H
Någon som vet vilken häck/buske detta är? Blommar i juni, ej vintergrön.
 
  • Blommande buske med vita blommor mot en bakgrund av gröna blad och gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spirea , sen vilken av alla sorter ser jag inte riktigt på kortet.
 
  • Gilla
hrt
  • Laddar…
H
Tack!
 
Baserat på bilden är det spirea x vanhoutte, tror den kallas bukettspirea på svenska. Men det är inte helt enkelt att se på bilden.
Fin.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H
Jiji Jiji skrev:
Baserat på bilden är det spirea x vanhoutte, tror den kallas bukettspirea på svenska. Men det är inte helt enkelt att se på bilden.
Fin.
Tack, ja den är väldigt fin när den blommar. Just nu innan våren kommer är den inte lika fin dock.

Har ni någon erfarenhet om hur man ska beskära den för att hålla den tät och fin. Den tenderar till att lägga sig ner och jag har hittat många grova grenar nere vid marken som är ruttna och släpper från marken.
 
Du förnya den nerifrån. Ta var femte eller var sjunde "pinne"/stam och klipp ner till marken, efter blomning varje, eller vart annat år. Då kommer det nytt underifrån. Den har ett fontänliknande växtsätt så den växer naturligt med överhäng. Ge den lite gödsel på våren. Tänk på att rötterna som tar upp gödsel är ungefär lika långt ut från stammen som de yttersta grenarna.
 
H
Okej ska prova det efter den blommat.
Jag gick åt lite med häcksaxen på det jag tyckte hängde ut för mycket, vad blir resultatet av det? Växer det ut skott som blommar i år eller plockar man bort årets blomning genom att trimma med häcksaxen?
 
BirgitS
Eftersom den blommar rätt tidigt på sommaren så finns det risk för att blomknopparna börjar bildas på sensommaren, dvs. beskär man nu så tar man bort blomknopparna. Det var nog därför som Jiji skrev om beskärning efter blomningen. Men visst går det att beskära mycket så här års också.
 
H hrt skrev:
Okej ska prova det efter den blommat.
Jag gick åt lite med häcksaxen på det jag tyckte hängde ut för mycket, vad blir resultatet av det? Växer det ut skott som blommar i år eller plockar man bort årets blomning genom att trimma med häcksaxen?
Ja du tar bort årets blomning genom att göra så, men bara där du klippt så det är inte hela världen. Du kan klippa ner sådant som är i vägen när som helst det kommer den inte att ta skada av.
Över huvudtaget är spirea väldigt tålig och tacksam att odla.
Om du tycker att det är lite trist att titta på den nu den här tiden rekommenderar jag en liten vårplantering framför, som drar blicken till sig. Om det är gräsmatta finns det många lökväxter som kan komma upp i gräset och som du sen kan klippa ner med gräsklipparen. Är det en rabatt är valet ännu större.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.