Vi ska sälja vårt fritidshus till våren.Det finns borrad brunn och indraget vatten men inget avlopp.
Kostnaden för avloppet 300l/dag blir cirka 10 000kr, efterpolerat och klart. https://svenskstugservice.se/bdt-avlopp.html
Jag funderar på om det är en stor ekonomisk fördel med att sätta in ett BDT avlopp innan försäljning, vad kan mervärdet bli?
 
Hemmakatten
Jag personligen skulle vara väldigt negativ till att köpa ett fritidshus utan avloppsrening. Och skulle genast börja fundera på om hur mycket ett BDTavlopp skulle kosta att anlägga och hur mycket jag skulle pruta. Som köpare skulle jag också kolla med kommunen om krav och tillstånd.

Så, jo, tror det är ett bra försäljningsargument att ha ett ordnat avlopp. Mervärdet är svårt att sia om. Beror på hur stugan ser ut. Är det ett rent sommarhus med en kallvattenkran i köket eller ett åretrunthus med badrum?

För övrigt kommer det att kosta mycket mer än 10 tusen att anlägga avlopp. Kommunen kommer nog ha svårt att godkänna den lösning du länkade till.
 
Det är ett rent sommartorp utan badrum men med dusch ute i en bod. Varmvatten i köket. Du skriver exakt som jag tror, att det är ett stort plus eftersom man kan räkna på många andra dyra lösningar om det inte finns något, även för bara BDT. Många kommuner godkänner Matala Bio-box som BDT, jag har dock inte kollat med Hallbergs kommun där huset ligger.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vet du om det finns krav för vilka ledningar som används för att leda gråvatten ovan mark till reningsanordningen? Har ingen lust att gräva ner rör utan kan tänka mig att använda grov PEM slang mellan boden och baksidan av huset där Bio-Boxen ska vara. Det går jättebra att lägga ut på skogsbacken och det finns fall på vägen dit.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Jag personligen skulle vara väldigt negativ till att köpa ett fritidshus utan avloppsrening. Och skulle genast börja fundera på om hur mycket ett BDTavlopp skulle kosta att anlägga och hur mycket jag skulle pruta. Som köpare skulle jag också kolla med kommunen om krav och tillstånd.

Så, jo, tror det är ett bra försäljningsargument att ha ett ordnat avlopp. Mervärdet är svårt att sia om. Beror på hur stugan ser ut. Är det ett rent sommarhus med en kallvattenkran i köket eller ett åretrunthus med badrum?

För övrigt kommer det att kosta mycket mer än 10 tusen att anlägga avlopp. Kommunen kommer nog ha svårt att godkänna den lösning du länkade till.
Jag fick svar idag från Hallsberg och Kumla kommun som har gemensamt miljökontor. De godkänner avloppet med efterpoleringssteget, anmälanskostnad på 3500kr. Jag behöver 50m slang för att få ihop bod och kök till avloppet. Så för 15 000kr får jag hela BDT avloppet, visst är det som hittat och att jag får tillbaka mina pengar är uppenbart?
 
Hemmakatten
De vanliga avloppsrören finns ju i både grått och orange. Vet att något rör inte är UV-tåligt och att något rör inte tål att grävas ned. Men om det finns några speciella krav för ovanmarksrör vet jag inte.

Vet inte heller hur det är med PEMrör. Hade ett nedgrävt sådant, 40mm, för gråvatten. Så PEMrör borde ju kunna användas av dig. PEMrör ser man ju lite här och där ligga ovan mark.

Men, jag skulle först kolla med kommunen om din lösning är godtagbar. En noggrann köpare skulle kolla detta.
 
Hemmakatten
Såg inte ditt inlägg före jag skrev mitt inlägg. Men det var ju ett väldigt positivt besked! Se bara till att ansöka och betala de 3500 så att allt är klart och ordentligt inför försäljningen.

Måste säga att jag aldrig tidigare läst om denna modul. Men nu har jag lärt mig något nytt.

Kolla priserna på PEMrör. Kommer ihåg att det skiljde väldigt mycket mellan olika leverantörer.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Såg inte ditt inlägg före jag skrev mitt inlägg. Men det var ju ett väldigt positivt besked! Se bara till att ansöka och betala de 3500 så att allt är klart och ordentligt inför försäljningen.

Måste säga att jag aldrig tidigare läst om denna modul. Men nu har jag lärt mig något nytt.

Kolla priserna på PEMrör. Kommer ihåg att det skiljde väldigt mycket mellan olika leverantörer.
Det gjorde det verkligen, upp till sju gånger priset för samma rör. Jag använder det för vattnet mellan boden och pumpen, 60m direkt på backen, vet inte ens var den går i terrängen längre.
 
Lite kul anekdot om BDT avlopp. Vi köpte ett annat fritidshus i september. Huset hade enligt mäklaren endast "Icke-godkänt BDT avlopp" och precis som du skrev fick de inte många på kroken vilket gjorde att vi prutade en femtedel av priset o köpte. Jag fick sedan en räkning av kommunen för slamtömning av trekammarbrunn med infiltrering, jag ringde och det är det godkända avloppet vi egentligen har. Eftersom säljarna krånglade massor (bröt kontrakt osv) och mäklaren var helt oduglig kan vi bara le åt saken och vetskapet att vi gjort en mycket bra affär utan att veta det. Hihi...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.