tommib
Var hyrde du? Lokal firma eller någon av de stora kedjorna?

Vad hade du för utrustning?
 
tommib tommib skrev:
Var hyrde du? Lokal firma eller någon av de stora kedjorna?

Vad hade du för utrustning?
lokal firma, renta eller gamla Hyrtjänst
 
  • Gul mobil luftkompressor från KAESER på garagegolv, del av byggutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Villabergskuben och 3 till
  • Laddar…
M martinåsaka skrev:
Tänkte att det blir billigare att borra till kilar men det kanske inte funkar?
Tack för det tipset!
Jag köpte 10
 
Hade stenen spruckit hela vägen igenom?
 
tommib
Jag funderar själv på att hyra lite grejer och har nu priser. Tyvärr är det svårt att hitta bra instruktionsfilmer för hur man borrar. Var det svårt? Jag tänker framför allt på hur man gör i början innan borren biter så att den inte bara studsar runt på berget istället för att borra sig ner.
 
  • Gilla
RoofOverHead
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag funderar själv på att hyra lite grejer och har nu priser. Tyvärr är det svårt att hitta bra instruktionsfilmer för hur man borrar. Var det svårt? Jag tänker framför allt på hur man gör i början innan borren biter så att den inte bara studsar runt på berget istället för att borra sig ner.
Det är inte svårt. Du reglerar hastigheten mha ett reglage som styr luftflödet. Sakta sakta kör du borret i början tills en några cm djup krater har skapats. Sedan flyttar sig inte borret utan det är bara till att gasa på... Jag brukar köra med rejäla stålhätteskor och ha foten som stöd till borret... Det är lite tungt att hantera om du ska borra i vinkel men borret rakt lodrätt och om stenen är någorlunda horisontell så är det väldigt enkelt handhavande...
Om du ska borra många hål så hyr ett extra bort att ha tillhands för att borra loss det första om det fastnar... vilket händer ibland - speciellt om du borrar hål snett dvs inte lodrätt.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Om du tycker det är svårt att få den att vara still och buta kan du ta en planka och borra ett hål i, sen ställer du dig på plankan och stoppar bergborren i hålet o kör så tills du fått ett hål.
 
  • Gilla
martinåsaka och 3 till
  • Laddar…
Villabergskuben Villabergskuben skrev:
Det är inte svårt. Du reglerar hastigheten mha ett reglage som styr luftflödet. Sakta sakta kör du borret i början tills en några cm djup krater har skapats. Sedan flyttar sig inte borret utan det är bara till att gasa på... Jag brukar köra med rejäla stålhätteskor och ha foten som stöd till borret... Det är lite tungt att hantera om du ska borra i vinkel men borret rakt lodrätt och om stenen är någorlunda horisontell så är det väldigt enkelt handhavande...
Om du ska borra många hål så hyr ett extra bort att ha tillhands för att borra loss det första om det fastnar... vilket händer ibland - speciellt om du borrar hål snett dvs inte lodrätt.
Glömde tipsa om korta borr också. Börja med ett kort borr och byt till längre och längre allt eftersom du tar dig neråt i stenen. Har sett en del som försöker sig på att balansera lååånga borr - det ser ganska kul ut - men är nästan omöjligt...
 
Stöd mot insidan foten så har den snart börjat tugga sig nedåt. Inte svårt alls när man väl provar.
 
tommib tommib skrev:
Jag funderar själv på att hyra lite grejer och har nu priser. Tyvärr är det svårt att hitta bra instruktionsfilmer för hur man borrar. Var det svårt? Jag tänker framför allt på hur man gör i början innan borren biter så att den inte bara studsar runt på berget istället för att borra sig ner.
Ja de gick rätt smidigt tycker jag. Men som du säger så är de svårt i början. Speciellt med det långa borret, man behöver nästa komma ner 4-5 cm innan man vågar slappna av. Men det handlar ju bara om ca 10 sek.

jag satte ihop fötterna mot borret och tryckte ordentligt neråt sen körde. Gick bra men om man står dåligt kan man ta de lilla borret i början så är det lättare.

sidled är däremot svårt att borra i men de går om man försöker en stund :D
 
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Hade stenen spruckit hela vägen igenom?

Japp :D
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Härligt att se att det fungerar med snigling. Har hört både för och emot. Ska själv försöka mig på denna besten med samma metod. Dock tar jag in hjälp med borrningen.
 
  • Grävd sluttning vid hus med markerad borrningslinje och text "Stage 1 area Try to excavate deeper
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M martinåsaka skrev:
:love:
Hällde du på vatten efter att det börjat spricka ? Behövs det enligt instruktionerna ?
 
K Kent i Lerviken skrev:
Hällde du på vatten efter att det börjat spricka ? Behövs det enligt instruktionerna ?
japp det blev bättre effekt då
 
Vattna efter ett dygn när det är hårt oavsett om det spruckit eller ej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.