Hej.
Detta blir mitt första inlägg men förhoppningsvis inte det sista.

Jag gör ett badrum på 8kvm i källaren.

Jag kör på ytterväggarna invändigt svart platonmatta sen träreglar 60cc. OSB och gips på dem. Ska ha kakel och klinker.

Elektriskt golvvärme ev. t2 blå.

När jag flytspacklar golvet så funderar jag på vad lägger jag emellan träregel och flytspackel? Får ju inte bli fukt på kartonggipset.

Måste jag ha platon blå/flexi på golvet som fuktspalt eller andas det igenom fogarna mellan kakelplattorna? Idag är det oisolerad betongplatta, sen blir de ju golvvärme och flytspackel, om nu inte platon på betongplatta behövs. Sen sade den lokala golvläggaren att jag måste slipa bort färgen på golvet för den blir som en fukt spärr och när den ger sig fanns risk att det blir en kedjereaktion. Synpunkter på det?

Många frågor och funderingar men hoppas jag kan bli smartare med er hjälp

/Simon


Ett pågående badrumsprojekt i en källare med oslipad betongplatta, träreglar och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett badrumsrenoveringsprojekt som visar isolerade väggar med mineralull och träreglar samt en oisolerad betonggolvplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolering av glasull monterad mellan träreglar på källarvägg under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Färgen måste slipas bort innan primning och spackling, gipsen är det inga problem att sätta och spackla emot!!
 
P PB87 skrev:
Färgen måste slipas bort innan primning och spackling, gipsen är det inga problem att sätta och spackla emot!!
Okej då har jag lite att pyssla med att slipa färgen.

Är du 100% säker på att jag kan låta flytspacklet gå emot gipset? Är ju trots allt bara vanligt kartonggips. Vill verkligen inte riskera något.

Tänkte kan man dra tätskitsfoliet och vinkla ut de en bit på betongplattan så får jag ju tätt mellan gips och flytspacklet. Då behöver jag ju inte oroa mig för fukt utav flytspacklet på gipset?

Tack för svaret
 
Ja jag har flytspacklat hundratals mot vanlig gips, händer inget!!!
 
Excel
Både väggar och golv behöver andas.
Allt organiskt material måste bort mot väggen.

Mitt råd är att riva bort allt mot väggen inkl platonmatta. Putsa väggen och därefter kakel.
Färgen ska bort, ytorna (vägg och golv) vara diffusionsöppet.

Har du oisolerad platta ska du skippa tätmembran på golvet om plattan är oisolerad, måla bara de ytor som vattenbejuts

Om du är ute efter isolering ska det ske på utsidan, med dränskiva eller platonmatta/cellplast.
 
  • Gilla
kest och 3 till
  • Laddar…
Man bör ju också vara försiktig med golvvärme på oisolerad platta... Läs på om omvänd fuktvandring här på forumet.

Att ha organiskt material i kontakt med golv eller vägg utan luftspalt med oisolerad platta eller vägg skulle jag inte rekommendera.

Du måste också fundera på vart ev. fukt kan ta vägen, bara Platon utan ventilation (luften kan röra på sig) kommer ge kondens istället och det kan rinna varsomhelst sen...
 
Excel Excel skrev:
Både väggar och golv behöver andas.
Allt organiskt material måste bort mot väggen.

Mitt råd är att riva bort allt mot väggen inkl platonmatta. Putsa väggen och därefter kakel.
Färgen ska bort, ytorna (vägg och golv) vara diffusionsöppet.

Har du oisolerad platta ska du skippa tätmembran på golvet om plattan är oisolerad, måla bara de ytor som vattenbejuts

Om du är ute efter isolering ska det ske på utsidan, med dränskiva eller platonmatta/cellplast.
Förstår hur du menar men flera lokala firmor i branschen har sagt att det är fel men att det kommer hålla min tid och det är jag nöjd med. Det organiska materialet kommer aldrig i kontakt med vägg eller golv. Och tack vare den svarta platon på väggen så har jag min fuktspalt och utgår ifrån att jag måste ha en platon flexi på betongplattang som klarar hög fukt underifrån. Den vinklar jag upp under den svarta platon på väggen och då har fukten en väg att gå.

Men en sak som gör mig fundersam är det ni säger om golvvärme på oisolerad platta medför högre fukt och även risk för kondens.

Är inte svaret så enkelt att kondensen stannar ju utmed väggen och aldrig på något organiskt material, och då blir ju ínte reglar, isolering och OSB fuktig.

Sen har jag läst lite om omvänd fuktvandring och sålänge jag har värmen på hela tiden och en jämn temperatur så får jag inte omvänd fuktvandring.
 
Hur har det gått för dig Linkan? Hur gjorde du med golvvärme?
Nyfiken inför eget kommande projekt. :)
 
raubtier raubtier skrev:
Hur har det gått för dig Linkan? Hur gjorde du med golvvärme?
Nyfiken inför eget kommande projekt. :)
Jag slängde ner eldriven golvvärme, har hunnit med badrum och 2 rum till nu, körde flytspackel ifrån byggmax. Ingen matta på golvet bara slipade bort färgen så det var iallafall 70% fritt från färg.

Steg 1 så prima jag golvet
Steg 2 på med golvvärme från bauhaus ( quicknet röda varianten )
Steg 3 flytspackla direkt på golvvärmen, quicknet varianten rekommenderade minst 10mm flytspackel över golvvärmen
Steg 4 på med klinker och sen är det bara att anpassa gipset och sluta 10-20mm ovanför klinkerplattorna.

Tips jag fick var att toalettstol i källaren ska inte skruvas utan man lägger bara silikon runt om så det håller toalettstolen

Nästa gång i de stora rummen i källaren kommer jag prova stålreglar istället för att behöva borra 4-5 hål/regel och väga in.
Stålregel förankrar du bara i golvet och taket så smackar du upp reglar emellan golv och tak, klart smidigare men jag sågar mina egna träreglar och virket är gratis så det kommer ju kosta mig lite nästa gång tyvärr :)
 
Ok la du golvvärmen direkt mot plattan eller har du något mellan?
 
raubtier raubtier skrev:
Ok la du golvvärmen direkt mot plattan eller har du något mellan?
Direkt på plattan
 
L Linkan90 skrev:
Direkt på plattan
raubtier raubtier skrev:
Ok la du golvvärmen direkt mot plattan eller har du något mellan?
Har du någon tanke om vad som skulle vara lämpligt att lägga mellan värmen och plattan?
Jag funderar på något som är difusions öppet, men som ändå isolerar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.