Hej! Planerar och förbereder för ett spabad som ska stå delvis nedsänkt på vårt trädäck.

Självklart tänkte jag kontakta en elektriker för installationen men tänkte förbereda lite innan ifall jag behöver gräva innan eventuell tjäle..

Jag kan inte mycket om el och undrar var någonstans elektrikern isf kopplar in det. Vi har ett fristående garage 1.5 meter från huset med huvudströmbrytare o ett äldre proppskåp (för elen i garaget). I huset har vi också proppskåp och jordfelsbrytare efterinstallerat.
I proppskåpet inne har jag 3 lediga platser och tror jag även har det i garaget.

Vart är bäst att dra elen? Ska den dras till garaget behöver jag isf gräva ner kabel med skyddsrör 1.5 m från trädäcket. Det var det jag tänkte förbereda, grävandet alltså, inget annat.

Står 25 ampere på garagets proppar men bara 10 för de lediga i huset. Tror spat kräver 3x16. De lediga propparna har gått till en bastu som tagits bort. På schemat till proppskåpet står det dock "Proppens märkström 16A" Area 2.5.

Vad blir smidigast och mest korrekt?
 
  • Äldre proppskåp med öppen dörr och synliga säkringar, elektricitetsmätare och lediga proppar märkta 16A.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eldrivna säkringskopplingar i ett gammalt proppskåp med en informationsskylt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett öppet proppskåp med säkringar och en jordfelsbrytare på en vägg, bredvid ett schema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom du ska låta en elektriker koppla in det hela tycker jag att du ska fråga honom OM han är med på att du gör en del av jobbet och om så vad och hur. Kommer han och jobbet är halvgjort kan han mycket väl säga tack och farväl.
 
  • Gilla
Matten och 1 till
  • Laddar…
Dra ett gult 50 mm markrör mellan skåpet med elmätaren i och platsen för spabadet.

Då kan elektrikern sätta jordfelsbrytare och 16A automatsäkring i en egen liten kapsling i mätarskåpet.
Detta är en mycket vanlig lösning för spabadsinstallationer och en som är att föredra.

Köp markrör med färdig dragtråd i för att underlättar ännu mera.
 
E EyEr0n skrev:
Dra ett gult 50 mm markrör mellan skåpet med elmätaren i och platsen för spabadet.

Då kan elektrikern sätta jordfelsbrytare och 16A automatsäkring i en egen liten kapsling i mätarskåpet.
Detta är en mycket vanlig lösning för spabadsinstallationer och en som är att föredra.

Köp markrör med färdig dragtråd i för att underlättar ännu mera.
Tack! Det var svaret jag ville ha
 
E elmont skrev:
Eftersom du ska låta en elektriker koppla in det hela tycker jag att du ska fråga honom OM han är med på att du gör en del av jobbet och om så vad och hur. Kommer han och jobbet är halvgjort kan han mycket väl säga tack och farväl.
Jo men jag tror inte elektrikern är så sugen på att plocka bort stenplattor och gräva ur 60-70 cm. Borde väl bara vara bra att den delen är klar tänker jag. Sen vet jag att det är som du säger att man helst inte ska förbereda med att dra fram kabel själv och så vidare, att de vill använda sina egna grejer.
 
Jag tror inte att det är nått problem med att få förbereda MEN man bör INNAN ta kontakt med den man tänker anlita. Då blir allt som elektrikern vill och det hela fungerar utan problem. Det vore lite skillnad om du tänkte göra allt själv för då behöver du ju inte ta hänsyn till vad någon annan tycker.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
A andsod skrev:
Tack! Det var svaret jag ville ha
Ja det är klart det är. :)
 
Är f.ö inte så bra att ha proppskåpet utan diazedhuvar på de oanvända säkringsplatserna, man kan ju faktiskt komma åt spänningsförande delar när huvarna är borta, iaf ett barn.

Bättre att ha huvarna på men utan proppar i.
 
GlennB GlennB skrev:
Är f.ö inte så bra att ha proppskåpet utan diazedhuvar på de oanvända säkringsplatserna, man kan ju faktiskt komma åt spänningsförande delar när huvarna är borta, iaf ett barn.

Bättre att ha huvarna på men utan proppar i.
Oki! ska fixa det.
 
Utifrån bilderna...
Nån som kan uppskatta vad som behövs i materialväg och kostnad ca för detta elektrikerjobb. Från badet blir det ca 15 meter till garagets proppskåp, 1.5 m att gräva ner. Lättåtkomligt fram till badet.

Tänkte se idag om det går förhandla in en installation av de jag köper badet av. De har egna installatörer.. Men skulle vara bra att veta vad det kan vara värt..
 
A andsod skrev:
Utifrån bilderna...
Nån som kan uppskatta vad som behövs i materialväg och kostnad ca för detta elektrikerjobb. Från badet blir det ca 15 meter till garagets proppskåp, 1.5 m att gräva ner. Lättåtkomligt fram till badet.

Tänkte se idag om det går förhandla in en installation av de jag köper badet av. De har egna installatörer.. Men skulle vara bra att veta vad det kan vara värt..
3000 kr i material.
3-4 timmars jobb.

Så säg mellan 5000-6000 kr.
 
  • Gilla
andsod
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.