RiKrs förslag är ett bra alternativ, eller byt till högre socklar. Absolut inte silicon då det inte går att måla på.
 
Bottningslist+latexfog+måla=perfekt!
 
BirgitS
J jojo99 skrev:
Lägenheterna är separata. Jag tycker också att det är konstigt och kan bara utgå från felsökningen jag har gjort. Det kommer ett mycket starkt tillluftsdrag som syns på en tändstickas låga och när jag lägger näsan mot glipan känner jag stark parfymdoft/klädspray. Detta försvinner direkt när jag täpper till med hushållspapper.

Det är ett gammalt 1910-tals hus men jag tror att det alltid har varit separata lägenheter. Kan det ha funnits andra brandsäkerhetsnormer tidigare? Jag vet att det var separata lägeneheter redan på 80-talet.
Jag tycker du hör av dig till fastighetsägaren för det låter inte bra.
 
R RiKr skrev:
Jag hade rekommenderat latex istället för silikon, det är oftast övermålningsbart vilket silikon inte är.
Latex torkar och spricker med tiden. Silikon är inte målningsbart men det finns vit silikon och för att förhindra att den gulnar tar man helt enkelt ett tunt lager transparent och stryker på tunt när det har hårdnat.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Latex torkar och spricker med tiden. Silikon är inte målningsbart men det finns vit silikon och för att förhindra att den gulnar tar man helt enkelt ett tunt lager transparent och stryker på tunt när det har hårdnat.
Finns ju olika kvalitéer av latex, en del klarar rörelser på 15-20%.
 
Tryck in skumplastremsor så att det fria djupet inte blir för stort.
Foga sedan med vit latexfog (eller ljusgrå om det finns).
Det kommer att bli snyggt!
Och på 14 dagar blir man ändå hemmablind :)
Eller fyll upp med en furu/granlist som passar springan.

(Vi har träpanel på väggarna. När jag satte upp den lade jag ett par enkronor (gamla sorten) under nedersta brädan för att den inte skulle klämma fast golvet. Ingen har reagerat på springan, ca 2 mm.
Det kommer ej att bli några lister där.
Träpanelvägg med en eluttag och synlig springa mot parkettgolv som diskussionskontext för byggforum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
)
 
V Vante skrev:
Finns ju olika kvalitéer av latex, en del klarar rörelser på 15-20%.
Sällan rörelsen som är problemet utan det torkar upp och spricker. Jag har säkerligen provat tio-tal olika märken. Vissa har varit bättre. Tec 7 som skulle vara så bra håller fyra fem år. Alla latexfogar sjunker med tiden. En pappremsa med spackel håller bättre om man vill måla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.