Har en IVT 495 twin (med ca 65m aktivt hål) i ett nytt sluttningshus på ca 170kvm. Golvvärme i nedre plan( 21grader varmt) samt radiatorer i övre plan (20 grader varmt).Två vuxna och två småbarn. Separat (seriekopplad) Vvberedare 300liter.Vi gör ej av med mycket varmvatten.

Nu till min fråga: Hur länge brukar kompressorn gå i värmepumpen? Nu när vi har ca -6 grader ute så går komressorn i stort sett dygnet runt (den kopplar dock ej in elpatronen utan knatar på för sej själv). Det spelar ingen roll om jag kör s.k. ekonomidrift eller normaldrift.
Är detta normalt?
 
Det är helt normalt.
Det är väl precis på gränsen att elpatronen ska börja gå in. Räkna med att den börjar kicka in vid 10-15 minusgrader, eller kanske t.o.m. nu när det har gått ett par duschar i rad.
 
Är detta normalt?
Jag skulle nog uttrycka det "rätt dimensionerad VP".

8)


Den ska nu gå ca 3 månader kontinuerligt och då det blir ännu kallare så ska spetsvärmen gå in.
 
Har en Nibe 115-7 (7kw) med 500 l ack tank. Huset är ett Götenehus på 180 m^2 byggt 2001. Vid några minusgrader går pumpen c:a halva tiden och på en driftstimme för pumpen får jag c:a 2 tillslag.
 
RuneRudis skrev:
Har en Nibe 115-7 (7kw) med 500 l ack tank. Huset är ett Götenehus på 180 m^2 byggt 2001. Vid några minusgrader går pumpen c:a halva tiden och på en driftstimme för pumpen får jag c:a 2 tillslag.
Du kan säkert öka gångtiden genom att tillåta ett större gradminutunderskott innan pumpen går igång. Öka detta i mindre steg tills du upplever att du får svängningar i rumstempen. Jag tillåter just nu ett underskott på -120gm innan pumpen startar men detta går att öka utan problem (hos mig).
 
Jag tackar ödmjukt för all respons. Verkar som om min pump gör det den skall.Det enda jag är lite konfunderad över är att när den väl stänger av sej och sedan efter en stund startar igen,då "tjongar" det till i halva huset.Jag jobbar själv med el och det verkar ej som om det är kontaktorn som låter...kan det vara kompressorn som ger detta höga startljud?

 
Pinger: Jag skall kolla upp min förbrukning och återkomma (har bara haft isolering på vinden sen två veckor och trodde att pumpen skulle lugna ner sej när isoleringen kom på plats, men det var ingen större skillnad)
Jag hade också problem med mina cirkulationspumpar (bägge faktiskt ...det finns ju två i IVT 495) och det är tydligen ganska så vanligt att cirk.pumpen fastnar när den får stå ett tag (och det brukar den ju få göra från det att den lämnat fabriken och väntar på att bli installerad)
 
Kalsipper skrev:
Det enda jag är lite konfunderad över är att när den väl stänger av sej och sedan efter en stund startar igen,då "tjongar" det till i halva huset.Jag jobbar själv med el och det verkar ej som om det är kontaktorn som låter...kan det vara kompressorn som ger detta höga startljud?
Det tycker jag också är väldigt störande, det låter som en stor blomkruka åker i golvet varje gång den startar. Klart blodtryckshöjande fenomen.

Jag har inte tittat närmare, men jag har hittills antagit att dunkandet kommer från en kontaktor som måste sitta monterad direkt mot plåthöljet som förstärker resonansljudet. Men är det inte det så vet inte jag. Är det likadant med andra värmepumpar?
 
Inte min...den låter lite mer än ett kylskåp, men inte så mycket mer. Start och stopp låter inget extra.
 
Vi hade något missljud precis efter installationen som spred sig via elementen till resten av huset. Det visade sig vara en av köldbärarna som låg emot plåthöljet. Denna lilla vibration som uppstod när pumpen gick hördes som ett oidentifierat skrammel som fanns i hela huset. Det är fixat nu.

Klart den tjongar till lite vid start och stop, men det hörs bara om man står precis bredvid.

//Andy
 
Hej

Har ett 1 1/2 västkustvillan hus byggt sommaren 2003 med golvvärme i båda plan och en IVT 495 med ca 150 m lång jordvärme slinga. Kurva 3 och finjusteringen ställd till 2, ca 21 grader varmt i hela huset förutom i badrummen där termostaten står på för fullt och slingorna max öppna. Kompressorn "tjongar till rejält vid tillslag (Vilket är normalt säger installatören) och kompressorn går ofta /Skall det vara så?), varmvatten gör den så fort man duschar (Skall det vara så?).

Hade snålställt pannan vid jul och nyår, så att framledningsvärmen var låg och ekonomidrift inkopplad, men då gick el patronen in väldigt ofta (hela tiden). Nu går elen på korta stunder, ibland lite väl tidigt tycker jag.

Det är väldigt dåligt att man inte kan läsa av hur många timmar pannan gått på el, eller är det någon som har lyckats med att läsa av det? Har frågat installatören och även bett att dom skall komma och kolla varför kompressorn går så ofta.

Jag undrar hur det blir när jag kopplar på golvärmen i garaget som är ca 80kv^2. Då får väl pannan spelet! ???

Mvh
DScott
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.