Hej
I en annan tråd diskuteras konvertering till berg eller luft/vattenpump. Där kom frågan om framledning upp. Vad jag förstod handlade det om framledning för radiatorer. När jag konverterade till bergvärme var min rörmokare lite fundersam om hur min framledningstemp skulle bli eftersom värmesystemet ursprungligen byggdes för kokseldning och senare kördes med olja.
Det visar sig fungera skapligt. Nu vid -1 har jag 41 grader fram och 35 i retur.
Jag undrar hur bra resp. dåligt kan det bli. Om man bygger sitt värmesystem för värmepump vilken framledning kan man få till då?

Skulle vara kul att veta.

mvh/LOB
 
  • Gilla
Gislaved6
  • Laddar…
Det beror bara på hur mycket yta man vill offra för radiatorerna...
Enklaste sättet att bygga riktigt stora radiatorer som inte är i vägen är golvvärme. Ska det vara vanliga vägghängda radiatorer så brukar man dimensionera för 55 grader framledningstemperatur och 45 i retur vid DVUT.
 
Sedan någon gång på 1980-talet gäller lågtempererade värmesystem i nybyggda hus, dvs max 55°C framledningstemperatur vid DUT/DVUT för orten. Detta gäller ju då för vattenburna radiatorer och fungerar bra med värmepumpar. Andelen golvvärme på isolerad platta har ökat med tiden och bättre isolering. Då gäller oftast max framledningstemperatur på 35°C för att t.ex. inte skada golvmaterialet såsom parkett. Den låga framledningstemperaturen passar alldeles utmärkt med värmepump och verkningsgraden COP blir hög. Har man golvvärme nere och radiatorer på övervåningen är det bra att överdimensionera radiatorerna en del så att det räcker med en relativt låg framledningstemperatur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.