Hejsan alla:)

Bor I ett hus från 1920tal som är tilläggsisolerat på 80talet med ca 5cm glassull. I samband med detta plastade de insidan av huset.

Jag tycker det är fult från utsidan, och är inget fel på gamla fasaden.

Är jag galen om jag tar bort den?
vilka problem skulle kunna uppstå förutom att det bli lite kallt?
Tack
 
Spontant tänker jag att man vill veta att det finns skydd för vind och blåst bakom den gamla panelen. Annars blir det ytterligare mycket kallare blåsiga dagar.
 
Det finns vindpapp bakom gamla panelen
 
  • Gilla
Byggnadsvårdare
  • Laddar…

Bästa svaret

Vad har du för stomme? Jag har själv en timmerstomme med pärlspont som man tilläggsisolerade troligtvis på 60-70 talet med mineralull och brädor med locklist. Jag beslutade med samma vånda som dig att det skulle bli dragigt och kallt, men efter att isoleringen tagits bort på halva huset så märker jag faktiskt ingen större skillnad efter 2 år. Jag byter även fönstren till de gamla 1850-tals fönstren som var undanställda som tur var, som renoverats med nya innanfönster. Det blir STOR skillnad utseendemässigt så jag tycker inte alls du är galen om det finns något fint där bakom. Men nu har jag en timmerstomme, vet inte vad du har så det kanske är ett annat läge? Det enda problem som jag kan se är väl om det har varit ett otätt hus innan isoleringen. Det var dock ordentliga material på den tiden, så jag skulle tro att du inte kommer märka så stor skillnad. Sedan har vi installerat en kamin som mys eldas och fyllt på med sågspån på vinden också som säkert hjälper till en del.
 
  • Gilla
morgi och 1 till
  • Laddar…
Hej
Skönt att höra att jag inte är helt knäpp:)

Det är plankstomme med sågspån med liggande dubbelfasspont som panel, panelen är fin, tror jag iaf. Tänker att 4-5cm gullfiber inte kan göra så stor skillnad.

Jag har mina fönster kvar också så tänkte sätta tillbaka dessa också, väldigt mkt finare med munblåst glas.

Smart att ta bort på halva först, då kan jag känna efter ett år:) jag har ingen brådska.

Tack
 
  • Gilla
ozean och 1 till
  • Laddar…
Jag kan bara hålla med, tilläggsisolerade hus ser sällan bra ut. Jag bor själv i ett hus med plankstomme och vi har aldrig känt behov av extra isolering. Fungerar vindpappen så det inte är dragigt skulle jag definitivt gått vidare och rivit bort isoleringen. Trästommen isolerar mer än väntat, jämfört med nyare hus har vi ändå helt rimlig uppvärmningskostnad.
 
  • Gilla
morgi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.