Hej!

Vi hoppas kunna påbörja en utbyggnad av vårt hus till våren och har försökt oss på att göra egna handlingar för bygglovs ansökan. Fastigheten i fråga ligger utanför Detaljplan.

Som vi förstår det behöver vi komplettera med konstruktionsritningar & beräkningar på takkonstruktionen innan startbesked så detta är på gång men vi vill få in dessa först så fort det går.

Tänkte det var kul & lärorikt att dela med sig av våra planer och idéer här om någon som redan har gjort bygglovsritningar ser något vi missat och skall redan nu åtgärda innan vi skickar in dessa till kommunen.
Tacksam för all feedback såklart om vi missat något annat också :)

Originalen är ritade i skala 1:100 på A3 samt innehar lilla infoboxen nere i hörnen men har klippt ned dom för att enkelt kunna dela med mig här. Förutom dessa ritningarna finns också en principskiss på vägg/grund samt hur nya grunden kommer anläggas mot befintliga.

Arkitektonisk bygglovsritning av en utbyggnad av ett enfamiljshus som visar planlösningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tekniska ritningar av hus med mått för planerad utbyggnad och fasadändringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritning av en husfasad med mått för planerad utbyggnad och tillbyggnad, inklusive källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritningar för husutbyggnad inklusive sektionsvyer och mått för bygglovsansökan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektoniska ritningar som visar sektionsvyer E & F för en husutbyggnad, inklusive mått och konstruktionsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Laszlo Toth
Ni bör även redovisa byggnaden innan åtgärderna.

Tittade lite snabbt men saknas färgsättning och material på fasadritningar.

Ser inte heller någon situationsplan.

Annars bra ritningar! Hur många timmar har ni lagt på detta?
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Hej och tack för svar!

Bra inputs! Färg & material på fasaden ritas in direkt :)

Hur byggnaden ser ut innan tänkte jag inte på, har en halvdan skiss jag gjort för att få alla måtten exakt på huset i dagsläget, snyggar till denna lite och bifogar den!

Situationsplan finnes, gjort den ovanpå kartutdraget kommunen sa jag behövde så hoppas denna räcker.

Timmar är svårt att säga, då vi först grovritat fram och tebax ut och in under något år, men dessa "renritade" har nog faktiskt tagit en 6h.

Vi har även hyffsat korrekta 3d renderingar, kan dessa vara av värde att bifoga med handlingarna?

Situationsplan med markerad tomtgräns, befintliga byggnader och dimensioner för ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 3D-rendering av ett rött tvåvåningshus med balkong i skymning, inklusive trädgård och uteplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-rendering av ett rött hus med svart tak, veranda och en trädgård med möbler och grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Laszlo Toth
Situationsplanen behöver lite mer information:
- Höjd för färdig platta över kommunens nollplan.
- Minst två vinkelräta mått mot tomtgräns.
- Närmaste mått mot granne.
- Storlek på tillbyggnaden.
- Markera vad som är nytt med skaffering.
- Förtydliga ovanstående med en pil och skriv tillbyggnad.

3D handlingar behövs inte för kommunen eftersom alla detaljer och information ska framgå av ritningarna!
 
Hej, tack för svar :)

Något sådant här?

Problem dock, höjd för sockeln, detta är exakt samma färdig golvhöjd som nuvarande hus. Men hur hittar jag det?
Ser det står tex 402,85 på kartan från kommunen på den höjdlinjen, skulle man kunna använda detta som referens och helt enkelt ställa ut lasern och kolla vad befintliga huset har idag, känns inte som precisionen kommer bli med så många decimaler som dom angett då marken runt om är lite annorlunda i verkligheten en hur det ser ut här? Eller kan man bara ange att det är samma som idag?

Mått mot granne saknas då det är åker åt alla håll runt huset förutom vägen. Hur gör man då?

Situationsplan som visar befintliga och planerade byggnader med måttangivelser och höjdsiffra 402,85.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sektionerna ser lite röriga ut, jag gissar att du använt 3D modellen, i vissa program brukar inte bara sektionen komma med utan det man ser bakom också.

En del kommuner vill att man ska visa hur tillgängligheten är löst med att rita cirklar för rullstol i bl a badrum. Det är svårt att förklara, men jag hittade denna folder;

https://www.uppsala.se/globalassets...andbarhet-for-alla-i-en-och-tvabostadshus.pdf

Jag skulle vilja ha bättre måttsättning. Även om ritningarna är gjorda i en viss skala, känns det inte bra att sitta och mäta på ritningar (det bli inte exakt).

Detta har inte med själva ritningarna att göra, utan mer med utformningen. Jag tycker att ni använder väldigt många olika storlekar/former på fönstren. Det känns också som om ni inte har gjort planlösningen maximalt, det ser ut som om det kan bli en del outnyttjade ytor, men nu har ju inte jag nån koll på vad ni har för möblemang.
 
Har ni anlitat någon kontrollansvarig för projektet?
 
Hej och tack för inspel :)

Gällande sektionerna är dessa ritade "för hand" med linjer, där allt är ritat med stödlinjer och stämmer på millimetern med verkligheten så här har vi nog varit lite för exakta :) Jag har försökt kollat på alldeles för många sektionsritningar på google för att bestämma mig just hur mycket man skall ha med då vissa ritar med fönster, saker som syns i bakgrunden etc och andra är mycket avskalade för att därav bli svåra att få sammanhanget på. Vart tänker du spontant vi skulle förenkla sektionsritningarna?
I matdelen blir det ryggåstak därav att den skiljer sig mot "andra sidan" samt att för egen referens tycker jag det var väldigt bra att få med exakt hur fönstret samt balkarna i takstolarna hamnar i rummet men det kanske ej bör vara med till kommunen?

Den enda toaletten vi bygger på nedervåningen är vändcirkeln utritad, kanske bör komplettera med mer mått då på öppningar mm så detta blir tydligare att handikapp måtten är korrekta, som du säger så har jag faktiskt tagit bort väldigt många mått för att lätta upp lite då just dom handlingar jag kikat på från bekanta som fått sina bygglov godkända inte haft det på planritningarna, men det kanske är bra att ha med endock?

Gällande fönstren hänger jag inte riktigt med, samtliga är exakt samma mått på "innerrutan" i spröjsningen och linjerar över hela huset. Samtliga fönster är samma bredd, dock i uterummet är en till ruta tillagd då dessa går ner till golv. Däremot som du säger så är det väldigt svårt att få baksidan snygg då då vi inte kommer ändra något fönster eller planlösning i den befintliga delen utan har då fönstren i förredetta kattvindarna att förhålla oss till och att vi inte vill ha fönstren i golvnivå som det är i kattvindarna i nya rummen på övervåningen.
Men baksidan är mot massa träd så härifrån tänker vi detta är bästa kompromissen :) Likså med planlösningen så har vi befintliga planlösningen kvar som fungerar superbra, det vi behöver är sovrum och ett rejält matrum så planlösningen känner vi oss 110% med :)

Nej, ingen kontrollansvarig är kontaktad, står på att göra listan!
 
Rättelse KA var kontaktad och hade Accepterat, skönt med olika ansvarsområden :)
Skall boka in träff så snart det går!
 
Hemmakatten
Förstår inte riktigt vad som är tillbyggnad. Är det åt båda hållen? Har ni ändrat planlösningen även för ursprunliga delen?
 
M mattem2 skrev:
Hej och tack för inspel :)

Gällande sektionerna är dessa ritade "för hand" med linjer, där allt är ritat med stödlinjer och stämmer på millimetern med verkligheten så här har vi nog varit lite för exakta :) Jag har försökt kollat på alldeles för många sektionsritningar på google för att bestämma mig just hur mycket man skall ha med då vissa ritar med fönster, saker som syns i bakgrunden etc och andra är mycket avskalade för att därav bli svåra att få sammanhanget på. Vart tänker du spontant vi skulle förenkla sektionsritningarna?
I matdelen blir det ryggåstak därav att den skiljer sig mot "andra sidan" samt att för egen referens tycker jag det var väldigt bra att få med exakt hur fönstret samt balkarna i takstolarna hamnar i rummet men det kanske ej bör vara med till kommunen?

Den enda toaletten vi bygger på nedervåningen är vändcirkeln utritad, kanske bör komplettera med mer mått då på öppningar mm så detta blir tydligare att handikapp måtten är korrekta, som du säger så har jag faktiskt tagit bort väldigt många mått för att lätta upp lite då just dom handlingar jag kikat på från bekanta som fått sina bygglov godkända inte haft det på planritningarna, men det kanske är bra att ha med endock?

Gällande fönstren hänger jag inte riktigt med, samtliga är exakt samma mått på "innerrutan" i spröjsningen och linjerar över hela huset. Samtliga fönster är samma bredd, dock i uterummet är en till ruta tillagd då dessa går ner till golv. Däremot som du säger så är det väldigt svårt att få baksidan snygg då då vi inte kommer ändra något fönster eller planlösning i den befintliga delen utan har då fönstren i förredetta kattvindarna att förhålla oss till och att vi inte vill ha fönstren i golvnivå som det är i kattvindarna i nya rummen på övervåningen.
Men baksidan är mot massa träd så härifrån tänker vi detta är bästa kompromissen :) Likså med planlösningen så har vi befintliga planlösningen kvar som fungerar superbra, det vi behöver är sovrum och ett rejält matrum så planlösningen känner vi oss 110% med :)

Nej, ingen kontrollansvarig är kontaktad, står på att göra listan!
Ska försöka förklara hur jag tänker när jag får en stund över. :)
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Förstår inte riktigt vad som är tillbyggnad. Är det åt båda hållen? Har ni ändrat planlösningen även för ursprunliga delen?
Hej, kika på situationsplanen alt. så står det på fasad ritningarna vad som är tillbyggnad. Är alltså ett bef. Hus i mitten med befintlig planlösning. :)
 
  • Gilla
Laszlo Toth och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Redigerat:
  • Gilla
matte2
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Utsidan ser mycket bra ut!

På planritningar så brukar man skraffera väggarna på tillbyggnaden medan de befintliga lämnas ”tomma”.

[länk]

Gjorde själv en tråd gällande vår planlösning, där ser man några tidiga vyer från mina ritningar, finns säkert en hel del att anmärka på om man vill och kan ;)
Tjena, tack :)
Och tack för bra länk och kul att se er planlösning.
Gjort nya planritningar nu med inspo från dig, ser mycket tydligare ut nu.

Detaljerad ritning av husets planlösning med mått och rumsindelning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
Kul att försöka hjälpa :)

Bifogar lite utklipp på lite förklaringar och noter jag hade på mina ritningar.
På planritningen för att förklara skrafferingen osv;
Utsnitt av en planritning med symboler för befintlig vägg, ny vägg och vägg som rives samt materialnoteringar.

På fasadritningarna;
Fasadritning av en tillbyggnad med beskrivande texter om material och färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
matte2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.