Har länge letat efter bra info om hur tapeten funkar i verkligheten men funnit väldigt lite.
Så jag tar och provar själv och delar med mig lite.
I den aktuella lägenheten har radonhalten legat på ungefär 900Bq med självdrag. Vi lät installera frånluftsfläkt och kom ner i 450.
Med en radonmätare har vi dragit slutsatsen att radonet primärt kommer från väggarna då vi har platsbyggda garderober där värdet är klart högre med stängd dörr.

Jag kan verkligen rekommendera en enkel radonmätare. Exakt eller inte visar den ganska snabbt om dina åtgärder ger resultat.

Vi har nu börjat tapetseringen och tänkte slutföra till helgen. Den är som att sätta upp en vanlig tapet bortsett från att det är jäkla knöligt i hörn. Den vill inte anpassa sig utan släpper gärna. Sedan kommer vi få limma om alla skarvar för där släpper det också.
Men det ska bli jäkla spännande att se resultatet.

Återkommer. .
 
  • Gilla
Hussematte
  • Laddar…
En luftkvalitetsmätare som visar lång- och korttidsgenomsnitt av radon belagd på en metallburk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två olika tapeter på en vägg, en enfärgad brun och en vit med reliefmönster av blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Problematiskt att få skarvarna att sitta som de ska. Dessa måste limmas om på vissa håll. Här kan det vara läge för en reservation då vi har använt lim av annat fabrikat än det som rekommenderas Otillräckligt limmade MDF-skivor med synlig skarv mellan panelerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Jaha. Så var det dags att summera min utvärdering och jag kan bara kallt konstatera att det blev ett totalt fiasko. Ingen som helst påverkan på radonvärde.

Är det då en kass produkt? Ja och nej.
Att sätta upp den med överläpp är helt kass. Vi har provat två sorters lim men man får gå efter och limma om skarvarna flera gånger. Vi har dock inte använt det fabrikat som rekommenderats men väl ett lim av samma typ.
Uppenbarligen har ju denna tapet visat goda resultat för vissa men radon är en lurig motståndare som verkar finna alla möjliga vägar in.

Vad har jag gjort fel då? Jo jag har inte anlitat ett proffs för analys av källan till radonet utan har med min egen mätare dragit slutsatser. Att genom att stänga alla ventiler och öppningar i en lägenhet på andra våningen gen lyckats få upp radonhalten till 1600Bq. Och då även få höga halter i stängda garderober som är område i väggen. Men med tapetsering i ett vardagsrum där tilluftsventiler sitter (utsug i håll, badrum och kök) inte ens lyckas mäta upp en tydlig skillnad ger för mig svaret att detta inte var lösningen för mig.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Tråkigt att resultatet blev ingenting :(
Kul att du delar med dig av testet iaf(y)
 
Jag har själv satt radontapet vid två tillfällen, en gång i min föregående bostad och en gång hos kund.
Inga problem att få den att fästa, använde våtrumslim. Sen är det väldigt viktigt att man tätar överallt, det är ju en gas man ska kapsla in. Helst ska ju all inredning ut, foder socklar osv så det blir tätt. Gjorde aldrig nån uppföljande mätning i min egen bostad, men kunden hade gjort mätningar och hävdade att det fungerade!
 
G Göte Friman skrev:
Med en radonmätare har vi dragit slutsatsen att radonet primärt kommer från väggarna då vi har platsbyggda garderober där värdet är klart högre med stängd dörr.
Det kan väl också vara så att garderoberna saknar tätning mot golv och innanmäte i väggarna och då kan ju gasen komma in via springor underifrån. För att se att den verkligen kommer från väggarna, så behövs en portabel gammamätare ( vet dock inte om det är en sådan du redan har, för jag hittar ingen info om mätmetod). Med en sådan kan du också se om gasen sönderfallit och fastnat bakom din nyuppsatta tapet. Hör efter med kommunens avdelning för Miljö och Hälsa, så kanske du kan få låna en mätare.
 
Redigerat:
Givetvis är det viktigt att poängtera att vissa garderober samt ytan bakom elementet inte är täckt. Dock är jag något skeptisk till att det måste bli tätt som en ubåt. Om jag nu har täckt mer än 95% av väggytan så känner jag att jag borde fått någon liten förändring.

Men jag kan ju ha helt fel här. Nu jobbar jag med att limma igen skarvarna ordentligt samt monterar extra spaltventiler.

Jag sågar inte tapeten helt utan kan bara konstatera att den inte hjälpte mig i den här lägenheten.
 
Radonmätare visar långtidsmedel på 592 Bq/m³ och korttidsmedel på 434 Bq/m³.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

434 Bq idag :(
 
Jag har läst att tapeten normalt halverar radonet. Det förutsätter att det är välgjort med strömbrytare och vägguttag tätade.
Normalt ökar radonet på andra sidan av väggen.
 
Hur har du kommit fram till att det är från väggen, som radonet kommer? Är väggarna byggda med känt Radiumhaltigt material (t.ex. blåbetong) ? Vet du efter vilken princip din mätare mäter? Mäter den alfa eller gamma ? Finns det riktverkan i instrumentet ?
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Mäter den alfa eller gamma ? Finns det riktverkan i instrumentet ?
Radon sampling: passive diffusion Chambers
Detection method: alpha spectrometry
Verkar inte ha någon riktverkan.
 
Behöver man inte vänta längre än några dagar innan man drar några slutsatser?
 
OK, då mäter den gasens sönderfall direkt. Du kan ju prova att stänga in mätaren i någon form av halvklot ( avloppsrensare ?) som trycks tätt mot väggen och sedan läsa av för att verkligen se om det verkligen kommer därifrån. Vid radonsanering är det helt avgörande att veta exakt var det kommer in någonstans.
 
useless useless skrev:
Behöver man inte vänta längre än några dagar innan man drar några slutsatser?
Man får en indikation på om värdet stiger eller sjunker på några timmar. Ett tillförlitlig värde tar minst en vecka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.