Hej,
Jag försöker reda ut hur man kan göra inför eventuell installation av solcellsanläggning på taket på villan.

Målsättning: Kunna köra delar av (eller hela villan) med egna solpaneler på taket vid ett strömavbrott hos nätägaren (i gatan).:ok:

Fråga: Förutom det som solpanelsföretaget offererar, vad behöver jag installera för att:
1. Förbereda för egenström, eller ännu hellre,
2. Kunna köra på egenström vid strömavbrott

Villkor: Jag vill kunna sälja el till nätägaren som normalfall (dvs uppkopplad mot gatan) samt jag vill inte bryta mot lagen..:confused:.

Övrig info: Min anläggning kommer troligtvis att producera ca 7 kW med 22 paneler (hushållsström då jag har fjärrvärme) på ca 37 kvm enligt en beräkning. Ev kan det utökas, men takytan är begränsad och inte optimerad för paneler (valmat tak).

Önskat svar: Inköpslista....? eller möjligen tydlig förklaring med alternativ.

Vänligen bortse från: Sannolikhet för strömavbrott, Effekten av anläggningen vid olika årstider samt idéer som ej uppfyller målsättningen..:seenoevil: . Ja, jag har läst andra trådar, tex från 2014: Solcellansläggning som ger ström även vid strömavbrott. Det betyder inte att jag förstått.

Nedan följer ett antal observationer (internet) som kan vara relevanta:
Jag har sett följande tidigare svar: (hempularen) ”förbereda med en reservkraftsomkopplare, eller åtminstone med en planerad kabelväg för reservkabeln, och planerad plats för inkoppling av reservomkopplaren i centralen.”


Dessutom: (lars_stefan_axelsson) ...det (måste) till en batterireserv för att det skall vara "rimligt". Och som andra (bla mycket_nu) skrivit så krävs det i så fall att man accepterar ett begränsat användningsfall, dvs du kan inte köra huset "som vanligt" på batterier/solceller.”


Konkret förslag: (lars_stefan_axelsson)

” T ex så kan man få en laddare för 3kW solceller (48V batteri 60A) för 2700:- från Kina (http://www.aliexpress.com/item/60A-...-48v-auto-work-solar-regulator/869336896.html), eller en storebrorsa till den som säljs mycket för båtar i Sverige just nu; för 720W solpaneler vid 24V system (http://www.aliexpress.com/item/4210...y-Charge-Controller-With-MT-5/1568265137.html) för 2000:-
Sedan inverter; man kan få exv. en 2.5 kVA inverter för olika inspänningar för 2700:- (http://www.aliexpress.com/item/Chin...Phase-Inverter-CE-ISO-Approved/765545942.html)
Så för i häraden 10 000:- (inkl batterier, säg 1000:- styck) så kan man vara igång. ”

Detta räcker då endast till ”kyl/frys..., samt ev. liten vattenpump”.

Slutligen: Lösning från skåne – Den blå gården:

… och så ett batterilager på vinden. Energilagret, som består av fyra gelbatterier med total kapacitet på 12 kWh, har anpassats så att det både kan fungera som lagringsenhet vid nätdrift och som reservkraft vid strömavbrott.

– I vanliga fall använder man ett batterilager som antingen jobbar mot elnätet, ”on grid”, eller mot ett internt nät, ”off grid”. Det kluriga i vårt fall var att hitta en lösning som funkar åt båda håll, så att det kan kopplas om på ett säkert sätt när det inträffar ett strömavbrott. Men den utmaningen har elektrikern, efter många timmars jobb, lyckats greja.Länk: http://www.denblagarden.se/2019/01/19/hello-world-2/


Så, välkommen med idéer. Hur gör man?:thinking:
(oj vad långt det blev!:oops:)
/ Johan
 
  • Gilla
Hans Al
  • Laddar…
Det finns företag som kan offerera hela lösningen, sök efter växelriktare som klarar ö-drift.
 
Victron multiplus klarar det du vill. Vill du även ha ett reservkraftsaggregat vid lååååånga avbrott där SoC (State of Charge) blir för lågt är det Quattro du ska ha.
Men som ovan skriver så klarar många firmor av att lösa dina frågeställningar. Se till att ha en kravspecifikation på vad du vill få gjort.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ett alternativ är att ha en panel kopplad till batteribank med vanlig off grid regulator som ser till att batterierna alltid är fulla vid strömavbrott. Vilket säkert också är billigaste lösningen.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Hej.
Bor på Orust och här finns en lokal leverantör som levererar utrustning med batterier som motsvarar rubriken i denna tråd . Produkten heter https://www.solaxpower.com/en/x-hybrid-three-phase/ har nyligen installerat en 10 kW anläggning med 40 solcellspaneler.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
G Granat10 skrev:
Hej.
Bor på Orust och här finns en lokal leverantör som levererar utrustning med batterier som motsvarar rubriken i denna tråd . Produkten heter [länk] har nyligen installerat en 10 kW anläggning med 40 solcellspaneler.
Har du provat bryta inkommande nät?
Vad händer då?
 
Vid strömavbrott släpper en kraftkontaktor och kopplar bort nätet. Invertern drar en ny kontaktor och kopplar in batteridriften med 50 Hz växelström till bostaden. Detta sker automatiskt. Det blir ett kort strömavbrott på 1 - 2 sek. Elanläggningen måste anpassas till denna funktion enligt gällande regler för elsäkerhet. Vår beräkning är att vi behöver omkr. 3 kWh / dygn, till vatten, kyl, frys, media och lite belysning. Elvärmesystemet kopplas bort och vi får elda med ved. För ytterligare info kan jag länka till manual.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
G Granat10 skrev:
Vid strömavbrott släpper en kraftkontaktor och kopplar bort nätet. Invertern drar en ny kontaktor och kopplar in batteridriften med 50 Hz växelström till bostaden. Detta sker automatiskt. Det blir ett kort strömavbrott på 1 - 2 sek. Elanläggningen måste anpassas till denna funktion enligt gällande regler för elsäkerhet. Vår beräkning är att vi behöver omkr. 3 kWh / dygn, till vatten, kyl, frys, media och lite belysning. Elvärmesystemet kopplas bort och vi får elda med ved. För ytterligare info kan jag länka till manual.
det är ju riktigt dåligt att det blir avbrott. Jag förstår inte hur man öht kan köpa produkten om den inte kan växla över blinkfritt.
Min anläggning växlar över blinkfritt, det är ju en stor anledning till att man skaffar batterier, för att få ups funktion.
 
Avbrottet är för oss inget problem. Routers och modem hade redan en liten batteribackup som åskskydd och övrig elutrustning klarar strömavbrott utan störningar. När vi valde hittade jag inte någon inverter med den funktionen du beskriver. Efteråt nu vet jag att det finns. Vilken inverter har du och hur löser du bortkopplingen av nätet enligt nätleverantörens krav när du är offgrid?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
G Granat10 skrev:
Avbrottet är för oss inget problem. Routers och modem hade redan en liten batteribackup som åskskydd och övrig elutrustning klarar strömavbrott utan störningar. När vi valde hittade jag inte någon inverter med den funktionen du beskriver. Efteråt nu vet jag att det finns. Vilken inverter har du och hur löser du bortkopplingen av nätet enligt nätleverantörens krav när du är offgrid?
Jag har extern övervakning av nätspänning och andra faktorer i form av en Ziehl UFR1000E och en kontaktor. Sen en Victron Quattro lösning, blinkfritt åt båda hållen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
det är ju riktigt dåligt att det blir avbrott. Jag förstår inte hur man öht kan köpa produkten om den inte kan växla över blinkfritt.
Min anläggning växlar över blinkfritt, det är ju en stor anledning till att man skaffar batterier, för att få ups funktion.
Hur stort batteri har du och vad gick installationen på?
Blir ju väldigt sugen så här i kristider
 
J jisis skrev:
Hur stort batteri har du och vad gick installationen på?
Blir ju väldigt sugen så här i kristider
Jag har 8st 190Ah blybatterier i två 48V strängar.
Så ca 18kWh.

Jag har bara 3,6kWp solceller hittills, en Fronius Symo 12kW växelriktare, 3st Victron Quattro, Venus GX, lite annat smått.
Ca 200k i kostnad, installerat själv så i princip ingen arbetskostnad.
50k i batterilagringsstöd.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
J jisis skrev:
Hur stort batteri har du och vad gick installationen på?
Blir ju väldigt sugen så här i kristider
Har 40 st panelar (20 + 20), Inverter Solax X3 Hybrid 10T, 2 st Li ion batteri på 12,6 kW
Kostnader utrustning före bidrag omkr 240.000 kr Därtill kommer elinstallationer som skall göras av behörig elektriker.
Solcellsbidraget är slut. Om pengar finns kvar kan man få bidrag för batterier på max 50 000 kr. Elinstallation ROT avdrag.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
G Granat10 skrev:
Har 40 st panelar (20 + 20), Inverter Solax X3 Hybrid 10T, 2 st Li ion batteri på 12,6 kW
Kostnader utrustning före bidrag omkr 240.000 kr Därtill kommer elinstallationer som skall göras av behörig elektriker.
Solcellsbidraget är slut. Om pengar finns kvar kan man få bidrag för batterier på max 50 000 kr. Elinstallation ROT avdrag.
Solceller har jag redan. Ca 10kWp.
Nu är det mest batterier jag funderar på.
Vad gick batterierna på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.