Färgborttagningsmedel, kan köpas i färghandeln.
 
Jens skrev:
Jag tänkte på detta senare, men är det inte så att det kan fräta på kopparen? Men det borde väl finnas även för koppar. Ska kolla imorrn.
Färgborttagningsmedlen är väl basiska, med en syra hade nog risken vart skörre......

Jag var förövrigt med om en lustig sak för några veckor sedan, hade en rostfri hink full med 96%-ig svavelsyra, stoppade ner en kaffepanna av koppar, det bubblade och fräste.......
Vad tror ni hände ?

Hinken blev folietunn :surprised: och kaffepannan blev ren !

Är lanternan gjord av plåt eller gjuten ?

Är den gjuten så är det nog brons eller mässing skulle jag gissa.....betydligt svårare att gjuta koppar snyggt !
 
Jens skrev:
Vad är skillnaden på mässing vs koppar.
Mässing har gul färg, kopparen är röd/brun. När kopparn har oxiderat(=rostat) så blir den grön. Jag är ganska säker på att din lanterna är av koppar.
 
Lite kuriosa:
Gammal koppar blir grön, ny modern blir svart pga det inte är ngt guld(!) i kopparn längre...tror jag min plåtis sade.

Tänk på det när ni ser någon som förväntansfullt lägger ny koppartakplåt och ser fram emot ett grönt ärgat tak. (Tydligast ser man det live just nu i Kungsträdgården i Stockholm, där de bygger nya caféer med kopparplåttak. Ett café står färdigt sedan ett par år tillbaka. Där är taket svart, INTE grönt)

 
  • Gilla
Dr Lonn
  • Laddar…
Ammoniak löser upp färg på metalldelar bra tex om renoverar fönster kan man lägga skruv mm. i en burk med lock över natten. Har inte provat koppar ännu.

Bromsvätska löser upp/förstör lacken men funkar ihop med bromsrören av koppar. Värt ett försök kanske!

Bränna bort färgen med gasol. Men det kanske finns lödningar som tar skada.
 
Hej Jens!
Jag brukar smeta på brunsåpa i tjock lager (ca 0,5 cm) och sen täcka "rengöringsobjekt" med plastfolje så att såpan inte torkar ut. Sen kan det ligga ett par timmar eller över natten - det beror på hur besvärlig färgen är. Man kan alltid lyfta på plasten och testa... När färgen blir mjuk så brukar det vara lätt att dra av rätt stora och mjuka bitar. Sitter färgen fläckvis kvar - upprepa behandlingen.
Metoden är billig och lämplig för foremål med ojämna ytor där man inte kommer åt med några slipverktyg. Jag har själv testat det på krångliga handtag av mässing (som är en legering av koppar och zink) och lyckades få dom rena från färg och övrig smuts. Funkar lika bra på järn. Sen är det bara att polera fram glansen. Lycka till med lyktan!
gaia
 
Håller med föregående;
Först med vanlig såpa, smeta in, lägg i en plastpåse och vänta någon dag. Hjälper det inte tar jag bromsvätska.

Ett annat tips, järn som är fult av rost kan sänkas ner
i "badrumsrengöringsspray". Det innehåller citronsyra mm, och oxid släpper snällt och fint. Jag har rensat bl.a
gångjärn och kammarlås så.
 
Hemmakatten
Apropå färg på gammal koppar.
Ni som har gammal koppar, var rädd om den, går dessutom bra att sälja eftersom den är eftertraktad. Själv återanvände vi vår gamla fönsterbleck, plåtisen vände på dem o använde dem till skoningar på taket mm.

Det går att få ny koppar att se gammal ut. Min plåtis sa att det finns ett medel med två beståndsdelar som man penslar på kopparen, vilket gör att kopparn ser flera år gammal ut. Den lilla haken är dock att man bara kan köpa detta för minst 3 kvm och det kostade visst 500 kronor kvadraten.....

Så det är kanske billigast att försöka jaga gammal koppar ändå.... :)
 
Haagbard skrev:
...hink full med 96%-ig svavelsyra...
Hinken blev folietunn...  
:D En folietunn hink full med 96%-ig svavelsyra! Huvaligen! Var gör man av den? :-/ ??? ;) (undrar jag som inte kommer ihog så mycket från kemilektionerna)
 
Mässing är en legering av (huvudsakligen) koppar och zink. Koppar innehåller just koppar.

Koppar är väldigt mjukt och ett föremål av kopparplåt blir lätt buckligt så det är mycket troligare att din lanterna är gjord av mässing.

Både koppar och mässing finns som plåt. Gjutna detaljer är troligen inte gjorda av koppar (dyrt och mjukt) utan snarare av mässing eller brons. Brons används bara till gjutna föremål och är en legering av (huvudsakligen) koppar och tenn.

Det finns för övrigt massor av andra legeringsämnen som kan förekomma i mässing respektive brons.

Till mässing kan man tex tillsätta bly för att förbättra skärbarheten, tex vid svarvning. Om man tillsätter järn och aluminium till mässingen så förbättrar man hållfastheten och slitstyrkan. Tillsätter man aluminium och arsenik så förbättras korrosionsbeständigheten.

Även i brons förekommer andra legeringsämnen tex bly, antimon eller arsenik.
 
Lilla_vargen skrev:
:D En folietunn hink full med 96%-ig svavelsyra! Huvaligen! Var gör man av den?  :-/ ??? ;) (undrar jag som inte kommer ihog så mycket från kemilektionerna)
Jag gjorde detta på mitt arbete, syran hälldes ut i speciellt processavlopp och syran neutraliseras vid reningsverket !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.