P Putte 9497 skrev:
Är det lagligt?
Det skulle jag vilja säga att det är.
Beror, som alltid på syftet med gärningen.
I detta fallet är ju syftet att fånga in en förrymd hund och tillse att den återbördas till ägaren.
 
K knipo skrev:
Det skulle jag vilja säga att det är.
Beror, som alltid på syftet med gärningen.
I detta fallet är ju syftet att fånga in en förrymd hund och tillse att den återbördas till ägaren.
Visst kan man fånga in den men kanske inte med en fälla.

Hur skulle det se ut om folk börja fånga in andras barn i fälla baraf att den olovligen är på andras tomter?
 
  • Älska
Staffans2000
  • Laddar…
Min granne hade problem med en hundägare som lät sin hund göra ifrån sig på tomten. Lösningen var en kamera, som visade att det var en katt som brukade sätta sig på gräsmattan.
 
L LabanW skrev:
Min granne hade problem med en hundägare som lät sin hund göra ifrån sig på tomten. Lösningen var en kamera, som visade att det var en katt som brukade sätta sig på gräsmattan.
Nog vanligare att katter skiter i både rabatter och sandlådor
 
P Putte 9497 skrev:
Visst kan man fånga in den men kanske inte med en fälla.

Hur skulle det se ut om folk börja fånga in andras barn i fälla baraf att den olovligen är på andras tomter?
Definiera fälla.
För mig är det en fälla om du tex fångar in hunden med ett nätstaket. Eller i en bil med hjälp av en bit korv.
Oavsett så fångas hunden in med hjälp av ett redskap, vilket jag anser vara en fälla.
Men det kan givetvis inte vara vilken fälla som helst. Hunden skall såklart inte dödas, skadas eller bli alltför rädd under dessa omständigheter.
Så sätt för fasiken inte upp en stockfälla, rävsax eller bygg en fångstgrop. Då är det felprioriterat.
 
Hittade skit på gräsmatan så sent som idag men det är hjortarna som gjort ifrån sig. Ett elände för sig.
 
sysmali
På infarten till huset hittade jag flera gånger i en bajshög (nära själva huset). Tänkte vem är så fräck att släppa hunden så den får springa fritt 20 meter in på någons infart för att göra sina behov. Det märkliga är att högen "skapades" mellan ca kl 22.00 - 05.00. Hade avskyvärda tankar mot alla hundägare inom 2 mils radie. Här skulle det minsann hämnas.

Satte jag upp en webbkamera med rörelsedetektor. Högen skapades, men givetvis fanns det hinder i vägen mot själva dumpningen. (Dock fångade jag annat märkligt, t.ex. en man som ledde en gul cykel UT från infarten kl 04.05. Fanns ingen bild när han var på väg inåt, så han hade på något märkligt sätt anlänt via granntomter där vi alla har staket, med cykel:thinking:.)

Oavsett, så en tidig morgon på sensommaren går jag ut till bilen och vet inte vem som blev mest rädd, jag eller räven:oops:
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Hittade skit på gräsmatan så sent som idag men det är hjortarna som gjort ifrån sig. Ett elände för sig.
Trevligt.
O under rätt förutsättningar kan du skaffa dig en fin hjortstek.(y):cool:
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Hur skulle det se ut om folk börja fånga in andras barn i fälla baraf att den olovligen är på andras tomter?
Detta såg jag inte innan.
Var kom barnen ifrån?
Varför skulle man fånga barn i fällor?
Synnerligen dum kommentar i tråden.
Förstår inte syftet med den.
Första stycket däremot är synnerligen relevant.
 
hsd
Fotografen Fotografen skrev:
Hittade skit på gräsmatan så sent som idag men det är hjortarna som gjort ifrån sig. Ett elände för sig.
Mmmm, hjortstek mmmm
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
K knipo skrev:
Detta såg jag inte innan.
Var kom barnen ifrån?
Varför skulle man fånga barn i fällor?
Synnerligen dum kommentar i tråden.
Förstår inte syftet med den.
Första stycket däremot är synnerligen relevant.
Lika idiotiskt att fånga barn i fällor som hundar
 
P Putte 9497 skrev:
Lika idiotiskt att fånga barn i fällor som hundar
Att fånga lösspringande katter och hundar i fälla är både lagligt och önskvärt. Man lämnar sedan in dem till polisen, länsstyrelsen eller djurskyddet, lite olika på olika orter.Detta har du redan fått information om.

Men du försöker ändå dra detta fullständigt normala att fånga in förrymda djur i en fälla till något olämpligt och olagligt? När ska du inse att du har fel? Istället för att trolla den här tråden kanske du kan ringa närmaste djurskyddsförening och fråga dem hur det fungerar, då får du bekräftelse på att du har fel och vi har rätt.
 
Staffans2000
Jag tog hand om två Skottar som levde rövare på min tomt genom att locka in dem med hjälp av öl och whisky och haggis, eller mer korrekt -leverpastej, för att jag var rädd för att de skulle bli överkörda. När ingen syntes till som letade efter dem, ringde jag snuten, som hänvisade mig till "djurambulansen", en ideell förening som fraktar och tillfälligt tar hand om såväl skadade som bortsprugna djur.
Flera månader senare träffade jag på pastejslukarna och deras lakej. Glatt sade jag -där är ni ju, och förklarade därefter för matten. I min enfald hade jag förväntat mig en glad min, men inte då. Istället kom ett surt svar -det var inte billigt, så vände hon på klacken och gick.
Otäck är mödans lön!

Staffan
 
  • Ledsen
  • Wow
  • Gilla
Putte 9497 och 3 till
  • Laddar…
Är det inte Irländare folk brukar ha problem med?
 
  • Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Att fånga lösspringande katter och hundar i fälla är både lagligt och önskvärt. Man lämnar sedan in dem till polisen, länsstyrelsen eller djurskyddet, lite olika på olika orter.Detta har du redan fått information om.

Men du försöker ändå dra detta fullständigt normala att fånga in förrymda djur i en fälla till något olämpligt och olagligt? När ska du inse att du har fel? Istället för att trolla den här tråden kanske du kan ringa närmaste djurskyddsförening och fråga dem hur det fungerar, då får du bekräftelse på att du har fel och vi har rätt.
Lät lite bisarrt för att vara sant.

Men då ska jag bygga en fälla och fånga in alla katter som stryker omkring på min tomt. Katter har ju en förmåga att bedriva en sanitär olägenhet genom att vara lösdrivare utan något som helst ansvar från hussar och mattar
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.