Hej,
Har försökt hitta information om man får lov att fälla in elcentraler i brandklassade (IE30/IE60) väggar och vad som gäller för detta.
Är det någon som kan hänvisa mig till någon aktuell information?

Mvh
 
X xLnT skrev:
Hej,
Har försökt hitta information om man får lov att fälla in elcentraler i brandklassade (IE30/IE60) väggar och vad som gäller för detta.
Är det någon som kan hänvisa mig till någon aktuell information?

Mvh
Det enkla svaret är att det går om centralen inte försämrar brandcellen. Jag har får mig att jag har sett sådana odjur. Man kan också tänka sig att man bygger en nisch för infällnadslådan, drar ner slangarna och brandtätar i och runt rören efter att man dragit kablarna. Sen sätter man dit centralen och vips, så är inte brandcellen påverkad. Det är dock mkt jobb, ska detta ske kommersiellt så skulle jag leta annan placering.
 
J Johan456 skrev:
Det enkla svaret är att det går om centralen inte försämrar brandcellen. Jag har får mig att jag har sett sådana odjur. Man kan också tänka sig att man bygger en nisch för infällnadslådan, drar ner slangarna och brandtätar i och runt rören efter att man dragit kablarna. Sen sätter man dit centralen och vips, så är inte brandcellen påverkad. Det är dock mkt jobb, ska detta ske kommersiellt så skulle jag leta annan placering.
Detta är nybygge, hade gärna satt en infälld central istället för att sätta utanpåliggande.
Du menar att man klär in den infällda centralen med brandgips?
 
Ja i princip. Men det räcker med vanlig gips, vanligtvis 2 lager för EI 30/60.
Sen minskar ju tjockleken på isoleringen men jag kan inte tro att detta inte går att lösa. Man tillåter ju t.ex infällda dosor, under vissa förutsättningar på båda sidor om en brandklassad vägg, både EI 30 och EI 60.
Ta kontakt med typ Garo eller Hager så har de säkert en lösning. Med bottenlåda i metall borde detta rimligtvis gå.
 
Dubbel gips bakom och på sidorna är brandklass 60,samt den vägg som är jäms med centralens ytterkant även den dubbel gips
Sen med hålen in i centralen, går bra med brandtätningsmassa, ska det vara riktigt-riktigt så ska det vara övergång till opg eller pansar sista biten ( 0,5 meter ) är nog inte så farligt med det om väggbeklädnad är A60
 
J Johan456 skrev:
Ja i princip. Men det räcker med vanlig gips, vanligtvis 2 lager för EI 30/60.
Sen minskar ju tjockleken på isoleringen men jag kan inte tro att detta inte går att lösa. Man tillåter ju t.ex infällda dosor, under vissa förutsättningar på båda sidor om en brandklassad vägg, både EI 30 och EI 60.
Ta kontakt med typ Garo eller Hager så har de säkert en lösning. Med bottenlåda i metall borde detta rimligtvis gå.
Vi har satt/kommer sätta enkellager med brandgips (15mm) det ska räcka.
 
Men du behöver ju då ha det så det helt omringar hålet där centralen skall sitta. Dessutom behöver du brandtäta alla genomföringar.
 
H hempularen skrev:
Men du behöver ju då ha det så det helt omringar hålet där centralen skall sitta. Dessutom behöver du brandtäta alla genomföringar.
Ja, jag skrev nisch och att rören tätas i och runtom.
 
Hade varit intressant att se någons (antar att det är försäkringsbolagen) specifikation för vad som krävs.
Jag tänker om man tillåter dosor av plast och tillika rör för att förbinda dom någonstans så känns det ju inte helt främmande att sätta en infällt central.
 
Nej dosor av plast får inte heller finnas i en brandklassad vägg. Eller, har för mig att det finns någon special som är godkänd.
 
H hempularen skrev:
Nej dosor av plast får inte heller finnas i en brandklassad vägg. Eller, har för mig att det finns någon special som är godkänd.
Jo det får dom visst. Se t.ex. gyprocs handbok.
 
OK, hittade sidan efter ett tag. Tydligen OK md vanliga dosor under förutsättning att man har full isolering i väggen.
 
H hempularen skrev:
OK, hittade sidan efter ett tag. Tydligen OK md vanliga dosor under förutsättning att man har full isolering i väggen.
eller i det facket som dosor ska monteras och beroende på typ av brandcell, typ av isolering mm. Ljudkrav är svårare att uppfylla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.