Hej
Det finns mycket information och riktlinjer om hur man räknar ut medelmarknivå. Vissa kommuner har material om vad som gäller i just deras kommun osv.
Saken är den att jag inte hittar något om vad bygglovshandledarna i Stockholms kommun faktiskt bedömer medelmarknivå efter. Någon som vet?
Varför jag frågar är att i detta fallet så är det stor skillnad beroende på hur man mäter. Tar man bara hänsyn till fasadytan mot vägen (då det är inom 6 meter) eller hela tomten som är kuperad och inte klarar gränsen på 1.5 meter.
 
Laszlo Toth
Det finns inget rätt eller fel. Det finns riktlinjer som lika regioner har tagit fram och precis som du säger så får man ofta olika värden. Diskutera med din handläggare varför hen just valt den metoden.

Jag har sammanställt två av reglerna, det finns ytterligare två andra. En av de är precis som du skrev i inlägget det som man använder fasadytan delat med omkretsen.

https://ltingenjorsbyra.se/faktabanken/byggtermer/byggnadens-hojder/#medelmarkniva/markplan
 
Tack för snabbt svar.
Då är det som jag misstänkte, det är upp till tycke o smak hos olika handläggare.
Man kan ju ändå tycka att det inom ett så pass omdiskuterat område borde finnas en praxis som man följer och i så fall ange i ett beslut varför man bryter mot praxis.
 
Laszlo Toth
Det är precis som du säger ett omdiskuterat område och det finns flera utredningar som har gjorts på området. Det är samtidigt svårt att bestämma sig för en beräkning när varje projekt är unikt.

Jag själv använder de olika metoderna för våra kunders fördel och i nästan alla fall är handläggaren nöjd med vår redovisning!
 
Det finns inga styrande riktlinjer av den anledningen att det finns så många parametrar att ta hänsyn till. Jag antar att det gäller byggnadshöjd?

Fråga bygglovsarkitekten/-handläggaren hur vederbörande har räknat.

Jag kan glädja alla med att i remissen från Boverket med förordning och ny planbestämmelsekatalog finns inte byggnadshöjd med utan höjd på byggnader ska anges i plushöjd och i princip alltid räknas efter takets högsta del alternativt totalhöjd. Men det gäller ju tyvärr inte befintliga detaljplaner.
 
Man kan ju undra varför det finns regler i detaljplaner när det saknas tydlighet i hur dessa skall uppfyllas... den enskilda individen blir ju helt maktlös och i händerna på handläggarna.
 
  • Gilla
Ny_husägare
  • Laddar…
Det finns ju en grundregel om medelmarknivån men jag inser att den kan bli felvisande och dessutom är svår att räkna ut. Men i just sådana fall är det ju jättebra att överklaga byggnadsnämndens beslut.
 
Jo visserligen, men det är ju så onödigt, om reglerna var tydligare så skulle man spara på en hel massa onödigt arbete. Dessutom vet man ju inte vad som är rätt och fel så överklaga ett beslut som är godtyckligt för att få ett nytt beslut som bygger på godtycklighet känns ju sisådär...
 
Det är svårt att inte ha tolkning som en del av PBL - och alla lagar iof. Det är ju genom rättslig prövning vi får prejudikat. Hela vårt rättssystem fungerar så, och något annat vill vi nog inte ha. Men jag förstår att det i det enskilda fallet är frustrerande. Men det jag inte förstår är att det uppenbarligen är många som inte tar din fråga till byggnadsnämnderna i vårt land. Även om en bygglovsarkitekt har deligation att fatta vissa beslut så har alla rätt att låta nämnden fatta beslut och sedan överklaga nämndens beslut om.

Ytterligare en sak i många fall skulle detaljplanen ändras då den är föråldrad. Många gånger går det med en sk ändring av dp där man exempelvis bara tar bort den besvärliga bestämmelsen och ersätter med en lättare. Ingen prövning av något annat. En sådan ändring går oftast mkt snabbt och enkelt. Det kan ju inte vara lätt för kommunen heller med dessa krångliga planer.
 
Jag har en tillfråga som är relaterad till min originalfrågeställning. Finns det något generellt mått man brukar använda för att räkna ut hur högt det är från översidan av grunden (den som är synlig utifrån) till översidan av golvet i bottenplanet dvs för att kunna räkna ut medelmarknivå behöver jag ju höjden på grunden men jag vet ju inte hur tjockt golvet är? Jag har för mig att jag sett ngt om 30 cm, stämmer det? Finns det några generella riktlinjer här?
 
N
Hej
Om det är en plan mark väljer du det enkla sättet att beräkna medelmarknivå på och ligger ditt hus i suteräng så väljer du det mer komplicerade sättet att räkna ut medelmarknivå på.
 
N
G Gesh skrev:
Finns det några generella riktlinjer här?
Jag brukar utgå från ett verkligt mått, se i en konstruktionsritning eller se efter hur det ser ut i en trappa för att se bjälklagen där.
 
Ok ja det är kanske så man får göra. Tänkte att det kanske fanns ett standardmått man kunde använda vid beräkning men man kanske måste använda ett riktigt mått.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.