Som rubriken lyder. Använder i dag borsten med borrmaskin. Har en känsla av att borsten inte gör tuberna helt rena. Vill prova ett verktyg med metall som river bort hårt sittande sot. Funderar på ett verktyg som påminner om cylinderhoningsverktyg där stenarna bytts ut mot hårdmetall.
Någon som löst problemet eller har liknande funderingar?


Rengöringsverktyg för rör med fjädrar och metallbitar tänkt för att ta bort sot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då har du kanske tjära i tuberna. Släng lite gamal galvad spik eller sönderklippt galvad plåt i elden när det är full fyr så ska tjäran ge sig.
 
En Zinkanod till båtar. Fila fram en halv thesked spån och kasta in i pannan när en 1/3 har brunnit.
Annars finns det färdigt pannrens att köpa. Samma sak!

I gamla tider kastade in torkat potatisskal i köksspisen.
Skalet innehåller Zink
 
Baxi har på sin hemsida en borste att koppla till borrmaskin, om jag minns rätt. Om den är bra vet jag dock inte.
 
john68 john68 skrev:
Baxi har på sin hemsida en borste att koppla till borrmaskin, om jag minns rätt. Om den är bra vet jag dock inte.
Jag har använt den metoden till Viessmann 800kw tubpannor. Det blir rent. (pellets Janfire)
Funkar bra men gnag inte i tuberna i onödan. Man kan slita hål i allt man misshandlar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.