Halloj

Jag bygger ett lösvirkeshus i sthlm och hann givetvis inte få på all råspånt på taket före snön, resultatet blev förståss snö i hela huset.... (det var en ny upplevelse att skotta i sovrummet :p )

Så till frågan, sabbar man plattan, syll etc om man saltar för att få bort isbeläggningen?

Tacksam för svar.
 
Andreas8 skrev:
Så till frågan, sabbar man plattan, syll etc om man saltar för att få bort isbeläggningen?
Salt och betong är ingen lyckad kombination, så det bör du undvika. ;)
 
Vägverket har börjat med socker i stället för salt. Fast jag vet inte om det fungerar på betong, kanske lika olämpigt som salt ???
 
Det kan nog börja växa i sockerlösningen med mögel som resultat. På med presenningar och så tätt som möjligt. Sedan byggfläktar. Energislöseri men vad gör man.

plexi
 
ok, tack för alla svar

mest för att jag är nyfiken, vad är det som inte är bra med salt/betong?....vad händer?
 
Salt, som oftast är natriumklorid (NaCl), består av positivt och negativt laddade atomer.

När du löser upp saltet så frigör du Na och Cl, de är inte längre bundna till varandra. Cl försöker då att binda sig med någon annan positiv atom och bilda nytt salt. Betong består bland annat av kalcium och kalium, dessa kan då lösas upp och binda sig med kloriden och bilda salten Kaliumklorid eller Kalciumklorid.

Effekten blir att du utarmar din betong på kalcium och kalium.

Fast jag vet inte hur stor risken att detta inträffar är och jag vet inte hur det påverkar betongen. Fast en sak vet jag, det är en negativ påverkan.
 
Armeringsjärnen mår inte bra av salt som tränger ner. Då rostar den och rosten kan spräcka betången genom att rost tar upp mer volym än stålet.

mvh plexi
 
wow, tusen tack, man kan inte annat än bli imponerad över kundskapen på detta forum!
 
Det är lätt att se vad saltet gör på en ytterbetongtrappa >:( en isig vinterdag. Sprickbildningar uppstår snabbt. Visserligen hade du tänkt dig salt inomhus där väder & vind inte har en chans att bidra till 'full effekt' men lastkajs förklaring fick tom mig att förstå ;D ;D ;D.
 
Finns saltpellets till betong, svinddyrt men bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.