Hej!

Vi håller på med att bygga ut huset och har några funderingar kring hur vi bör göra med isolering/plasta/avfuktning/byggfukt. Vi bygger till med platta på mark och nu är taket klart, ytter panel monterad, innertaket plastat och väggarna isolerade. Innan väggarna isolerades, fick stommen stå väderskyddet i cirka 6 veckor, nu i veckan uppmättes en fuktkvot i sylen på mellan 17-18%, något högre på enstaka ställvisa platser. På andra ställen i stommen uppmättes en fuktighet mellan 15-18%. Har vattenburen golvvärme men inte startat den ännu.

Tanken var nu att försöka avfukta bygget ytterligare innan väggarna plastas, men hur bör vi göra det?

Sätter vi bara in en värmefläkt är ju risken att luften bara värms upp och den varma fuktiga luften fäller ut inuti isoleringen där den varma fuktiga luften möter den kalla utsidan, så tanken var att sätta in en Woods avfuktare. Men hur kommer det att funka när temperaturen ute just nu pendlar kring +2-5 grader? Inne i utbyggnaden är det just nu ca +3-5 grader och en luftfuktighet på ca 75-85%.

En annan tanke var att höja temperaturen till ca +10 grader med värme fläkt och köra med avfuktare? Eller kommer det bara skapa de fuktproblem som jag nämnt ovan?

Eller ska vi bara låta det va, plasta väggarna och sen sakta höja temperaturen inne i utbyggnaden?


// Joakim
 
Redigerat:
Vi brukar köra igång värmen i plattan och ställa in en eller två avfuktare.
Hur fuktig är plattan?, du måste ner i fuktighet för att plattsättaren ska kunna jobba så att sätta värmefläkt och avfuktare räcker troligen inte. Att bara köra avfuktare är inte tillräckligt effektivt.
 
Går det att hyra en avfuktare för kallare temp, eller köpa en och sedan sälja den när jobbet är klart?
 
Lägga golv/plattsättning kommer vi göra senare i år, typ vår/sommar/höst... Så det är egentligen inget problem. Det som oroade mig var hur vi gör med fukten i stommen/isoleringen innan vi plastar in väggarna... Fast sätta igång värmen i plattan lite försiktigt och sen köra med avfuktare kanske är den bästa metoden, risken är ju dock att man ökar avgången av vatten från plattan och bara ökar problemet med eventuell fuktutfällning i väggarna innan dom plastad in?

Kanske vettigare hyra en kraftigare avfuktare typ El Björn 125 än köpa en woods, tänkte köpa en woods sw45fb?!?

// Joakim
 
Om du senare har ett behov av avfuktare (o det har väl alla?) så skulle jag definitivt köpt det du vill ha till senare. Smyg igång plattan, du behöver ju inte ha det så varmt, och se till att avfuktaren står centralt. Sätt gärna en vanlig bordsfläkt i ’hörnet längst bort’.
 
  • Gilla
Joakim_79
  • Laddar…
Värme och avfuktare är det som gäller. Varm luft kan bära mera fukt därför värme. Avfuktaren tar hand om den fuktigare luften.
Tänk bara på att ta en avfuktare där du kan leda vattnet till avloppet så du slipper tänka på att tömma behållaren hela tiden.
 
  • Gilla
Joakim_79
  • Laddar…
Köpte en woods avfuktare och ställde in i utbyggnaden, byggarna hade också en enklare modell jag fick låna, satte även på en byggfläkt utan värme för att få så bra cirkulation som möjligt på luften, sen i nästa vecka när takisoleringen är på plats (lösull) tänkte jag köra lite med värmefläkten för att få upp temperaturen något.

// Joakim
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
J
Tjena. Håller med på och bygger. Riktig skit vinter ur fuktsynpunkt.
Hur har det gått för dig ?
Har samma frågor om stommen och alla experter säger och gör olika. Har själv en avfuktare elbjörn a60 och en fläkt som blåser på den.
 
J jonfre89 skrev:
Tjena. Håller med på och bygger. Riktig skit vinter ur fuktsynpunkt.
Hur har det gått för dig ?
Har samma frågor om stommen och alla experter säger och gör olika. Har själv en avfuktare elbjörn a60 och en fläkt som blåser på den.
Vi kör en byggfläkt och två avfuktare nu under sportlovsveckan då bygget ändå ligger nere, ska göra en ny mätning av byggfukt i sylen i början på nästa vecka innan allt plastas in, men det såg ut att funka bra, jag gjorde en ny mätning för några dagar sedan.
 
J
Okej . Vad får du för temp inne och vad har du för fuktmätare?
 
J jonfre89 skrev:
Okej . Vad får du för temp inne och vad har du för fuktmätare?
Jag har ca 20 grader inne å mäter fukten med en mätare från co. Kanske inte super bra mätare men följer man trenden så borde det funka. Kontrollmätte med en trä bit inne i nuvarande hus och jämfört mätvärden mot vad som är rimligt, å det verka stämma hyffsat.

https://www.clasohlson.com/se/Fuktkvotsmätare-UNI-T-UT377A/p/Pr367744000
 
É
Jag har samma problem just nu men har ingen avfuktare. Har å andra sidan läst att det räcker med värme och viss ventilation för att få ut fukten?

Men vad händer egentligen om man plastar in väggarna för tidigt? Vill fukten in mot värmen/plasten? Varför andas den inte ut mot kalla sidan och till sist torkar ur? Helt tät är den väl bara inåt mot plasten?
 
Värme och ventilation fungerar, men tar tid och kostar pengar, särskilt nu med de sanslösa elpriserna. Avfuktare sänker fukthalten med lägre elförbrukning, än värme och ventilation.

I princip torkar fukten med tiden ut mot utsidan. Problemet med plasten är just att den är tät och att fukten inte kan torka ut mot den sidan där plasten är. RISE har visat att ju mer yta av en fuktig träbit/regel som är tät desto längre tid tar det innan den blir torr. Just tiden är i sig ett problem då mögeltillväxt beror på fukt, temperatur och tid. Även temperaturen bör beaktas. Vid 0-gradigt sker inte mkt mögeltillväxt, men ju högre temp desto snabbare växer möglet till.

Med plast på så måste värme inifrån till om torktiden ska förkortas för regelvirket i syll och väggar. Utan plast kan en avfuktare inne torka ut syll och väggar, (så länge det är lufttätt, dvs inga spalter och springor mellan in- och utsida).
Problemet med plast och värme är väl att man isolerar inifrån innan man plastar igen. Då blir även isoleringen ankommen. Tänk på hur det såg ut i väggarna på de enstegstätade husen. Riktigt så illa blir det inte med träfasad då yttersidan inte är fukttät, men lite åt det hållet kan det bli.

Ämnet är komplext. Vet inte om forskningen har fastslagit exakt hur olika alternativ fungerar, men man kan ju kringgå hela problematiken och göra som man traditionellt har gjort/gör i svenskt småhusbyggande. Då blir det lika bra eller dåligt som i de flesta andra hus. Har inte hört att detta, till skillnad från enstegstätade fasader, är ngt stort eller reellt problem. Så länge plasten är tät så kommer ev mögel inte in, och utomhus finns det mögel överallt vilket vi är skapta att klara.
 
  • Gilla
ÉlPon
  • Laddar…
J
É ÉlPon skrev:
Jag har samma problem just nu men har ingen avfuktare. Har å andra sidan läst att det räcker med värme och viss ventilation för att få ut fukten?

Men vad händer egentligen om man plastar in väggarna för tidigt? Vill fukten in mot värmen/plasten? Varför andas den inte ut mot kalla sidan och till sist torkar ur? Helt tät är den väl bara inåt mot plasten?
Det bästa är att bygga med någon sort av utvändig isolering. Exempel västkustskiva eller liknande. Då kan man låta stommen stå öppen och ändå behålla en del värme inne.
 
É
Oldboy Oldboy skrev:
Värme och ventilation fungerar, men tar tid och kostar pengar, särskilt nu med de sanslösa elpriserna. Avfuktare sänker fukthalten med lägre elförbrukning, än värme och ventilation.

I princip torkar fukten med tiden ut mot utsidan. Problemet med plasten är just att den är tät och att fukten inte kan torka ut mot den sidan där plasten är. RISE har visat att ju mer yta av en fuktig träbit/regel som är tät desto längre tid tar det innan den blir torr. Just tiden är i sig ett problem då mögeltillväxt beror på fukt, temperatur och tid. Även temperaturen bör beaktas. Vid 0-gradigt sker inte mkt mögeltillväxt, men ju högre temp desto snabbare växer möglet till.

Med plast på så måste värme inifrån till om torktiden ska förkortas för regelvirket i syll och väggar. Utan plast kan en avfuktare inne torka ut syll och väggar, (så länge det är lufttätt, dvs inga spalter och springor mellan in- och utsida).
Problemet med plast och värme är väl att man isolerar inifrån innan man plastar igen. Då blir även isoleringen ankommen. Tänk på hur det såg ut i väggarna på de enstegstätade husen. Riktigt så illa blir det inte med träfasad då yttersidan inte är fukttät, men lite åt det hållet kan det bli.

Ämnet är komplext. Vet inte om forskningen har fastslagit exakt hur olika alternativ fungerar, men man kan ju kringgå hela problematiken och göra som man traditionellt har gjort/gör i svenskt småhusbyggande. Då blir det lika bra eller dåligt som i de flesta andra hus. Har inte hört att detta, till skillnad från enstegstätade fasader, är ngt stort eller reellt problem. Så länge plasten är tät så kommer ev mögel inte in, och utomhus finns det mögel överallt vilket vi är skapta att klara.
Isolera vill man väl göra före värmen är på, så det problemet gäller ju både med och utan plast.

Har man 170-stomme och plastar insidan så blir det 10% yta som täcks, är det hela världen då det ändå är öppet utåt?

Jag har inte för avsikt att plasta in fukt (även om jag tycker det låter fel säga ”stänga in”). Men skulle vilja fortsätta med innerväggar som görs mot installationsskiktet så måste plasta först.

Eller ska man börja med yttre fasadskivor och panel som nästa steg istället medans man väntar på fukten, ingen aning hur lång tid det tar? Ligger på 20% nu.

Jag har isolerat mellan stommen eftersom jag läst det är ok vilket även min KA tyckte. På med lite värme sen bara sa han. Men låter på dig som att då kommer möglet komma
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.