Jiji Jiji skrev:
Det låter ju smidigt.

Är alltså garaget byggt som en del av huset, inte bara ihopbyggt?
Nej, precis, det är inne i huset.
 
  • Tvåvåningshus med vit balkong och svart tak vid skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Aha. Spännande, jag måste diskutera med mina kollegor hur vi skulle se på en liknande fråga. Det byggs ju sällan hus av den här typen idag men det kan ju ändra sig. Jättekul att du ville visa. Lycka till med ombyggnaden! :D
 
  • Gilla
Demo81
  • Laddar…
Åh, tack snälla! Skulle vara supersnällt om du ville kolla upp det!
 
Jag skulle säga att det krävs bygglov vilken väg ni än väljer att gå.

För huset ligger inom detaljplanerat område?

Att byta ut dörrarna mot glasade vita istället skulle jag vilja påstå kräver bygglov då det är en fasadändring. Dessutom en ganska dyr lösning med tanke på vad slsgportar kostar och de behöver vara bra isolerade.

Gällande att ändra användningsområde från bia till boa kräver också bygglov eftersom ni byter användningsområde. Rent krasst så är det ju skitsamma var garaget ligger, för syftet är det samma i vilket fall?

Mitt råd, skicka in bygglov. Det är nog varesig speciellt komplicerat eller speciellt dyrt (jämfört att byta dörrar för att sedan söka för isättning av fönster)

Har ni ritningar på huset så bör det vara rätt lätt fixat.

Sen undrar jag om detaljplanen säger något om färgsättningen på huset? Huset kanske inte överensstämmer med detaljplanen som det är idag? :)
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Har sökt info i frågan och du verkar ha rätt i det du fått veta. Är det ett vidbyggt/integrerat garage och inte ska användas som en separat bostad så krävs inte bygglov. Hade det däremot varit en lägenhet eller liknande så hade det krävts.

Däremot krävs det som sagt bygglov för att sätta in fönster och med största sannolikhet även för dörrarna.

Så jag står fast vid mitt råd om att ansöka om bygglov direkt och sätta in fönster direkt. I o med att det inte är någonting som påverkar de bärande väggarna (eftersom det redan ligger en balk där för porten) så är det ett lätt ärende = troligtvis snabb handläggning.

När jag ansökte om att sätta in ett större fönster utan att det påverkade den bärande konstruktionen så tog det 1 dag att få det godkänt. Sen behöver man dock vänta i 4v innan man får påbörja men då kan man ju fixa till det som går innan dess, typ spackla övriga väggar och måla, fixa tak osv.
 
  • Gilla
Lillekitte
  • Laddar…
Demo81 Demo81 skrev:
Ringde och handläggaren sa att bygglov för ändrad användning inte behövs då garaget är inne i huset och har normalhöjd. Om vi ska sätta in fönster istället för dörrar så behövs bygglov.

Vi kommer söka bygglov för fasadförändring, då huset måste målas om och vi vill även ändra färg, men vi har bråttom med att flytta in, så jag tänkte att tillfällig lösning kan vara glasdörrar istället.
Vet inte om det här är av intresse, jag har sökt bygglov för ändring av garaget till en lägenhet. De hade invändning om halvfönstret (källarfönster) längst inne som måste utvidgas till fullfönster samt duschutrymme som kan ta in en rullstol. (Rita in en meters cirklar i alla rum för att kolla måtten.)

Inget problem med att få bygglov med dessa justeringar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.