Vi har en fönsterlampa sen 70talet cirka..
Problemet är att vi behöver byta sladden då den är för kort. Smidigast vore att byta hela lamphållaren men då jag inte vet om en ny får tekniskt sett plats i gamla armaturen så vill ja byta ut sladden enbart.

Har lyckats dela lampan och lamphållaren. Nu återstår det att hitta spännbläcket och få ut sladden helt så jag kan dra in den nya.


Kan någon se vart tusan det sitter? Om det ens gör det?

Eller bör jag säkrast byta ut hela hållaren?

För info har jag en klass 2 sladd med europropp SKX. Den är dubbel isolerad..
 
  • Hand håller en isärtagen lamphållare från en 70-talsfönsterlampa, synliga ledningar och komponenter inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller en lamphållare med en delvis demonterad kabel och synliga anslutningar för att undersöka möjligheten att byta sladd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på inuti en fönsterlampa från 70-talet med synliga komponenter för byte av sladd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller öppnad äldre fönsterlamparmatur och söker spännbläcket för att byta ut kort sladd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan var någon typ av snabbkoppling. Du får testa med en liten skruvmejsel och se om det går att frigöra låsningen av ledarna.
 
Alternativet är ju att man kapar ledningarna så nära hållaren som möjligt.. att sen använda de bredvidliggande hålen för den nya sladden. Men känns inte hundra säkert.
 
  • Gilla
ValSoph
  • Laddar…
Du har ett rektangulärt hål bredvid trådhålet, kan vara där en mejsel ska ned.

Protte
 
  • Gilla
Lenza och 1 till
  • Laddar…
Du måste nog köpa en ny lamphållare för den här modellen går inte att ta isär.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
tommib
Prova att trycka utifrån mot den lilla metallfjädern du ser på sidan om hålen där sladdarna går in.
 
Jag bör nog köpa en ny känner jag, får ta med hela armaturen till butik så jag får rätt hållare. Bör va liten sockel men då metallkåpan är liten vågar ja inte chansa med att beställa.

Testat att trycka metallbiten vid sidan inåt och även utåt men ingen lycka där. Får bli snabbast köpa..
 
Löste du det? Är i samma sits själv nu och får inte ut gamla sladden.
 
tommib
Det är det lilla rektangulära hålet bredvid hålen för sladd, där man ser ett metallbleck med en slits i mitten. Man trycker ner en liten skruvmejsel (typ 1,6-2 mm) där, då lossar ledaren. Problemet är att det lilla metallblecket ofta skadas i den här processen och man måste i alla fall ha en ny lamphållare eftersom det inte går att få fast ledaren längre. Har precis pillat isär ett gäng lampor och det var ett väldigt strul med just detta.
 
K Karriärmamman skrev:
Löste du det? Är i samma sits själv nu och får inte ut gamla sladden.
Hej!

Jag löste det själv. Man öppnar med 2 små skruvmejslar så kan man ta isär själva lampkontakten. Därefter sitter sladdarna med snabbkontakter instoppade och fastspända med de 2 bläcken som ska ge glödlampan el. Med lite lirkande så kan du få ut elkablarna från själva vita plast-kontakten. Jag tog även här en liten smal skruvmejsel och pressade från laddens infart åt ena hållet och så fick jag upp sladdarna.
 
tommib tommib skrev:
Det är det lilla rektangulära hålet bredvid hålen för sladd, där man ser ett metallbleck med en slits i mitten. Man trycker ner en liten skruvmejsel (typ 1,6-2 mm) där, då lossar ledaren. Problemet är att det lilla metallblecket ofta skadas i den här processen och man måste i alla fall ha en ny lamphållare eftersom det inte går att få fast ledaren längre. Har precis pillat isär ett gäng lampor och det var ett väldigt strul med just detta.
Jag tror faktiskt att jag löste det. Jag pillade inte utifrån på blecken utan i den infart som elkablarna stoppas in. Pressade åt sidan och drog i kabeln samtidigt.

Nu ska jag bara få ihop det igen.
 
tommib
Ja, det är just det som kan bli svårt. När man trycker till fjäderstålet så finns risk att man deformerar det och då fjädrar det inte tillbaka på ledaren med samma tryck längre. Därmed fäster inte ledaren i hålet och då är det risk att den lossnar samt att det är risk för varmgång och brand pga glapp. Man får dragtesta ordentligt så att den sitter fast och nyper bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.