Hej

Jag håller på att planera grunden för ett fristående växthus/uterum och tänkte se vad byggahusgänget tror om min tanka kring grunden :D Växthuset kommer i första hand användas som uterum.

Marken där växthuset ska stå är väldigt stenig och väldränerad. För att slippa gräva till frostfritt så har jag tänkt att vi ska tjälisolera både för att slippa gräva så djupt och för att få ett lite isolerat golv.

Tanken är att gräva ur ca 500 mm och fylla upp enligt bild, vad tror ni om detta?
I dom instruktioner för tjälisolering som jag sett så brukar man normalt ställa sulan på isoleringen men vad tror ni om att ha den direkt på bärlagret och isolera runt istället? Vill slippa gräva ännu djupare. Har tänkt använda sulblock i leca så den borde ju isolera lite också.

Handritad skiss för grundkonstruktion till växthus med mått och materialskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Utan att ha ngn detaljerad koll på tläle och tjälskydd så spontant - otillräckligt. Sulblocket är här den svagaste länken, men det spelar mindre roll. Tror du måste ner djupare och ha tjockare isolering.

Alt ändra konstruktionen från sten till trä, som tål tjällyftning. (+ lösa glas, så de också tål lite rörelse)

Eller, om det kan anses som en okänslig mark för tjäle/tjälskjutning, så kanske det inte är så kritiskt?
 
Tack för svar.

Placeringen är i närheten av Katrineholm och marken är väldigt dränerad så jag tror inte att marken är särskilt känslig för tjäle

Jag har tittat på Jackons instruktioner för tjälisolering och vad jag kan läsa i deras instruktioner för ouppvärmda utrymmen räcker det att gräva 400 mm och 100 mm isolering. Men jag är osäker på sulblocken, man kanske borde ta det säkra före det osäkra, gräva djupare och eller isolera mer.
https://www.jackon.se/assets/Uploads/Tjaelisolering.pdf

Oldboy Oldboy skrev:
Utan att ha ngn detaljerad koll på tläle och tjälskydd så spontant - otillräckligt. Sulblocket är här den svagaste länken, men det spelar mindre roll. Tror du måste ner djupare och ha tjockare isolering.

Alt ändra konstruktionen från sten till trä, som tål tjällyftning. (+ lösa glas, så de också tål lite rörelse)

Eller, om det kan anses som en okänslig mark för tjäle/tjälskjutning, så kanske det inte är så kritiskt?
 
Ja, med Jackon XPS så ser det ut att fungera, men sulblocken är gränsfall. Vet du isoleringsgraden för dem? Annars kan du väl bara lägga en ca 50 mm Jackon XPS under sulblocken också? I Jackons broschyr så ligger isoleringen under hela konstruktionen. Ett växthus är ju inte så tungt så det borde vara ngt problem, även med en låg Lecamur. Annars bara ta till snäppet högre lastkapacitet.
 
Får kanske göra så och isolera under sulblocken också för säkerhet skull.
 
Isolera under sulorna, annars är det inte lönt. Om inte leds kylan ner av dem och marken fryser.
 
Har ni kollat på Jackons garageelement.
 
Hej! Tänkte jag kunde låna tråden lite istället för skapa en ny.

Jag går i tankar för att bygga ett växthus på en yta på tomten där det är berg. Då har en markentreprenör som skall hjälpa mig ta bort stora stenar på den ytan sagt följande. Att det räcker att gräva ut så man ser berget, lägga på duk och sedan singel. Jämna ut för att sedan gjuta lecablock. Räcker detta verkligen? Skall gör muren ca 50-60cm hög. Eller bör jag fäste in mig i berget på något vis? Det jag är lite orolig för är blåsten, då vi bor ganska högt. Vad tror ni är den bästa lösningen för mig?

Tack på förhand!
 
Glöm inte bort att ett litet växthus är mindre känsligt än ett som är stort som ett hus.
Lägger man armering i skiftena så skulle jag påstå att man inte behöver bry sig så mycket mer.

Men glömt inte att förankra växthuset i muren.
 
Ju kraftigare/tyngre konstruktion av växthuset desto bättre står det emot vinden, och desto mindre blir påfrestningarna på grundmuren.
 
Hej där, hur blev det till slut? hur gjorde du?
Nyfiken då jag själv är på G att börja med en grund. Jag tänker nog testa enklaste möjliga.

Gräva ur 40-50 cm växthuset storlek + en meter till. Fylla upp med bärlager, isolering, sand eller vad som nu kan behövas. Lägga plattor vilket även växthuset förankras i.
väldränerad mark så jag är inte rädd för tjäle.
Vind och förankring känns som en svag länk.
15m2 stort växthus med sockel!

Inga påhopp tack utan gärna relevanta resonemang från folk som vet snarare än tror.

Trevlig helg

Jag håller på att planera grunden för ett fristående växthus/uterum och tänkte se vad byggahusgänget tror om min tanka kring grunden :D Växthuset kommer i första hand användas som uterum.

Marken där växthuset ska stå är väldigt stenig och väldränerad. För att slippa gräva till frostfritt så har jag tänkt att vi ska tjälisolera både för att slippa gräva så djupt och för att få ett lite isolerat golv.

Tanken är att gräva ur ca 500 mm och fylla upp enligt bild, vad tror ni om detta?
I dom instruktioner för tjälisolering som jag sett så brukar man normalt ställa sulan på isoleringen men vad tror ni om att ha den direkt på bärlagret och isolera runt istället? Vill slippa gräva ännu djupare. Har tänkt använda sulblock i leca så den borde ju isolera lite också.

Visa bilaga 381955[/QUOTE]
 
Hej där, hur blev det till slut? hur gjorde du?
Nyfiken då jag själv är på G att börja med en grund. Jag tänker nog testa enklaste möjliga.

Gräva ur 40-50 cm växthuset storlek + en meter till. Fylla upp med bärlager, isolering, sand eller vad som nu kan behövas. Lägga plattor vilket även växthuset förankras i.
väldränerad mark så jag är inte rädd för tjäle.
Vind och förankring känns som en svag länk.
15m2 stort växthus med sockel!

Inga påhopp tack utan gärna relevanta resonemang från folk som vet snarare än tror.

Trevlig helg


Jag håller på att planera grunden för ett fristående växthus/uterum och tänkte se vad byggahusgänget tror om min tanka kring grunden :D Växthuset kommer i första hand användas som uterum.

Marken där växthuset ska stå är väldigt stenig och väldränerad. För att slippa gräva till frostfritt så har jag tänkt att vi ska tjälisolera både för att slippa gräva så djupt och för att få ett lite isolerat golv.

Tanken är att gräva ur ca 500 mm och fylla upp enligt bild, vad tror ni om detta?
I dom instruktioner för tjälisolering som jag sett så brukar man normalt ställa sulan på isoleringen men vad tror ni om att ha den direkt på bärlagret och isolera runt istället? Vill slippa gräva ännu djupare. Har tänkt använda sulblock i leca så den borde ju isolera lite också.

Visa bilaga 381955[/QUOTE]
 
Jag fyller på med en fråga jag med!

Bor i Halland uppe på ett berg där jag planerar ett va 16kvm växthus. I ena hörnet har jag grävt ut till berget som går både upp och ner. Nu har jag lagt ner en del sten och den lera/jord som fans i närheten i de värsta svackorna.

Men blir lite fundersam... Enligt min byggare räcker det att jag fyllde upp lite, sedan markduk och makadam typ 11-16. Från min högsta punkt röd ring ner till mitt jordlager är det ca 30-40 cm. Samt att jordlagret är mellan 20-30cm på sina ställen.

Tror ni detta är en bra idé? Skall sedan mura grunden med lekablock. Det står vatten i jorden när det regnat som då rinner ner från toppen av berget. Tacksam för svar!
 
  • Grävd yta upp till berget med röd ring markerande högsta punkten, omgivet av naturlig vegetation och en rostig växthusstomme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Håller på med grävning nu och kommer att gräva lite djupare och lägga isolering även under sulblocken för att vara på den säkra sidan. Mitt växthus kommer att vara av glas så det vore tråkigt om det rör sig så rutorna spricker.

Du skulle kunna gjuta några plintar att fästa växthuset i.

M Mussum skrev:
Hej där, hur blev det till slut? hur gjorde du?
Nyfiken då jag själv är på G att börja med en grund. Jag tänker nog testa enklaste möjliga.

Gräva ur 40-50 cm växthuset storlek + en meter till. Fylla upp med bärlager, isolering, sand eller vad som nu kan behövas. Lägga plattor vilket även växthuset förankras i.
väldränerad mark så jag är inte rädd för tjäle.
Vind och förankring känns som en svag länk.
15m2 stort växthus med sockel!

Inga påhopp tack utan gärna relevanta resonemang från folk som vet snarare än tror.

Trevlig helg


Jag håller på att planera grunden för ett fristående växthus/uterum och tänkte se vad byggahusgänget tror om min tanka kring grunden :D Växthuset kommer i första hand användas som uterum.

Marken där växthuset ska stå är väldigt stenig och väldränerad. För att slippa gräva till frostfritt så har jag tänkt att vi ska tjälisolera både för att slippa gräva så djupt och för att få ett lite isolerat golv.

Tanken är att gräva ur ca 500 mm och fylla upp enligt bild, vad tror ni om detta?
I dom instruktioner för tjälisolering som jag sett så brukar man normalt ställa sulan på isoleringen men vad tror ni om att ha den direkt på bärlagret och isolera runt istället? Vill slippa gräva ännu djupare. Har tänkt använda sulblock i leca så den borde ju isolera lite också.

[bild]
[/QUOTE]
M Mussum skrev:
Hej där, hur blev det till slut? hur gjorde du?
Nyfiken då jag själv är på G att börja med en grund. Jag tänker nog testa enklaste möjliga.

Gräva ur 40-50 cm växthuset storlek + en meter till. Fylla upp med bärlager, isolering, sand eller vad som nu kan behövas. Lägga plattor vilket även växthuset förankras i.
väldränerad mark så jag är inte rädd för tjäle.
Vind och förankring känns som en svag länk.
15m2 stort växthus med sockel!

Inga påhopp tack utan gärna relevanta resonemang från folk som vet snarare än tror.

Trevlig helg


Jag håller på att planera grunden för ett fristående växthus/uterum och tänkte se vad byggahusgänget tror om min tanka kring grunden :D Växthuset kommer i första hand användas som uterum.

Marken där växthuset ska stå är väldigt stenig och väldränerad. För att slippa gräva till frostfritt så har jag tänkt att vi ska tjälisolera både för att slippa gräva så djupt och för att få ett lite isolerat golv.

Tanken är att gräva ur ca 500 mm och fylla upp enligt bild, vad tror ni om detta?
I dom instruktioner för tjälisolering som jag sett så brukar man normalt ställa sulan på isoleringen men vad tror ni om att ha den direkt på bärlagret och isolera runt istället? Vill slippa gräva ännu djupare. Har tänkt använda sulblock i leca så den borde ju isolera lite också.

[bild]
[/QUOTE]
 
Eddie76 Eddie76 skrev:
Håller på med grävning nu och kommer att gräva lite djupare och lägga isolering även under sulblocken för att vara på den säkra sidan. Mitt växthus kommer att vara av glas så det vore tråkigt om det rör sig så rutorna spricker.

Du skulle kunna gjuta några plintar att fästa växthuset i.

Hallå, va roligt. Ser gärna bilder på hur du gör/hur det blir.

Marken jag själv kommer bygga på har jag inte sett några tjälförskjutningar eller rörelser på historiskt så min tanke är att göra så små ingrepp som möjligt för att därigenom inte skapa egna problem.

Vilka laget kommer du ha och hur mycket? Jag tror att det kommer bli markduk, makadam, grus, isolering, grus/sand, plattor för min del. Plattorna kommer då ut dryga metern kring hela växthuset. Växthuset står på egen stomme/ram så min plan är inte att köra sulblock!

Få till ett par plitar är kanske inte så dumt, då hålls växthuset på plats i alla fall!

Adjöken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.