskarmad/cat6-oskarmad/4933493/#
 
4X0,5 räcker till mycket vid 24 V
 
S
J jonaserik skrev:
4X0,5 räcker till mycket vid 24 V
I detta fall är det 4x2x0,5 eller 4x2x0.23(på riktigt då)

25 meter ger
25x2x0.0175 / 0.23 = 3,8 Ohm

en dörrcentral drar 116 mA i vila, kortläsaren drar 180mA vid godkänt passage, elslutbleck drar 350mA, totalt 646mA för endast dörrmiljön

Det ger ett spänningsfall på 2,45V endast för en dörrmiljö på 25 meters avstånd, så kablarna räcker absolut inte till mycket tyvärr.

Nu har jag dock paralellkopplat ledarna så att jag har 3 matande ledare i varje kabel vilket ger 1/3 av resistansen och spänningsfallet men det är fortfarande tight.
 
S
L Lenza skrev:
Vilka strömmar kommer du upp i med hänsyn till det som är anslutet? Över 1,9A bör du inte överstiga vilket är strömtåligheten för AWG24, enligt [länk]
kommer inte upp i över 1.9x3 iallafall vilket bör vara det som gäller då jag kör tre trådar för + och tre trådar för noll, 2 trådar för bussen.
 
Det där elslutblecket, drar inte det en häftig startström också? Och dessutom mycket mera ström om där är något mekaniskt motsånd, att slutblecket börjat kärva eller så.
 
S
H hempularen skrev:
Det där elslutblecket, drar inte det en häftig startström också? Och dessutom mycket mera ström om där är något mekaniskt motsånd, att slutblecket börjat kärva eller så.

Vet inte hur pass snabbt mitt instrument är men jag har mätt strömmen med instrumentet inställt på att låsa högsta värde och den låser aldrig på ett högre värde än normal drift.

Strömmen varierar heller inte om dörrbladet t.ex är spännt så att man hör elslutblecket surra pga. den fysiska spänningen, strömförbrukningen är oförändrad.

Mitt mätinstrument är en Fluke117
 
S SueCia skrev:
Sitter och räknar spänningsfall och behov av nätaggregat i ett passagesystem och jag har 4x2x0,5 kablar dragna överallt, där har jag blå,orange och grönt par som strömförsörjning.

Det jag inte fattar är varför benämns dessa kablar som 0,5 när dom egentligen är 0,23? Diametern är väl extremt ointressant, vad ska man med den infon till??

Obs!
Jag byter ut ett 12volts system till ett 24volts system, därav har inte jag dragit kablarna och därför är det inte mitt fel att det är såna kablar dragna!
Har du mätt diametern med mikrometer?
Annars, standarden för kablar grundar sig på resistivitet, dvs vilket motstånd kabeln har per längdenhet. Sedan benämner man den utifrån area, åtminståne i Europa.
 
L
En kortvarig (millisekunder) strömspik kan omöjligtvis vara ett reellt problem. Men då låter det som allt är under kontroll och fungerar som det ska.
 
S
Fotografen Fotografen skrev:
Har du mätt diametern med mikrometer?
Annars, standarden för kablar grundar sig på resistivitet, dvs vilket motstånd kabeln har per längdenhet. Sedan benämner man den utifrån area, åtminståne i Europa.

Står ju i länken jag skickades att kabeln benämns som 4x2x0.5 med en area på 0.23.
Så om man ska räkna ledningsresistans är det ju 0.23 man ska använda sig av, eller har jag fel menar du? :O
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.