Hej!

I ett hörn av vår tomt saknas tomtpinne. Är rädd att grannen och vi är av väldigt olika åsikter kring vad tomtgränsen går. När tomten styckades av 1969 finns en förteckning av koordinaterna för varje tomtgräns med i ansökan till kommunen men hur jag än försöker så får jag inte koordinaterna att funka. De måste vara i ngt underligt format. Ngn som kan hjälpa mig? Enormt tacksam!

Så här står det i koordinatförteckningen:
x 47208,52 y 72111,95

Har testat massor med olika koordinatkonverterare, byt ut komma mot punkt men får bara felmeddelanden. Ngn som vet hur jag får fram vilka koordinater tomtgränsen går vid?

Stort tack på förhand!
Frida
 
Kolla in hitta.se, har för mig de har en tomtgränskarta. Eller om det var eniro.se
 
  • Gilla
FridaWest
  • Laddar…
...men den stämmer dåligt. Halva mitt garage ligger isf hos grannen...
 
  • Gilla
FridaWest
  • Laddar…
  • Gilla
FridaWest
  • Laddar…
kanonvallen kanonvallen skrev:
Kolla in hitta.se, har för mig de har en tomtgränskarta. Eller om det var eniro.se
Jag föredrar själv Lantmäteriets egna karttjänst.
 
  • Gilla
FridaWest
  • Laddar…

Bästa svaret

Med stor sannolikhet är det ett lokalt koordinatsystem. Det var vanligt förr. Gör man nya ändringar av gränser idag så brukar lantmäteriet gå ut och leta upp ett gäng punkter i det gamla, lokala systemet för att skapa en transformation till dagens koordinatsystem (SWEREF99).

Men du kan vara ganska säker på att koordinaterna är meter, så vet du några av punkterna så är det inte så svårt att med trigonometri och ett långt måttband lista ut var numera osynliga punkter borde ligga på någon meter när i alla fall. Största svårigheten brukar vara att mäta rakt. Men om inte annat så kan man ju begränsa området att leta efter överväxta rör i.

Här finns det lite att läsa:
https://www.lantmateriet.se/sv/Kart...system/Tvadimensionella-system/Lokala-system/
 
  • Gilla
FridaWest
  • Laddar…
harry73
F FridaWest skrev:
Hej!

I ett hörn av vår tomt saknas tomtpinne. Är rädd att grannen och vi är av väldigt olika åsikter kring vad tomtgränsen går. När tomten styckades av 1969 finns en förteckning av koordinaterna för varje tomtgräns med i ansökan till kommunen men hur jag än försöker så får jag inte koordinaterna att funka. De måste vara i ngt underligt format. Ngn som kan hjälpa mig? Enormt tacksam!

Så här står det i koordinatförteckningen:
x 47208,52 y 72111,95

Har testat massor med olika koordinatkonverterare, byt ut komma mot punkt men får bara felmeddelanden. Ngn som vet hur jag får fram vilka koordinater tomtgränsen går vid?

Stort tack på förhand!
Frida
Det är troligtvis ett äldre lokalt koordinatsystem. Den är i m och om jag minns rätt är x norr och y öst, men jag alltid blandar ihop det.
Nollpunkten valdes så att man inte skulle få negativa koordinater.
Har du andra gränspunkter som du hittar, kan du enkellt mäta dig fram till den okända punkten. Använd en karttjänst med bra flygbilder och mät i kartan.
 
  • Gilla
Minoa och 1 till
  • Laddar…
Säkert ett äldre lokalt (kommunalt) koordinatsystem, som sagt. Innan man bytte till SWEREF 99 (som ändå har ett antal lokala varianter) så har jag för mig att det fanns över 400 olika system i Sverige, så det är inte konstigt om du inte hittat rätt. Men ta kontakt med din kommun, de borde veta vilka system som varit i bruk.

Sedan återstår ändå problemet att hitta rätt punkt i verkligheten, du kan inte precis ta din mobil och hitta rätt på mer än 5-10 meter. Så jag föreslår ändå att du och grannen beställer en ”gränspåvisning” av kommunen. Det kan kosta ett par tusen, men sen vet ni.
 
  • Gilla
trattalask och 1 till
  • Laddar…
kanonvallen kanonvallen skrev:
Kolla in hitta.se, har för mig de har en tomtgränskarta. Eller om det var eniro.se
Ja, det stämmer att Hitta.se har en sådan men tyvärr stämmer den inte. Kartorna är inte exakta och gränserna stämmer inte alls för vår tomt. Tack i alla fall för tipset!
 
vcx vcx skrev:
Har du provat den här tjänsten?
Tack för ditt svar! Har tyvärr testat den utan framgång.
 
vcx vcx skrev:
Jag föredrar själv Lantmäteriets egna karttjänst.
Hej! Tack för ditt svar! Ja, den är bra men det finns två problem 1. Det står tydligt på sidan att kartorna inte behöver vara korrekta (”fastighetsgränserna visar inte alltid rätt och de är inte juridiskt gällande”) 2. Hur ska jag med hjälp av en karta hitta rätt punkt på min tomt?
 
PNO PNO skrev:
Med stor sannolikhet är det ett lokalt koordinatsystem. Det var vanligt förr. Gör man nya ändringar av gränser idag så brukar lantmäteriet gå ut och leta upp ett gäng punkter i det gamla, lokala systemet för att skapa en transformation till dagens koordinatsystem (SWEREF99).

Men du kan vara ganska säker på att koordinaterna är meter, så vet du några av punkterna så är det inte så svårt att med trigonometri och ett långt måttband lista ut var numera osynliga punkter borde ligga på någon meter när i alla fall. Största svårigheten brukar vara att mäta rakt. Men om inte annat så kan man ju begränsa området att leta efter överväxta rör i.

Här finns det lite att läsa:
[länk]
Stort tack för ditt svar! Då förstår jag det här mycket bättre. Tack! Ska göra att försök att ta reda på tomtgränsen på detta vis.
 
B b8q skrev:
Säkert ett äldre lokalt (kommunalt) koordinatsystem, som sagt. Innan man bytte till SWEREF 99 (som ändå har ett antal lokala varianter) så har jag för mig att det fanns över 400 olika system i Sverige, så det är inte konstigt om du inte hittat rätt. Men ta kontakt med din kommun, de borde veta vilka system som varit i bruk.

Sedan återstår ändå problemet att hitta rätt punkt i verkligheten, du kan inte precis ta din mobil och hitta rätt på mer än 5-10 meter. Så jag föreslår ändå att du och grannen beställer en ”gränspåvisning” av kommunen. Det kan kosta ett par tusen, men sen vet ni.
Jättetack för ditt svar! Visste inte att kommunerna gör ”gränspåvisningar”. Tack för tipset!
 
harry73 harry73 skrev:
Det är troligtvis ett äldre lokalt koordinatsystem. Den är i m och om jag minns rätt är x norr och y öst, men jag alltid blandar ihop det.
Nollpunkten valdes så att man inte skulle få negativa koordinater.
Har du andra gränspunkter som du hittar, kan du enkellt mäta dig fram till den okända punkten. Använd en karttjänst med bra flygbilder och mät i kartan.
Tack för ditt svar! Jag ska genast testa detta!
 
Finns inte en karta över fastigheten i " min fastighet" hos lantmäteriet? Har du loggat in och kollat? Är det samma " konstiga" koordinater där? Om så är fallet, så måste kommunen eller om kunna tala om vilket koordinatsystem som finns i kartan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.