funderar på att såga virke av egen skog.
ska fällorna torka innan sågning eller enbart efter sågning och hur länge innan /efter ska virket torka?
Å e det någon som vet vad det kostar!! funderar på att bygga hus av virket !
Tack på för hand!!
 
Det är lättare att såga om inte virket torrt. Efter sågning staplas virket för att torka. Man lägger då ribbor på tvären mellan varje virkeslager så att inte virket möglar.
Det är viktigt att det är ventilerat. Sommartid torkar nog virket på en månad om det är torrt och bra väder.
 
Japp, det är en bra ide'. Har sågat själv, men det gäller ju att ha så pass mycket virke som skall sågas att det blir ekonomi i det hela. Kom ihåg att akta fingrarna.
Gott nytt år
 
Själv har jag gjort så här...
Fällt granarna på vintern och låtit dem ligga ett par veckor så att en del av saven dras ur.
Sen kvistning, aptering och blocksågning
Låt blocken torka väl ströade och skyddade nån månad och såga sen upp dem till rätt dimensioner.
De kan fortfarande slå sig så idealet är om du kan låta dem ligga uppsågade och torka ett par månader till beroende på dimension.

Om du fäller sent så pass upp för insektsangrepp!!! Där finns mycket att läsa på skogsvårdsstyrelsens sidor.

Vad sågar du med, cirkelsågverk eller annat?

/Kent
 
har ingen egen såg så jag tänkte leja bort till såg verk i byn! men kanske lönar sig att köpa egen såg å vad kostar den i så fall [å vilken såg ska man titta efter]?? har ca 5 ha vuxen gran skog så det bör räcka!? tackar för alla bra svar!!
 
Skall du köpa såg så rekommenderas www.logosol.se
Jag kan inte se några andra alternativ som kan vara mer lönsamma.

/Kent
 
har precis fått video å katalog från logosol blir väl att investera i en sådan till sommaren verkar lätta att använda!
 
andreask81 skrev:
har precis fått video å katalog från logosol blir väl att investera i en sådan till sommaren verkar lätta att använda!
Köp en med elmotor OCH matning, man tröttnar rätt fort på att handveva.....
 
Timmerjiggen är ännu jobbigare men suverän till mindre mängder och övergrovt. Mindre saker att hasa med sig och mindre uppställningstid. Jag har tagit fram många kubik ifrån övergrovt med den men det tar en stund och max en kubikper dag från normaltimmer med ett bra stockbord. Hmm... en halv vid övergrovt och bok, ek, alm, lönn etc där man mest jobbar med att hantera monstren till stockar.

Solosåg med motorsåg är suverän vid timmervägen om man inte vill eller kan köra hem timret. Längre uppställningstid men man har kapacitet för ett par kubik per dag.
Både med solosågen och med timmerjiggen så är det monstersågar som gäller, inget under 80-90 cc och minst 6-7 hkr. Se till att de får fet blandning förresten, de skär annars. Klyvslipad kedja är ett måste! dvs ca 10 grader istället för ca 45. Kastrisken är minimal så fila ett par extra tag på ryttarna med så händer det lite mer vid sågningen (det där har jag aldrig sagt *s*).

På gården är det ingen tvekan, elsåg eventuellt matning och eventuellt bandsåg om man sågar riktigt mycket men för mindre mängder är det tveksamt om det är lönt. Man sågar lätt upp 3-4 kubik per dag med denna utrustning.

/Kent
 
  • Gilla
Mekaniker
  • Laddar…
jo ska bli en sån med motor såg, verkar lättast massa kabel e inget kul. kar ju massa vind fällor nu så det blir till å köpa timmer jiggen här idagarna! 85cm mätte jag på en av fällorna så det blir till att såga ut block!!
blir väl båda samtidigt. Då får man ju nästan sågen på köpet ! Ingen såg man har liggandes direkt! Tack för alla riktigt bra tips!! var bör du som har timmer jiggen ? tänkte på resultatet!?
 
Hmm... ett tips. börja du med timmerjiggen och bygg sen ut. Idag så kan du bygga ut den med linjaler mm och få ett sågverk för ditt behov.
Ta det lugnt med bröten där, det är inte det roligaste du går på direkt ... *ryser*

Bor i skåne, men kolla med Logsol om du kan hälsa på nån som bor i närheten.

/Kent

 
jo det får bli som du säger! gick på det lite idag det ligger ju som plocke pin!!men men det finns dom som har det värre!!har ju bara bort blåst ladu tak ingen ström än. Så vi e inne boende hos svärfar HAHA!!!
 
Mitt såghustak lättade och flög över lagårdstaket, slog ner en jätteblågran och försvann. Jag har bara hittat lite spridda delar efter det men jag misstänker att det landade i sjön 1 km bort. Däremot så har jag delar av ett annat tak på tomten, undrar var det kommer i från? Och det mitt i Sörmland!
Jag har en Solosåg och det finns liksom inga alternativ, den bara går och går och går och.............
Jag har också Logosols trekutterhyvel och den är jättebra. Såghuset byggde jag av helt nysågat virke, bara såga upp stocken och sen spika upp virket helt rått. Det blev perfekt och har inte slagit sig en mm.
Skulle jag byggt ett hus så hade jag gjort samma sak. Det torkar innan man hinner få upp innerpanelen.
 
Leif... skrev:
Som alternativ till solosågen finns Timmersågen ifrån [länk]

Har själv en sådan och den funkar fint, riktigt genomtänkt apparat faktiskt.  Kändes mer prisvärd än solosågen när jag var i valet och kvalet, men då har jag igentligen ingen erfarenhet av solosågen.

Leif...
...och den kostar ungefär????

/Blofeldt
 
Där finns ju andra alternativ med, t ex Jonsereds men de faller ofta på att de är inte så kul att transportera.
Å andra sidan vill man ha ett stationärt sågverk så bygger man nog det billigast med Logosols nya timmerjigg och några linjaler och kompletterar med ett E5000 el aggregat.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.