Hej!

Jag flyttade för ett år sen till ett hus vars häck på baksidan är väldigt misskött. Häcken som jag tror är en liguster är väldigt gles och spretig vilket irriterar mig då jag gärna vill ha den delen av trädgården som en liten privat oas där vi kan umgås utan insyn.

Jag står inför ett par alternativ, riva bort den och bygga plank eller liknande. Med andra projekt i pipen så hade jag gärna sluppit detta just nu då andra saker tar företräde. Alternativt att föryngra häcken rejält så att den på nytt får möjlighet att växa sig tät och fin. Frågan som rör andra scenariot är, vad gör jag under tiden?

Som jag förstått det ska man inte släppa upp en häck för mycket varje år för att se till så den blir tät vilket innebär att det lämnas öppet i x år.

Har ni några tips på hur jag kan begränsa insynen under de år häcken ges möjlighet att växa till sig så vore jag oerhört tacksam. Hur hade ni gjort?
 
Liguster går att föryngra dvs klippa ner radikalt och starta om på nytt med lite kärlek, god mylla och vatten. Häcken kommer att växa till snabbare än vid nyplantering. Under uppväxttiden kan man tex sätta ett par rejäla bambus i stora, kraftiga plastbyttor om man vill ha lite insynsynsskydd. Jag gjorde så vid mitt nybygge. Köpte stora byttor avsedda för cementblandning (billigare än sådana i trädgårdsmästeri), borrade hål i botten. Det blev lyckat.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Det går även att föryngra en häck genom att bara ta bort typ en fjärdedel (de kraftigaste) av stammarna längst ner varje vårvinter i fyra år. Då blir man inte helt utan insynsskydd men häcken är inte så snygg de första två åren.
 
  • Gilla
kakanvh och 1 till
  • Laddar…
T Tobias Karlsson skrev:
Vindskydd som ej behöver bygglov

[länk]

[länk]
Tack för tipset!
 
yonna yonna skrev:
Liguster går att föryngra dvs klippa ner radikalt och starta om på nytt med lite kärlek, god mylla och vatten. Häcken kommer att växa till snabbare än vid nyplantering. Under uppväxttiden kan man tex sätta ett par rejäla bambus i stora, kraftiga plastbyttor om man vill ha lite insynsynsskydd. Jag gjorde så vid mitt nybygge. Köpte stora byttor avsedda för cementblandning (billigare än sådana i trädgårdsmästeri), borrade hål i botten. Det blev lyckat.
Hmm, intressant idé! Du råkar inte ha en bild på hur det såg ut med bambun i plastbyttorna?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det går även att föryngra en häck genom att bara ta bort typ en fjärdedel (de kraftigaste) av stammarna längst ner varje vårvinter i fyra år. Då blir man inte helt utan insynsskydd men häcken är inte så snygg de första två åren.
Detta kan nog vara en bra idé och känns enkel att genomföra. Enda minuset är att det tar relativt lång tid men det kanske kan vara ett bra tillfälle att bättra på tålamodet.
 
  • Gilla
OlleOh
  • Laddar…
BirgitS
Allt i en trädgård tar tid, det är bara att vänja sig. Det går inte heller fortare än 4 år att få en hög och tät häck om man beskär allt.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
S skewby skrev:
Hmm, intressant idé! Du råkar inte ha en bild på hur det såg ut med bambun i plastbyttorna?
Tyvärr inte. Men jag köpte tre riktigt stora bambus (de brukar annars ta ett par år innan de 'kommer igång') som gav fint insynsskydd. Två av dem grävdes senare ner i trädgården och den tredje sålde jag. Byttorna rymde ca 150l.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Hemmakatten
150 liters byttor!! Det är ju lika mycket som ett badkar! Du måste ha skrivit fel!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.