13th Marine 13th Marine skrev:
Kunden med den trasiga skivan är ju fortfarande först i kön, de har ju ännu inte fått sin vara levererad.

Med resonemanget att man bör ställa sig längst bak i kön, får ju tillverkaren bara incitament att skicka ut varor man redan från början ser blev fel, för att köpa sig tid. Eller ska man räkna med 6 nya veckor om de i kvalitetskontrollen upptäcker att det blev fel? "Hej vi gjorde fel på din skiva, så du hamnar längst bak i kön igen".
Ja precis! Jag råkade ut för något liknande, Sveriges största lampbutik online. Jag hade köpt en taklampa för flera tusen som var helt defekt vid leverans, gick inte att använda. Men när jag reklamerade via deras hemsida fick jag inte ens svar, veckorna gick, det var Black Friday...inget svar, det började närma sig jul... inget svar. Då tänkte jag att jag skickar iväg en förfrågan i ett annat namn med några frågor om en lampa på deras hemsida, det tog ju bara en timme så fick jag svar. Efter julhelgen fick jag svar på min reklamation och de skickade en ny lampa som kom efter nyår. Men då hade jag ju köpt min lampa långt innan de som köpte sin lampa under Black Friday och inför jul. Kommer aldrig mer att handla där igen.

Jag har liknande erfarenhet av Ikea när vi hade köpt sängar vars undereden var felaktiga. Vi fick vänta många veckor på de rätta delarna.
 
M MagnusSy skrev:
Med uppskattningsvis 10 tillverkade enheter per dag så innebär 6 veckors antal ca 300 st. Dessa kunder kommer inte ens att kunna märka någon försening.
Jo, om det får en felleverans
 
D DFYD123 skrev:
det är ju inte riktigt så att köket behöver vara oanvändbart de nästkommande 6 veckorna finns andra lösningar att ta till. En bänkskiva går att köpa på vilken byggmarknad som helst. Lös problemet själv ställ sen de krav du har på merkostnader gentemot den leverantör som gjort bort sig i det här fallet Ikea. Eller sitt där i sex veckor handfallen om man nu gillar att vara martyr. Har fortfarande noll förståelse för hur du/ni merparten här tycker det finns någon som helst rättvisa i att nästkommande kunder ska drabbas av försening pga av att något sånt här sker...............
Hur tänker du. Det är väl inte TS fel att varan är fel. Det är väl IKEAs ansvar. Klaga på IKEA och deras affärsmodell. Den är förljer inte lagen.
Enligt Konsumentköplagen ska ett fel årgärdas utan kostnad och väsentlig olägenhet för en konsument.
Dvs de ska fixas så snart det bara går.
Är det däremit ett ftg som köpt vara så gäller köplagen.
Självklart att man ska fixa ett fel så fort man bara kan. Finns vissa företag som jobbar så och visar empati.

( med ditt resonemang så skulle jag inte vilja köpa något av dig)
 
D DFYD123 skrev:
du missar poängen här... det är förjävligt i det här fallet att det ska behöva ta sex veckor. Men om dom inte kan lösa det snabbare utan att andra ska behöva lida för det så är det en självklarhet att den hamnar sist i kön tycker jag. Att du tycker annorlunda är ju upp till dig. Men precis som merparten av alla andra så tänker folk på sig själva i första hand och skiter fullständigt i om det drabbar andra. Lite ungefär som med att använda blinkers eller inte. Precis som någon här ovanför uttrycker sig att han (tror jag) skulle sparka undan benen på alla andra för att få sin vilja igenom. Jag förstår inte vad man gått igenom i livet för att behöva börja tänka så och hoppas jag själv inte hamnar där.
Vart har jag skrivit att jag tycker att det ska gå ut över alla andra kunder i kön? Du får gärna citera den meningen för jag har ingen aning vart jag har skrivit det.
Det jag däremot har skrivit är att är man en seriös aktör så vet man att det kommer att råka bli fel eller att maskiner strular ibland och planerar utefter det. Om de då vet att det tar 6 veckor att göra en skiva (arbetstid+kötid) om allt går precis som det ska så säger de då att leveranstiden är 7 eller kanske tom 8 veckor. Får de då färre eller inga reklamationer och inga maskinstrul så är skivan klar på 6-6,5 veckor och kunden blir glatt överraskad att de får sin leverans tidigare. Om de i stället får in reklamationer så fixar de dem så att de drabbat kunderna får en ersättningsskiva en vecka efter reklamation. För de som då fortfarande ligger i kön så blir deras skivor klara efter 7 veckor precis som lovat. Då har reklamationer hanterats skyndsamt och de efterföljande i kön har fått sina skivor enligt plan eller till och med tidigare.
Om de får så många reklamationer eller stora maskinfel att de inte hinner leverera som utlovat så får de då antingen ta in fler arbetare/beordra övertid eller lägga ut vissa jobb på ett annat företag. Om det trots att de har gjort vad de kan inte kan hålla leveranstiden så får de då kontakta alla berörda kunder med en förklaring och ev kompensation. Så hanterar en seriös aktör reklamationer så att alla kunder är nöjda trots ev felleveranser eller maskinstrul .

En mindre seriös/oseriös aktör räknar inte med att de kan råka göra fel eller få maskinstrul så de säger att kundens skiva är klar om 6 veckor och har då ingen marginal alls. Får de då in reklamationer eller maskinstrul så får de se till att ta in mer personal/beordra övertid direkt, men eftersom de inte har räknat med att sånt kan hända så kommer de troligen inte att beordra övertid/ta in mer personal. Då har de två dåliga alternativ kvar
1. Beta av kön i den ordning som de kom in och inte gå till nästa kund förrän kunden innan har fått vad de har beställt, oavsett om det tar 6-10-15 veckor innan den kundens order är klar. Det gör att samtliga i kön blir drabbade, men den första kunden slipper vänta om i kön
2. Räkna en order som avslutad så fort den lämnar lagret oavsett om den blev rätt eller inte. När då den kunden kommer in med en reklamation så är kundens order redan avslutad och kunden hamnar sist i kön och har då kön växt så kanske den kunden får vänta 10 veckor från reklamation. Så helt plötsligt har det tagit 16 veckor att få beställd vara för den kund som reklamerade. Men övriga kunder påverkas inte.
Oavsett vilket alternativ de hade valt så hade jag blivit arg som kund oavsett om jag var en av dem som fick längre leveranstid eller den som reklamerade och hamnade sist i kön. Ännu värre om de dessutom varken gick ut med information eller erbjöd kompensation. Så oavsett hur jag blev drabbad så hade jag ansett att de var oseriösa och inte rekommenderat dem till någon
 
H hjulia skrev:
Vart har jag skrivit att jag tycker att det ska gå ut över alla andra kunder i kön? Du får gärna citera den meningen för jag har ingen aning vart jag har skrivit det.
Det jag däremot har skrivit är att är man en seriös aktör så vet man att det kommer att råka bli fel eller att maskiner strular ibland och planerar utefter det. Om de då vet att det tar 6 veckor att göra en skiva (arbetstid+kötid) om allt går precis som det ska så säger de då att leveranstiden är 7 eller kanske tom 8 veckor. Får de då färre eller inga reklamationer och inga maskinstrul så är skivan klar på 6-6,5 veckor och kunden blir glatt överraskad att de får sin leverans tidigare. Om de i stället får in reklamationer så fixar de dem så att de drabbat kunderna får en ersättningsskiva en vecka efter reklamation. För de som då fortfarande ligger i kön så blir deras skivor klara efter 7 veckor precis som lovat. Då har reklamationer hanterats skyndsamt och de efterföljande i kön har fått sina skivor enligt plan eller till och med tidigare.
Om de får så många reklamationer eller stora maskinfel att de inte hinner leverera som utlovat så får de då antingen ta in fler arbetare/beordra övertid eller lägga ut vissa jobb på ett annat företag. Om det trots att de har gjort vad de kan inte kan hålla leveranstiden så får de då kontakta alla berörda kunder med en förklaring och ev kompensation. Så hanterar en seriös aktör reklamationer så att alla kunder är nöjda trots ev felleveranser eller maskinstrul .

En mindre seriös/oseriös aktör räknar inte med att de kan råka göra fel eller få maskinstrul så de säger att kundens skiva är klar om 6 veckor och har då ingen marginal alls. Får de då in reklamationer eller maskinstrul så får de se till att ta in mer personal/beordra övertid direkt, men eftersom de inte har räknat med att sånt kan hända så kommer de troligen inte att beordra övertid/ta in mer personal. Då har de två dåliga alternativ kvar
1. Beta av kön i den ordning som de kom in och inte gå till nästa kund förrän kunden innan har fått vad de har beställt, oavsett om det tar 6-10-15 veckor innan den kundens order är klar. Det gör att samtliga i kön blir drabbade, men den första kunden slipper vänta om i kön
2. Räkna en order som avslutad så fort den lämnar lagret oavsett om den blev rätt eller inte. När då den kunden kommer in med en reklamation så är kundens order redan avslutad och kunden hamnar sist i kön och har då kön växt så kanske den kunden får vänta 10 veckor från reklamation. Så helt plötsligt har det tagit 16 veckor att få beställd vara för den kund som reklamerade. Men övriga kunder påverkas inte.
Oavsett vilket alternativ de hade valt så hade jag blivit arg som kund oavsett om jag var en av dem som fick längre leveranstid eller den som reklamerade och hamnade sist i kön. Ännu värre om de dessutom varken gick ut med information eller erbjöd kompensation. Så oavsett hur jag blev drabbad så hade jag ansett att de var oseriösa och inte rekommenderat dem till någon
det har du säkert inte skrivit... vart har jag skrivit att jag inte tycker att Ikea borde ha en bättre lösning. Tror vi trots allt önskar samma sak men delar bara inte riktig uppfattning om allt. Om dom eller ngn annan leverantör vägrar ta till sig av kritiken gällande dessa problem så är det såklart förjävligt men jag köper fortfarande inte argumentet att andra ska behöva vänta bara för att just du (inte just du) ska få din vilja eller rätt igenom. Och när vi ändå talar om rätt så är jag inte säker på att Ikea är ute och cyklar rättsligt. Däremot önskar jag TS och alla andra drabbade att dom har en superbra hantering av dessa problem rent ekonomiskt, dock sker sådant oftast i efterhand och kanske med en del påtryckning. Om vi backar bandet till det andra inlägget i tråden så tycker jag att TS har noll empati för andra och det är precis det jag motsätter mig. Även om det inte är så TS uttrycker sig ordagrant så är det kontentan av det om det skulle bli det sätt som önskades, att få en ny skiva per omgående. Att det drabbar andra bekommer honom inte. Eller henne kanske.
 
Redigerat:
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
F Freddiss skrev:
Hur tänker du. Det är väl inte TS fel att varan är fel. Det är väl IKEAs ansvar. Klaga på IKEA och deras affärsmodell. Den är förljer inte lagen.
Enligt Konsumentköplagen ska ett fel årgärdas utan kostnad och väsentlig olägenhet för en konsument.
Dvs de ska fixas så snart det bara går.
Är det däremit ett ftg som köpt vara så gäller köplagen.
Självklart att man ska fixa ett fel så fort man bara kan. Finns vissa företag som jobbar så och visar empati.

( med ditt resonemang så skulle jag inte vilja köpa något av dig)
Vilken planet bor ni på? Vet ni hur företag sköter sina reklamationsärenden? Vet ni hur logistiken för en produktion fungerar? Många av dessa lagtexter finns för att skydda konsumenter som drabbas av fifflare, när du är påläst hur Ikea sköter sina reklamationer kan du återkomma! Vem vet, det kanske är trådskaparen som har varit sjukt osmidig och otrevlig i ärendet...det kan man inte bortse från. Jag tror Ikea gör allt dom kan för att ge kunderna ett bra bemötande och bra varor. Försvarar inte att det kan bli knas ibland för det är många händer och fötter alla produkter vandrar mellan innan dom når kunden..
 
M Mikael.G skrev:
inte bara Ikea som har detta problem. vi köpte kök från Kvik Helsingborg och tyvärr blev det fel två gånger första bänkskivan var det problem med att skarvarna inte var 90 garder och att hålet för blandaren sitter för nära väggen.

När vi väl får den nya bänkskivan nr2 så är man inte så sugen på ett nytt fel vilket det blir den nya skivan har man inte ändrat på hålet till blandaren så det går inte montera denna heller!

Nu är man måttligt irriterad hur man sköter detta vem som bär ansvar för detta bryr jag mig inte om och vem har gjort fel vet jag inte heller men Kvik skyller på fabriken eftersom dom inte kan försvara sig i frågan. men även denna gång får vi vänta ett antal veckor utan att få någon möjlighet att gå före i kön för en ny bänkskiva.

Dom tråkiga orden som vi fick höra från Kviks säljare är "jag hör vad ni säger" när vi talar om problemet med att diska i tvättstugan laga mat på en kokplatta o leva utan kök i ca 3.5 månader!

Men jag måste skriva att Kviks butikschef ville hjälpa till när vi nu ville häva hela köket med att be oss att ta ett steg till baka och låta dom montera resten av köket och även montera panelen till väggarna och faktisk färdigställa resten av allt som var kvar för dom hade en så bra snickare som skulle vara så duktig. Men att skicka en kille som inte kan använda ett vattenpass och kyller på att väggarna är sned och man kan inte gör si o så är en helt annan del som jag kan berätta en annan gång!

/Micke
Jag är fattig så jag måste göra allt själv. Fick lite problem med installation av min diskbänk tid och ork tröt så jag kopplade bara in diskmaskinen så länge. Just nu har jag inget vatten i köket men hämtar på toa och diskar i diskmaskinen. Skulle aldrig klara mig utan diskmaskin så länge.
 
  • Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
D DFYD123 skrev:
det har du säkert inte skrivit... vart har jag skrivit att jag inte tycker att Ikea borde ha en bättre lösning. Tror vi trots allt önskar samma sak men delar bara inte riktig uppfattning om allt. Om dom eller ngn annan leverantör vägrar ta till sig av kritiken gällande dessa problem så är det såklart förjävligt men jag köper fortfarande inte argumentet att andra ska behöva vänta bara för att just du (inte just du) ska få din vilja eller rätt igenom. Och när vi ändå talar om rätt så är jag inte säker på att Ikea är ute och cyklar rättsligt. Däremot önskar jag TS och alla andra drabbade att dom har en superbra hantering av dessa problem rent ekonomiskt, dock sker sådant oftast i efterhand och kanske med en del påtryckning. Om vi backar bandet till det andra inlägget i tråden så tycker jag att TS har noll empati för andra och det är precis det jag motsätter mig. Även om det inte är så TS uttrycker sig ordagrant så är det kontentan av det om det skulle bli det sätt som önskades, att få en ny skiva per omgående. Att det drabbar andra bekommer honom inte. Eller henne kanske.
Om du tycker att de har ett dåligt system som borde förbättras, varför försvarar du då det? Det jag säger är att om Ikea har det system (vilket system de har vet jag inte då jag inte har beställt något där, endast handlat direkt i butik) som du försvarar med att alltid lägga reklamationer sist så är de inte seriösa och räknar inte overhead på leveranstid. Hur de då "löser" sina problem spelar ingen roll för att hur de än gör går det ut för mycket över kunderna för att de inte har varit kundinriktade från början. Och oavsett lösning så anser inte jag att det är något att försvara då det inte är ett acceptabelt system att ha som en seriös aktör. Så jag säger inte att den ena lösningen är bättre än den andra för det är den inte, men du verkar tycka att ena valet är värt att försvara och då undrar jag varför om du inte ens tycker att systemet är bra från början?

Sen undrar jag fortfarande hur många gånger det är acceptabelt att hamna sist i kön (om man har ett dåligt system) för att man har otur som kund och får fel vara flera gånger i rad eller att transportören skadar varan? Både du och flera andra undviker kategoriskt den frågan vilket får mig att undra om det kanske är så att ni inser det orimliga i att reklamationer hamnar längst bak, men inte kan erkänna att ni haft fel/ändrat åsikt. Inte för att jag vet om det är så men det är så det verkar när man försvarar en lösning på ett system man tycker är dåligt och sen inte svarar på följdfrågor om det.

Då dyker även nästa fråga upp. Är det okej att leverantören ringer kunden och säger "vi råkade ha sönder din vara precis som den skulle lämna lagret så din order har hamnat sist i kön så du får din leverans om sex veckor"? Om det är det; hur ska man som kund kunna lita på att varan verkligen kommer sex veckor senare och hur kan det vara okej att de pausar en order i sex veckor för att de har klantat sig?
Om det inte är okej; vart går gränsen? Är det så fort transportören mottagit försändelsen eller när kunden har tagit emot den felaktiga ordern eller någon annanstans? Varför är det okej att övriga kunder drabbas om felet upptäcks innan varan lämnar leverantören men inte om det är kunden som upptäcker felet? För kunden som inte har fått sin utlovade vara är det ju precis samma sak, leverantören har gjort fel och kunden har inte fått vad den skulle. Men i ena fallet får det påverka övriga kunder, men inte i det andra. Vad är logiken i det?
 
  • Gilla
MalinDz och 4 till
  • Laddar…
Jag har inte fått felsågat från IKEA men jag har fått ett helt kök levererat med måttanpassade bänkskivor från dem. Köket kom först och det kom ca två veckor efter jag beställt, När jag byggt färdigt köksdelarna kom bänkskivorna lagom när jag var klar. Tog kanske 2 veckor efter första leveransen och de var helt rätt sågade. Är faktiskt riktigt nöjd både med mitt eget arbete och IKEAS grejer.
 
  • Gilla
Alebaleportocale och 1 till
  • Laddar…
Excel
Har precis byggt metodsystem i tvättstugan, begriper mig inte på att måttbeställda skivor ska ta 6 veckor. Helt oacceptabelt.

Hur svårt är det att lagerföra skivor som är längre än 246 cm?:crysmile:
 
Är det inte för att ha luft i planeringen och kunna hantera reklamationer snabbt och smidigt som man har 6 veckors leveranstid? Det låter ju jättekonstigt om körschemat är så tajt att man inte kan plocka in de säg 5% som reklameras av olika skäl utan att det ska påverka övriga leveranser.
 
H hjulia skrev:
Vart har jag skrivit att jag tycker att det ska gå ut över alla andra kunder i kön? Du får gärna citera den meningen för jag har ingen aning vart jag har skrivit det.
Det jag däremot har skrivit är att är man en seriös aktör så vet man att det kommer att råka bli fel eller att maskiner strular ibland och planerar utefter det. Om de då vet att det tar 6 veckor att göra en skiva (arbetstid+kötid) om allt går precis som det ska så säger de då att leveranstiden är 7 eller kanske tom 8 veckor. Får de då färre eller inga reklamationer och inga maskinstrul så är skivan klar på 6-6,5 veckor och kunden blir glatt överraskad att de får sin leverans tidigare. Om de i stället får in reklamationer så fixar de dem så att de drabbat kunderna får en ersättningsskiva en vecka efter reklamation. För de som då fortfarande ligger i kön så blir deras skivor klara efter 7 veckor precis som lovat. Då har reklamationer hanterats skyndsamt och de efterföljande i kön har fått sina skivor enligt plan eller till och med tidigare.
Om de får så många reklamationer eller stora maskinfel att de inte hinner leverera som utlovat så får de då antingen ta in fler arbetare/beordra övertid eller lägga ut vissa jobb på ett annat företag. Om det trots att de har gjort vad de kan inte kan hålla leveranstiden så får de då kontakta alla berörda kunder med en förklaring och ev kompensation. Så hanterar en seriös aktör reklamationer så att alla kunder är nöjda trots ev felleveranser eller maskinstrul .

En mindre seriös/oseriös aktör räknar inte med att de kan råka göra fel eller få maskinstrul så de säger att kundens skiva är klar om 6 veckor och har då ingen marginal alls. Får de då in reklamationer eller maskinstrul så får de se till att ta in mer personal/beordra övertid direkt, men eftersom de inte har räknat med att sånt kan hända så kommer de troligen inte att beordra övertid/ta in mer personal. Då har de två dåliga alternativ kvar
1. Beta av kön i den ordning som de kom in och inte gå till nästa kund förrän kunden innan har fått vad de har beställt, oavsett om det tar 6-10-15 veckor innan den kundens order är klar. Det gör att samtliga i kön blir drabbade, men den första kunden slipper vänta om i kön
2. Räkna en order som avslutad så fort den lämnar lagret oavsett om den blev rätt eller inte. När då den kunden kommer in med en reklamation så är kundens order redan avslutad och kunden hamnar sist i kön och har då kön växt så kanske den kunden får vänta 10 veckor från reklamation. Så helt plötsligt har det tagit 16 veckor att få beställd vara för den kund som reklamerade. Men övriga kunder påverkas inte.
Oavsett vilket alternativ de hade valt så hade jag blivit arg som kund oavsett om jag var en av dem som fick längre leveranstid eller den som reklamerade och hamnade sist i kön. Ännu värre om de dessutom varken gick ut med information eller erbjöd kompensation. Så oavsett hur jag blev drabbad så hade jag ansett att de var oseriösa och inte rekommenderat dem till någon
Varför jobbar du inte på IKEA och styr upp verksamheten?
 
Shit happens...
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
H hjulia skrev:
Om du tycker att de har ett dåligt system som borde förbättras, varför försvarar du då det? Det jag säger är att om Ikea har det system (vilket system de har vet jag inte då jag inte har beställt något där, endast handlat direkt i butik) som du försvarar med att alltid lägga reklamationer sist så är de inte seriösa och räknar inte overhead på leveranstid. Hur de då "löser" sina problem spelar ingen roll för att hur de än gör går det ut för mycket över kunderna för att de inte har varit kundinriktade från början. Och oavsett lösning så anser inte jag att det är något att försvara då det inte är ett acceptabelt system att ha som en seriös aktör. Så jag säger inte att den ena lösningen är bättre än den andra för det är den inte, men du verkar tycka att ena valet är värt att försvara och då undrar jag varför om du inte ens tycker att systemet är bra från början?

Sen undrar jag fortfarande hur många gånger det är acceptabelt att hamna sist i kön (om man har ett dåligt system) för att man har otur som kund och får fel vara flera gånger i rad eller att transportören skadar varan? Både du och flera andra undviker kategoriskt den frågan vilket får mig att undra om det kanske är så att ni inser det orimliga i att reklamationer hamnar längst bak, men inte kan erkänna att ni haft fel/ändrat åsikt. Inte för att jag vet om det är så men det är så det verkar när man försvarar en lösning på ett system man tycker är dåligt och sen inte svarar på följdfrågor om det.

Då dyker även nästa fråga upp. Är det okej att leverantören ringer kunden och säger "vi råkade ha sönder din vara precis som den skulle lämna lagret så din order har hamnat sist i kön så du får din leverans om sex veckor"? Om det är det; hur ska man som kund kunna lita på att varan verkligen kommer sex veckor senare och hur kan det vara okej att de pausar en order i sex veckor för att de har klantat sig?
Om det inte är okej; vart går gränsen? Är det så fort transportören mottagit försändelsen eller när kunden har tagit emot den felaktiga ordern eller någon annanstans? Varför är det okej att övriga kunder drabbas om felet upptäcks innan varan lämnar leverantören men inte om det är kunden som upptäcker felet? För kunden som inte har fått sin utlovade vara är det ju precis samma sak, leverantören har gjort fel och kunden har inte fått vad den skulle. Men i ena fallet får det påverka övriga kunder, men inte i det andra. Vad är logiken i det?
Mycket gnäll är det.

Tänk om det är så att IKEA har så mycket reklamationer att det tar lång tid. Ska då TS reklamation hamna först i reklamationskön?

Är det logiskt?
 
D DFYD123 skrev:
Så du accepterar gärna att få vänta lite extra Iänge bara för att dom gjorde fel och behöver göra om lita andra kunders saker först...det är fint av dig.
Du har missförstått detta, de ska fixa problemet ifråga UTAN att det drabbar deras andra väntade kunder!
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.