J
Kommer ha golvvärme på en yta av ca 70 kvm (sociala ytor) och ställer frågan om det är god idé att ta bort elementen eller kommer jag få stora problem med kallras?Vissa fönster är runt 25 år gamla andra från byggåret(60-talet). Huset är beläget i Stockholmsområdet så inget extremklimat..
Installation av golvvärme med synliga rör framför fönster och verktyg på fönsterbrädan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av golvvärme i ett rum med stora fönster och pågående renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installationsprocess av golvvärme i ett rum med synliga rör och gammalt element under ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Absolut bör man byta till moderna fönster och glaspartier om man byter till golvvärme och tar bort radiatorerna. Golvvärme ger max 50 W/m² vad jag vet medans radiatorer kan ge betydligt mer med hög framledningstemperatur som i gamla 80°/60°-system. Risk för att värmen inte räcker till om det blir riktigt kallt ute med golvvärme i ett lite äldre hus. Också bra med tilläggsisolering i taket. På 60-talet var oljan så billig att det bara blev runt 10 cm isolering.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
J
Tack för svar. Tyvärr inte budget nu för att byta fönster. Har bytt ut innertaket och är ca 40-50 cm isolering. Så ditt svar är att inte ta bort dom utan vänta till vi byter fönster? Det är LK golvvärme som inte gjuts in.
 
Det låter toppen med 40-50 cm isolering i taket! Det förbättrar chanserna att golvvärmen räcker till betydligt. Eftersom det är nu ni renoverar och lägger golvvärme så är det väl lika bra att ta bort radiatorerna nu samtidigt men vara beredd på att det kan bli visst kall-drag vid fönstren när det blir vintertemperaturer och kanske tänka igenom möbleringen.
 
  • Gilla
JoggiB
  • Laddar…
Du kan minska kallraset med att se till att slinga ligger mycket tätare under fönster samt att slingan "börjar" under fönsterna så att de varmaste vattnet hamnar där och sen så svalnar det när slingan kommer in i rummet.

Kalldrag minskar du genom att täta fönsterna. De kan vara obehagligare än kallras.

Sen beroende på ytskikt så kan man plocka ut upptill 65-70W m2 med 20 i rumstemp.
 
Redigerat:
  • Gilla
JoggiB
  • Laddar…
Har gjort det du tänker göra i ett 70 tals hus. Sutteräng kåk med vattenburna radiatorer som jag nyligen bytt ut mot golvvärme på ovanplan. Nu har jag iof 3 glas fönster och nya altandörrar, men på vinden ligger fortfarande 10 cm kutterspån och ytterväggar består av 95 mm glasull. Jag har då inga problem med att få värme i kåken tvärtom........Vi lät matningarna till radiatorerna ligga kvar under golvet men tog bort elementen. Känns som kaka på kaka att ha både och anledningen till golvvärme är väl dels för att få bort elementen.
Plocka bort elementen och märker du sen att det blev lite dragigt så lägger du in byte av fönster i planeringen
 
Drag borde man ju kunna fixa utan att byta fönster.
 
J
E egge80 skrev:
Har gjort det du tänker göra i ett 70 tals hus. Sutteräng kåk med vattenburna radiatorer som jag nyligen bytt ut mot golvvärme på ovanplan. Nu har jag iof 3 glas fönster och nya altandörrar, men på vinden ligger fortfarande 10 cm kutterspån och ytterväggar består av 95 mm glasull. Jag har då inga problem med att få värme i kåken tvärtom........Vi lät matningarna till radiatorerna ligga kvar under golvet men tog bort elementen. Känns som kaka på kaka att ha både och anledningen till golvvärme är väl dels för att få bort elementen.
Plocka bort elementen och märker du sen att det blev lite dragigt så lägger du in byte av fönster i planeringen
E egge80 skrev:
Har gjort det du tänker göra i ett 70 tals hus. Sutteräng kåk med vattenburna radiatorer som jag nyligen bytt ut mot golvvärme på ovanplan. Nu har jag iof 3 glas fönster och nya altandörrar, men på vinden ligger fortfarande 10 cm kutterspån och ytterväggar består av 95 mm glasull. Jag har då inga problem med att få värme i kåken tvärtom........Vi lät matningarna till radiatorerna ligga kvar under golvet men tog bort elementen. Känns som kaka på kaka att ha både och anledningen till golvvärme är väl dels för att få bort elementen.
Plocka bort elementen och märker du sen att det blev lite dragigt så lägger du in byte av fönster i planeringen
låter bra! Har tegelväggar på vårt.
E egge80 skrev:
Har gjort det du tänker göra i ett 70 tals hus. Sutteräng kåk med vattenburna radiatorer som jag nyligen bytt ut mot golvvärme på ovanplan. Nu har jag iof 3 glas fönster och nya altandörrar, men på vinden ligger fortfarande 10 cm kutterspån och ytterväggar består av 95 mm glasull. Jag har då inga problem med att få värme i kåken tvärtom........Vi lät matningarna till radiatorerna ligga kvar under golvet men tog bort elementen. Känns som kaka på kaka att ha både och anledningen till golvvärme är väl dels för att få bort elementen.
Plocka bort elementen och märker du sen att det blev lite dragigt så lägger du in byte av fönster i planeringen
Låter bra! Vi har tegelfasad. Lägger kalksten på ytan men borde ju gå knacka upp en skiva om det skulle va så att vi måste sätta in radiatorer igen. Fönsterbyte blir nog om ett par år.
 
Kanske lite off topic, men varför lägga in golvvärme om ni har elementen kvar?
Det om något är väl en onödig "investering"?

//KoW som varken har element eller golvvärme
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.