Hej

Vi ska bygga ett generationsboende där fruns mamma kommer ha en lägenhet i huset. Lägenheten ska ligga på bottenplan så det inte blir en massa trappor att springa i när hon blir äldre. Huset vi har ritat är ett 1,5-planshus med en enplansdel med ryggåstak i matsal och vardgsrummet.

Nu har vi tänkt och klurat så långt vi kan och behöver lite input från er grymma husritare på byggahusforumet.

Skissen är ritad i excel(!) så allt kanske inte följer ritningstandard men jag hoppas ni förstår tanken med planlösningen ändå.

Vad är bra? Vad är dåligt? Vad har vi glömt?

Bottenplan:

Skiss över husets bottenplan ritad i Excel med markerade rum som vardagsrum, kök, och badrum för planering av generationsboende.
Överplan:

Skiss av bottenplan för ett 1,5-planshus med ryggåstak, som inkluderar en trappa, vardagsrum, WIC och markerade garageplatser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Laszlo Toth Laszlo Toth skrev:
Sovrummet på nedre plan ser litet ut.

Titta igenom så ni uppfyller tillgänglighetskraven.

[länk]
Tack för svar! Det bör uppfylla alla tillgänglighetskrav jag känner till. Eftersom lägenheten är mindre än 55 kvm räcker det att det går plats en enkelsäng. Nu har jag ritat in en dubbelsäng och då får ju ingen rullstol plats såklart.
 
BirgitS
Det kan vara bra att planera så att det relativt enkelt går att slå ihop bostäderna i framtiden, oavsett om det är för att det blir aktuellt att använda den lilla för tonårsboende eller om en annan familj vill köpa huset någon gång (bara 3 sovrum utestänger många som vill ha gästrum eller kontorsrum också). Med relativt enkelt menar jag inte att riva kök eller badrum.

Vad är väderstrecken?
Det är lite trist med bostäder som bara har fönster åt två håll så jag rekommenderar fönster på den tredje väggen i vardagsrummet.

Gamla människor som krymper och får svårt att röra sig kan få problem med en häll i ett hörn eftersom det blir långt in till de innersta plattorna.

Det verkar saknas fönster i stora sovrummet där uppe.
 
BirgitS
J joakdah skrev:
Det bör uppfylla alla tillgänglighetskrav jag känner till.
Hur är tillgänglighetskravet på sovrum på nedre plan i den stora bostaden tänkt att lösas?
 
Laszlo Toth
Bra att du hade koll på reglerna över och under 55 kvm.

Hur är det med tvättmöjlighet i den lilla lägenheten?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan vara bra att planera så att det relativt enkelt går att slå ihop bostäderna i framtiden, oavsett om det är för att det blir aktuellt att använda den lilla för tonårsboende eller om en annan familj vill köpa huset någon gång (bara 3 sovrum utestänger många som vill ha gästrum eller kontorsrum också). Med relativt enkelt menar jag inte att riva kök eller badrum.

Vad är väderstrecken?
Det är lite trist med bostäder som bara har fönster åt två håll så jag rekommenderar fönster på den tredje väggen i vardagsrummet.

Gamla människor som krymper och får svårt att röra sig kan få problem med en häll i ett hörn eftersom det blir långt in till de innersta plattorna.

Det verkar saknas fönster i stora sovrummet där uppe.
Supertack!

Tanken är ändå att det ska vara en separat lägenhet under överskådlig tid. Om man skulle vilja öppna upp mellan så får det bli mellan köken. Vi har inte lagt ner så mycket energi på köksplanetingen ännu men det går ju att planera köken så att inget viktigt är precis i den framtida öppningen.

Baksidan på huset ligger mot sydväst och entresidan mot nordost. På den sidan av vardagsrummet som inte har några fönster så kommer parkering. Vi är rätt osäkra här. Det vore trevligt att ha fönster på den väggen men det är ju inte så roligt att titta in i grillen på en bil.

Det där med spisen i hörnet får vi klura på. Svärmor tycker det är fint och praktiskt men hon är ju fullt rörlig nu. Det är ju inte säkert att det är så i framtiden.

det är rätt att det stora sovrummet inte har något fönster på gaveln. Vardagsrummet går ju ut på den gavel så det funkar inte. Istället tänkte vi oss stora takfönster så vi kan ligga i sängen och titta på stjärnorna eller höra regnet smattrar på rutan.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur är tillgänglighetskravet på sovrum på nedre plan i den stora bostaden tänkt att lösas?
Vi får visa i ritningen att det går att skapa ett sovrum i vardagsrummet. Det ska räcka enligt min kommun.
 
Laszlo Toth Laszlo Toth skrev:
Bra att du hade koll på reglerna över och under 55 kvm.

Hur är det med tvättmöjlighet i den lilla lägenheten?
Riktigt bra kommentar! Svärmor tycker att det funkar bra att gå på utsidan till tvättstugan som då blir gemensam. Eftersom många lägenheter har gemensam tvättstuga så har jag antagit att detta är ok. Jag tror mig ha läst det någonstans också men nu minns jag inte var.

Vad tror ni?
 
Gammelnörden
Jag hade placerat tvättmaskin och torktumlare under trappan i en nisch inifrån svärmors badrum och skippat en garderob från hallen. Det känns onödigt att smitta äldre med vinterkräksjuka och springmask...

Vilken stil hade ni tänkt att huset ska ha?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
J joakdah skrev:
det är rätt att det stora sovrummet inte har något fönster på gaveln. Vardagsrummet går ju ut på den gavel så det funkar inte. Istället tänkte vi oss stora takfönster så vi kan ligga i sängen och titta på stjärnorna eller höra regnet smattrar på rutan.
Tänk på att vanliga fönster fungerar som nödutrymning, gör att det går att uppmärksamma brandkåren på att någon finns där uppe och är ett sätt att komma in och rädda någon.

J joakdah skrev:
På den sidan av vardagsrummet som inte har några fönster så kommer parkering. Vi är rätt osäkra här. Det vore trevligt att ha fönster på den väggen men det är ju inte så roligt att titta in i grillen på en bil.
Sätt in ett fönster och om det sen känns alltför jobbigt med utsikten kan man dra för gardinerna. Det är väl inte nödvändigt att det är fönster ända ner till golvet och då döljs i alla fall grillen ;) Lite morgonsol gör att man vaknar bättre. Jag tyckte det var trevligt när solen tittade in på morgnarna i vårt kök mot nordost fast vi hade bilen 2 m bort.

Det känns lite farligt med badrumsdörren precis vid trappan, om någon är på översta steget i trappan samtidigt som någon annan öppnar badrumsdörren kan det få personen i trappan att tappa balansen och ramla baklänges.
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag hade placerat tvättmaskin och torktumlare under trappan i en nisch inifrån svärmors badrum och skippat en garderob från hallen. Det känns onödigt att smitta äldre med vinterkräksjuka och springmask...

Vilken stil hade ni tänkt att huset ska ha?
Hehe. Smart. Jag får fråga Svärmor vad hon föredrar. FÖrvaring står högt upp på hennes lista så vi får se vad hon säger.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Tänk på att vanliga fönster fungerar som nödutrymning, gör att det går att uppmärksamma brandkåren på att någon finns där uppe och är ett sätt att komma in och rädda någon.


Sätt in ett fönster och om det sen känns alltför jobbigt med utsikten kan man dra för gardinerna. Det är väl inte nödvändigt att det är fönster ända ner till golvet och då döljs i alla fall grillen ;) Lite morgonsol gör att man vaknar bättre. Jag tyckte det var trevligt när solen tittade in på morgnarna i vårt kök mot nordost fast vi hade bilen 2 m bort.

Det känns lite farligt med badrumsdörren precis vid trappan, om någon är på översta steget i trappan samtidigt som någon annan öppnar badrumsdörren kan det få personen i trappan att tappa balansen och ramla baklänges.

Hm. Vi kanske ska fundera på fönstren i vardagsrummet igen. I så fall har vi funderat på avlånga fönster i huvudhöjd ungefär.

De där dörrarna uppe vid trappan är lite av ett problemområde. Genom att ha hängningen på badrumsdörren på det sättet som vi ritat idag så kan den dörren även fungera som fallskydd på natten om trötta barn vinglar till när de ska in på toaletten. Det kanske blir bättre med en vinkel i slutet av trappan? Jag gillar dock raka trappor så jag hade gärna hittat en annan lösning.
 
J joakdah skrev:
Hehe. Smart. Jag får fråga Svärmor vad hon föredrar. FÖrvaring står högt upp på hennes lista så vi får se vad hon säger.
Vi tänkte oss ett modernt ladhus. VI är kanske lite svaga för hus trenderna blåser för tillfället :).
 
Laszlo Toth
J joakdah skrev:
Riktigt bra kommentar! Svärmor tycker att det funkar bra att gå på utsidan till tvättstugan som då blir gemensam. Eftersom många lägenheter har gemensam tvättstuga så har jag antagit att detta är ok. Jag tror mig ha läst det någonstans också men nu minns jag inte var.

Vad tror ni?
Det ställer krav på avstånd till tvättstuga etc. Väldigt enkelt idag att lösa med en kombimaskin i badrum. Eller kök om det skulle bli ont om plats i badrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.