För en nybörjare i husköpssvängen: när kommer vilka kostnader som handpenning, lagfart, stämpelskatt, slutbetalning och annat?
Sonen ska göra en cashflow i samband med husköp och BR försäljning.
 
Så här var/är det för oss:
Handpenning (10% av köpeskillingen) inom 5 arbetsdagar från kontraktsskrivning.
Resten av kontantinsatsen (handpenningen utgör kontantinsatsens första 10%) samt lagfart och pantbrev skall betalas i samband med tillträdet. Då betalas naturligtvis också slutlikviden (köpeskillingen minus handpenning) och även fastighetsskatten för ”din del av året”. /Anna
 
Lagfarten tror jag snarare man brukar få som faktura kanske en månad efter tillträde och då själva lagfartsändringen gått igenom.
Däremot vill nog kanske bankerna ha eventuell pantbrevsavgift direkt då det skrivs vilket det kanske är Anna tänker på. Det hade jag dock ingen senast jag köpte så kommer inte ihåg från tidigare köp hur det var. Men skulle gissa att de inte beviljar lån om man inte betalar det samtidigt.
 
Fairlane
Lagfarten har jag aldrig fått på faktura. Den har betalats samtidigt som slutbetalning.
 
Vår bankkontakt har instruerat oss att ha pengar tillgängliga för pantbrev och lagfart på samma konto som resten av kontantinsatsen och vår del av fastighetsskatten för 2020 ungefär 1 vecka innan tillträdet.
 
Hmm, kanske jag som kommer ihåg fel om lagfart.

För att svara på det som inte svarats på hittils dock så ska vinstskatten betalas i februari året efter kontrakten för försäljningen skrevs på. Dvs man kan få sånt jobbigt läge som jag fick att skatten ska betalas innan du fått pengar för försäljningen om du säljer i slutet på året och tillträde är efter februari. Dock är ju rätan på skatten nästan lika låg som den är för bolån så är ju en mindre summa i sammanhanget om man inte betalar då man ska. Först i november höjs räntan då det är då det är tänkt att man som senast ska ha betalat sin kvarskatt.
 
Precis, vi ska betala in vinstskatt för lägenheten på skattekontot innan 12 februari.
Tillträde för våra köpare är dock 9 mars...
Så egentligen har vi ju inte gjort någon vinst ännu.
 
D
J Jensa86 skrev:
Hmm, kanske jag som kommer ihåg fel om lagfart.

För att svara på det som inte svarats på hittils dock så ska vinstskatten betalas i februari året efter kontrakten för försäljningen skrevs på. Dvs man kan få sånt jobbigt läge som jag fick att skatten ska betalas innan du fått pengar för försäljningen om du säljer i slutet på året och tillträde är efter februari. Dock är ju rätan på skatten nästan lika låg som den är för bolån så är ju en mindre summa i sammanhanget om man inte betalar då man ska. Först i november höjs räntan då det är då det är tänkt att man som senast ska ha betalat sin kvarskatt.
Vi fick faktura på lagfart från Lantmäteriet cirka en månad efter tillträde. Jag tror det varierar mellan bankerna vilket upplägg de har. Om man deponerar pengarna hos banken i samband med tillträdet är väl fördelen att man slipper göra två betalningar. En nackdel är att man ligger ute med pengarna i onödan. För vår del ar det praktiskt att kunna sälja av aktieinnehav och få vinstskatt på olika år, vilket var möjligt när lagfarten skulle betalas efter ett årsskifte.
 
C
J Jensa86 skrev:
Hmm, kanske jag som kommer ihåg fel om lagfart.
Om man söker lagfart själv kommer expeditionsavgiften på faktura. Om man låter banken fixa det tar de säkert ut sin avgift direkt. Men det är ju hur som helst en struntsumma i sammanhanget. Sen kommer stämpelskatten på faktura.
 
Vi fick ingenting på faktura. Både lagfarten och kostnader för pantbrev drog banken samma dag som resten, alltså vid tillträdet. Detta va swedbank.
 
Fairlane
Samma för mig, två ggr med Handelsbanken
 
C
Fairlane Fairlane skrev:
Samma för mig, två ggr med Handelsbanken
Men stämpelskatten kom väl ändå på faktura, eller snarare inbetalningskort, från Lantmäteriet efter att inskrivningen är klar?
 
Fairlane
Nej, det verkar banken hanterat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.