Var någonstans i landet är vi?? Kanske har sagts tidigare? :thinking:
 
I Isak90 skrev:
Tror den är från början av 90-talet men jag kommer tyvärr inte ihåg exakt. En EC230 är det. :)

//Fredrik
Om du öppnar luckan till manöverbordet (Bredvid hytten) så står det ett serienummer där.
En mycket kompetent hushållsmaskin!
 
Hej!

Vägbygget fortsätter neråt. Jag har också passat på att lägga ner ett 110-elrör för inkommande el. Detta för att LEVA(kommunala elnätsbolaget) inte ska behöva gräva av min väg det första dom gör när det är dags att få el.

Lite längre ner där vägen ska börja svänga har jag lagt ner ytterligare ett par tomrör. Här är det tänkt att dräneringen ska sluta och även husets dagvatten ska ledas ner denna vägen. :) La också dit ett 200-markrör, tänkte göra en stenkista så det som rinner i dräneringens makadam har lättare att ledas bort. Borde man ha något slags galler framför det innan återfyllning med makadam?:thinking:

Vägarbetsplats med lerig mark och insatta elrör, i ett landskap med kyrka i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flera rör lagda i lerig mark; svart dräneringsrör, orangeröda elrör, vid vägbygge med synligt vattenpöl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävd väg med liggande elrör och dräneringsrör i lerig jord för anläggningsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elrör och dräneringsrör utlagda i en grävd ränna på en lerig byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggarbetsplats med grävd väg, lerigt underlag och ett synligt 110-elrör på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vägbygge med ett rör på marken, geotextilduk och uppriven jord, i landsbygdsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En pågående vägarbetsplats med lerig mark, ett gult 110-elrör och vita geotextiler, med natur och en kyrktorn i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävningsarbete för vägbygge med synliga stenar, jord och ispölar i skymningsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En grävd vägbyggnadsplats med lera, stenar och ett gult elrör som förberedelse för framtida infrastruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävd väg vid ett byggprojekt med synliga elrör, tomrör och snötäckt mark i ett skogsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortsättning följer!:)
//Fredrik
 
Redigerat:
  • Gilla
Dsundet
  • Laddar…
Läggs inte rör mm lite väl ytligt eller ska du på med mer fyll?
 
Glöm inte att spänna larverna på hushållsmaskinen innan ni går ut i lera o sörja.
Bara en fettspruta som du säkert vet.
Det är riktigt skitjobb att kränga på om de är fulla i smäck.
.
 
  • Gilla
Isak90
  • Laddar…
Åsa Lund
Ovanligt rörigt inlägg för att vara i denna tråden :rofl::rofl::rofl:
 
  • Haha
Isak90
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Läggs inte rör mm lite väl ytligt eller ska du på med mer fyll?
Dessa rören hamnar under vägen så det kommer bli massa stenfylle uppe på leran så dom hamnar allt bra långt ner när det är klart.:)

//Fredrik
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
K kest skrev:
Glöm inte att spänna larverna på hushållsmaskinen innan ni går ut i lera o sörja.
Bara en fettspruta som du säkert vet.
Det är riktigt skitjobb att kränga på om de är fulla i smäck.
.
Jo tack, det fick vi erfara redan andra dagen när vi tappade ena larven i den största lerhålan vi hade då:rolleyes::rofl::crysmile:

Tog en bra stund innan vi fick på den igen..:rolleyes:

Så efter det kontrollmäter vi slacket regelbundet.:)

//Fredrik
 
I Isak90 skrev:
största lerhålan
Varför kan det aldrig hända på plan mark i gott väder mitt på dagen?
 
K kest skrev:
Varför kan det aldrig hända på plan mark i gott väder mitt på dagen?
Ja det kan man fråga sig:crysmile:
 
  • Haha
kest
  • Laddar…
sunnis
I Isak90 skrev:
Hej!:)

Mycket bra synpunkter ifrån er!:)

Lågbyggda uttag diskuterade vi lite under mötet men kom fram till att vi hoppar det. Jag blev inte tillräckligt övertygad för att det skulle vara värt prisökningen, vill minnas att det med dosa var ca dubbla priset.

Dubbla nätverksuttag i vardagsrummet och ett enkelt i sovrummet känns lagom på entréplan. Däremot är det nog ingen dum idé att förbereda med nätverksuttag även till sovrummen på övervåningen.

Vad det gäller larm och kameraövervakning är det inget som jag har tänkt mig. Men får kanske ta mig en funderare till på det.

//Fredrik
Det viktigaste nätverksuttaget som oftast glöms är takmonterat centralt för Wifi takaccesspunkt, vardagsrummet är ju ofta bra. Du behöver en på varje plan. Nätverksuttag i extrarum är väl förvisso bra men används allt mindre idag. Sätter du takaccesspunkt så får du i den där villan 90-100% perfekta Wifi förutsättningar överallt. Antingen sätter man en vanling dosa eller fäller ut en slang. Spelar ingen större roll, den ska gå till mediacentralen som vilket uttag som helst.
 
  • Gilla
Reyhn och 1 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Det viktigaste nätverksuttaget som oftast glöms är takmonterat centralt för Wifi takaccesspunkt, vardagsrummet är ju ofta bra. Du behöver en på varje plan. Nätverksuttag i extrarum är väl förvisso bra men används allt mindre idag. Sätter du takaccesspunkt så får du i den där villan 90-100% perfekta Wifi förutsättningar överallt. Antingen sätter man en vanling dosa eller fäller ut en slang. Spelar ingen större roll, den ska gå till mediacentralen som vilket uttag som helst.
Bra tips, tack så mycket!:)

//Fredrik
 
Hej!

Jag har grävt upp samtliga stubbar på tomten, men fick inte tag i någon som kunde tänka sig att ta emot dom. Och att slänga på tippen var inte att tänka på, dom skulle ha 1395kr/ton!?:surprised:

Så det fick bli att gräva ner dom på tomten ist.:rolleyes: Det kommer bli en naturlig slänt mellan baksidan av huset(gräsmatta) och planen vid garaget/verkstan så det gör ingenting om det sjunker lite där framöver.

Sedan så har vi grävt upp det stora diket/dalgången för att se hur mycket vatten som rinner där. Tidigare var där ca 3m brett så väldigt svårt att bedöma hur stort rör som behövdes för att lägga igen det. Nu är det lättare att bedöma vattenmängden.:)

Lerig grävd dal eller dik på en tomt med vatten som rinner och synliga hjulspår och vegetation på sidorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samtidigt som stubbarna flyttades på tomten så passade vi på att återfylla med jordmassor nedanför planen där det ska bli gräsmatta framför huset.:)

Det var allt för nu! Vi närmar oss realtid!:)

//Fredrik
 
Redigerat:
  • Gilla
kest och 5 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Kan man inte elda stubbar på påskbrasan?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Kan man inte elda stubbar på påskbrasan?
Har man tålamod så går det nog med mycket olja, jag tycker att dom brinner väldigt dåligt:rolleyes::confused:
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.