K kest skrev:
Nu tänkte du lite förhastat. Skulle vi ha 18 grader kallvatten på sommaren:thinking:
Vad ni har för temperatur vet jag inte, men här i Göteborg följer dricksvattnet delsjöns temperatur.
Och den kan nå närmare 20 grader på sommaren.
 
@niblom
Nej jag kan ju inte argumentera i mot dig då bevisligen du och många andra har flera resor lägre komfortkrav än mig och många andra. Så absolut så är ju en luftvärmepump jättebra på det sättet.

Men att det inte är så stor skillnad håller ju självklart inte med om då jag tycker det är en enorm skillnad.
Men som sagt jag har högre krav på komfort än dig.

Även kyla går ju få med bergvärme och även där så vinner man ju i komfort (om man inte måste räkna hem investeringen fortast möjligt) . Ja om man nu inte har 3-4 stycken luftvärmepumpar i olika rum. Då kan det kanske hamna i par.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Om du vill lösa ditt problem så får du nog börja med att kolla vad som är fel. Sitta och gissa kommer man ingen vart med.
Att lösa problem kostar normalt pengar. Men andra sidan kastar du ut en massa pengar i onödan.
Börja med att bygga om din elcentral. Hur många säkringar har du totalt i huset? Det finns moduler för mätning av varje säkring för runt 300 kr/st. Om du lägger 5000 kr på detta så vet du sen vad det är som drar.
 
Och mitt råd är att förstärka klimatskalet, det är en engångskostnad som inte drar med sig någon årlig avgift och varar under husets livslängd. Jag är övertygad om att den höga energiförbrukningen är förknippad med en relativt dålig isolering.
 
  • Gilla
Maner och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
@niblom
Nej jag kan ju inte argumentera i mot dig då bevisligen du och många andra har flera resor lägre komfortkrav än mig och många andra. Så absolut så är ju en luftvärmepump jättebra på det sättet.

Men att det inte är så stor skillnad håller ju självklart inte med om då jag tycker det är en enorm skillnad.
Men som sagt jag har högre krav på komfort än dig.

Även kyla går ju få med bergvärme och även där så vinner man ju i komfort (om man inte måste räkna hem investeringen fortast möjligt) . Ja om man nu inte har 3-4 stycken luftvärmepumpar i olika rum. Då kan det kanske hamna i par.
Agree to disagree :)

Kyla med bergvärme fungerar på samma "dåliga" sätt som värmepumpen. Det blir en stor låda med fläkt och avledning av kondensvatten. Att bara köra kallvatten i elementen fungerar inte då det normalt sätt inte finns avledning av kondensvatten. Möjligen med slingor i golvet men vem vill ha golv som är 10 grader varma :)
 
  • Gilla
Progge och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och mitt råd är att förstärka klimatskalet, det är en engångskostnad som inte drar med sig någon årlig avgift och varar under husets livslängd. Jag är övertygad om att den höga energiförbrukningen är förknippad med en relativt dålig isolering.
Det är i det närmaste omöjligt om man tittar på förbrukningen. Antingen obefintlig isolering (typ öppet fönster), annars handlar det om ett el- eller installationsfel.
 
E Edgarsven skrev:
Om du vill lösa ditt problem så får du nog börja med att kolla vad som är fel. Sitta och gissa kommer man ingen vart med.
Att lösa problem kostar normalt pengar. Men andra sidan kastar du ut en massa pengar i onödan.
Börja med att bygga om din elcentral. Hur många säkringar har du totalt i huset? Det finns moduler för mätning av varje säkring för runt 300 kr/st. Om du lägger 5000 kr på detta så vet du sen vad det är som drar.
Med en grundförbrukning på 6kW funkar en termometer ;)

Kanske börja med att slå av en säkring åt gången och se när elmätaren börjar snurra/blinka i en rimlig takt. Borde ta mindre än en halvtimme, även om typ spis, tvättmaskin och dylikt skulle kunna ställa till det. Kanske enklast med avstängd värme.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
N niblom skrev:
Agree to disagree :)

Kyla med bergvärme fungerar på samma "dåliga" sätt som värmepumpen. Det blir en stor låda med fläkt och avledning av kondensvatten. Att bara köra kallvatten i elementen fungerar inte då det normalt sätt inte finns avledning av kondensvatten. Möjligen med slingor i golvet men vem vill ha golv som är 10 grader varma :)
Nej självklart så kräver det fläktkonvektorer och allt vad de för med sig. Gärna takvarianter i flera rum.
Så kan ju man själv välja vilken temp man vill ha i rummet.
Det är komfort utan större avkall på det estetiska. Till en väldigt billig driftkostnad om man nu bryr sig om det.
 
Kan inte ni 2 starta en egen grammatiktråd där ni kan kasta lite ord på varandra. Vi andra kan återgå till TS mystiskt höga energiförbrukning, vilket i alla fall jag är intresserad av svaret på. ;)
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Sorry. Blev lite sur över tonen bara.
 
  • Gilla
slurppe99 och 3 till
  • Laddar…
Mata inte trollet, han har glömt ta sina Stesolid idag hahaha
 
Så här skall det väl se ut :) :
Stapeldiagram över månatlig förbrukning av kWh från januari till oktober, jämförelse mellan avläst och föregående år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och för januari i år blev det 607 kWh. Senaste årsförbrukning 5045 kWh.
Men jag undrar hur elmätaren snurrar för er med riktiga s.k. passivhus?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag tycker du ligger lite högt.
Stapeldiagram som visar fakturerad elanvändning maj 2019-jan 2020 med högt värde i december.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Julbelysningen drog upp decemberförbrukningen...
 
  • Wow
  • Gilla
Bangan och 3 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Så här skall det väl se ut :) :
[bild]
Och för januari i år blev det 607 kWh. Senaste årsförbrukning 5045 kWh.
Men jag undrar hur elmätaren snurrar för er med riktiga s.k. passivhus?
Kan du beskriva lite mer vad du har för hus, belysning, antal barn, datorer osv?

Det är otroligt låg förbrukning!

/N
 
  • Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Så här skall det väl se ut :) :
[bild]
Och för januari i år blev det 607 kWh. Senaste årsförbrukning 5045 kWh.
Men jag undrar hur elmätaren snurrar för er med riktiga s.k. passivhus?
Jag ligger högre än dig för 2019 har haft ca 7000kWh och räknar årsförbrukningen snittade ca 9000kWh (jan-mars ej med)
Passivhusväggar och ftx med en medelmåttig luft-vatten värmepump. Dock har jag haft 23° i garaget så totalt 135+56m2 uppvärmt.
2st som duschar varje dag och tyvärr ingen snålspolande dusch.
För 2020 åker temperaturen i garaget ner, mindre aktiv kyla och kortare duschar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.