Hejsan!

Jag undrar om någon som är lite mer tekniskt lagd än mig, kan ge mig lite råd om en kamera som kan gå på nätverket hemma?

Lite googlande ger ju ett par hundra olika kameror i olika prisklasser, men ingenstans står det hur man kopplar in och använder dom?

Jag har tänkt ha kameran i pannrummet, bara för att enkelt kunna se om pelletsbrännaren är i drift, eller om den har stannat, den ska alltså filma samma sak hela tiden.

En kund till mig visade att han kunde se video hemifrån på sin telefon, även fast han inte var hemma. Den kameran gick via nätverk, men jag hade inte huvudet med mig nog att fråga honom hur det fungerade.

Vad krävs av en sån här kamera? Strömförsörjning begriper jag att dom behöver, men sen då? Kräver dom nätverkssladd? Eller är dom trådlösa? Hur funkar det?

Om någon vet typ vad jag är ute efter, skicka gärna en länk till någon som inte är alltför dyr, men som fixar jobbet.

Tusen tack på förhand!
 
Tack för era tips!

Hur fungerar dessa? Är det endast ström dom behöver, sen får det trådlöst till nätverk? Hur fungerar det om man vill kunna se kameran om man inte skulle vara hemma?!
 
F Flukie skrev:
Tack för era tips!

Hur fungerar dessa? Är det endast ström dom behöver, sen får det trådlöst till nätverk? Hur fungerar det om man vill kunna se kameran om man inte skulle vara hemma?!
Dom funkar via en app, där du kan se kameran. Ja, dom flesta går på wifi nätet. Endast kopplat till vägguttaget.
 
tommib
Det kan ju vara värt att veta att många av de billigare kamerorna (och säkert en hel del av de dyrare) betraktas som gapande säkerhetshål.

Anledningen är att man ofta måste öppna portar i brandväggen hemma för att komma åt dessa kameror "utifrån" och då öppnar man också upp för olika angrepp. Kameran i sig innehåller en liten webbserver som ofta är dåligt uppdaterad och skyddad.

En del kameror kopplar upp sig mot någon tjänst hos företaget som sålde kameran istället, då får man ofta gå via deras servrar. Detta fungerar bra så länge företaget finns kvar och stödjer hårdvaran. Förutom denna nackdel exponerar man sig också för det företaget, men det är möjligen ett rätt litet problem om det är en pelletsbrännare som filmas.

Bästa lösningen är troligen att köra i egen regi och koppla upp sig med någon form av VPN mot hemnätverket men det kräver en del tekniskt kunnande att få till.
 
Risken finns, med dom större märkena är den liten, TS ska filma sin pelletsbrännare den filmen kan man bjuda en hackare på
 
tommib
Jag tänker mer på risken att man hoppar via kameran till andra enheter på det lokala nätverket. Just den videoströmmen är nog inte särskilt skyddsvärd nej, så därför kan det vara vettigt att gå via en tjänst hos någon leverantör som kör egna servrar.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Instinktivt hade jag skippat kameran för detta ändamålet, och loggat temperaturen på lämpligt rör istället. Då får du också lite mer information, t.ex. relativ effekt, trender, etc. Finns färdiga lösningar om man inte vill mixtra själv, billigast blir nog en 433 MHz sändare, och en mottagare/server t.ex. Telldus, Animus, Homey. Jag tror t.ex. Kjell&Co, m.nu, m.fl kan hjälpa dig.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.