Varit upp på vinden och tänkt snygga till med nyinstallation av antenn jag gjort med en lite mer permanent fördelare av antennkabel nu när jag dragit en till till annat rum.

Tänkte fästa den mot skorstenen men nu var putsen inte i nått vidare skick.

Är det lämpligt att fästa mot typ takstolen?

Tänker på typ risken för åsknedslag. Är inte helt säker men tror inte det finns åskledare från antennen på taket.

Metallisk antennkabelsfördelare med en IN och två OUT koaxialkontakter, avsedd för väggmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är en satellitsplitter du har där men den fungerar ju även till vanlig antenn. Om du är orolig för åska så sätt fördelaren på en liten plåt som du skruvar med någon form av distans mot takstolen. Eventuell värme kommer att spridas i plåten och den skärmar även av gnistor om sådana skulle uppstå. De tar ju dock vägen någonstans, så du får väl tänka över placeringen. Har du jordförbindelse på vinden kan du ju jorda fördelaren. Det är det skruven på den är till för. Det ger inget åskskydd för övrig utrustning men hindrar att fördelarens hölje får otrevliga spänningar vid åsknedslag med eventuell värmeutveckling som följd. Ett fattigmans åskskydd är att linda antennkabeln runt ett vattenrör eftersom blixten då kommer att krypa igenom plasthöljet och slå över mot jord i röret. Har du expansionskärl på vinden är det ju jordat via vattenledningarna. Annars kan du ju köpa ett bra åskskydd. Exempel här (ingen aning om pris):

https://obo-bettermann.se/article/display/sv-se/koaxial-skyddsenhet-for-f-anslutning-hona-hona.html
 
Jag har nog i hela mitt verksamma liv som anten/paraboltekniker (~20 år) jordat en eller max två fördelare på en vind i ett vanligt bostadshus.
Vid större byggen av nät, tex comhem eller smatv, då jordas det, men på en vanlig villa nä. Inget åskskydd heller.
Fördelare monteras på en takstol.
 
Vet att det finns ett exp kärl på vinden men var det röret tar vägen nedåt är en bra fråga. Nere i källaren finns ett rör som jag tror är från exp. kärlet men svårt att kontrollera om det fortfarande sitter ihop med vinden och övriga rörnätet.
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Jag har nog i hela mitt verksamma liv som anten/paraboltekniker (~20 år) jordat en eller max två fördelare på en vind i ett vanligt bostadshus.
Vid större byggen av nät, tex comhem eller smatv, då jordas det, men på en vanlig villa nä. Inget åskskydd heller.
Fördelare monteras på en takstol.
Låter som överkurs att montera åskskydd på villor. Men tanken har ju alltid funnits där även innan jag började skarva och greja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.