Är det enbart förimpedansen som avgör om man kan använda sig av 6kA dvärgbrytare istället för 10kA? Om man har många utgående grupper i form av peesonskyddsautomater så kan det bli ganska stor skillnad i pris på att kunna gå ner på 6kA. Kan man lösa det genom att avsäkra personskyddsbrytarna "radvis" med mindre säkring än matande säkring för att på så vis få ner högsta möjliga kortslutningström? Matande säkring till en ny central är 63A. Är
 
Förimpedansen är inte med här även om den har en viss bäring, utan det är trefasig kortslutningsström Ik3 som styr. Ik3 är en uppgift som nätägaren lämnar och som ska jämföras mot dvärgen. Den går ju att mäta upp också, mäta Ik2 och beräkna Ik3 = 1.15 * Ik2.

Nu har du en smältsäkring emellan som dämpar strömmen. Titta i http://www.ifoelectric.com/pdf/Ifo_D-sak_TD.pdf och utgå ifrån Ik3 som nätägaren uppger i X-axeln, dra ett rakt streck upp till kurvan för 63 A, dra ett rakt streck ut mot Y-axeln så får du den ström som dvärgen ska klara. Du kommer säkerligen att hamna under 6 kA.

Det hjälper inte så mycket att gå upp till 10 kA dvärg för där behöver man ta hänsyn till skillnaden mellan märkkortslutningsbrytförmåga Icn och märkdriftkortslutningsbrytförmåga Ics. Det som står stämplat på dvärgen är Icn medan Ics motsvarar din kortslutningsström. För 10 kA dvärg gäller att välja Ics < 0.75 * Icn dvs 7.5 kA.

Diagram som visar strömbegränsningskurvor för säkringar med skala för märkströmmar och kortslutningsströmmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
Bra info från Bo men vill komplettera med att hur IFÖs säkringar strömbegränsar nedströms (mot personskyddsbrytarna) skiljer sig mot andra fabrikat. Man bör titta på IEC-norm. Sen gällande Icn och Ics så tror jag det är påväg bort. Jag har talat med tillverkare om detta och de håller inte med. Står det 10kA på framsidan så gäller det i utrymmen där icke instruerad person kan komma att manövrera skyddet enligt ”bostadsstandarden”. På sidan av en 10kA brytare står ofta 15kA, det gäller för utrymmen där manövrering sker av instruerad person enligt ”industristandarden”.

TS har 63A in, jag tror dina ledningar strömbegränsar till långt under 6kA. Varför funderar du på detta?
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Jag vet ej om andra har kommenterat detta, men jag trodde inte en 3 fas häll får kopplas med 3 st enpolade säkringar.. Borde det inte vara 3fas säkring?
 
Detta är på en industri. Säkrast är nog att mäta fram då för att vara säker. Matande central är i sin tur avsäkrad med 200A. Den nya huvudledningen blir som sagt avsäkrad 63A (knivar, 00-or). Utan att ha mer info kändes det som att 6kA skulle bli för dåligt. Tanken var då att jag kunde sektionera med antingen 10kA 25or eller kanske hellre sätta smältsäkringar (25A) som sektionering. Det kommer vara många smågrupper så det fördärvar egentligen ingenting att sektionera.
 
P pellel skrev:
Detta är på en industri. Säkrast är nog att mäta fram då för att vara säker. Matande central är i sin tur avsäkrad med 200A. Den nya huvudledningen blir som sagt avsäkrad 63A (knivar, 00-or). Utan att ha mer info kändes det som att 6kA skulle bli för dåligt. Tanken var då att jag kunde sektionera med antingen 10kA 25or eller kanske hellre sätta smältsäkringar (25A) som sektionering. Det kommer vara många smågrupper så det fördärvar egentligen ingenting att sektionera.
En mätning är inte tillförlitlig. Är du på en industri så ”ska” du räkna på det här, hela vägen från inkommande. På en industrier används i princip uteslutande dvärgbrytare med 10kA brytförmåga. Det innebär också att de är godkända för 15kA inom industrin. Du har strömbegränsning nedströms genom matande 00-säkringar, men just på industrin behöver man räkna på dessa saker då kortslutningsströmmarna ofta är väldigt höga. Därtill kan man inte låsa sig till specifikt fabrikat på säkring.
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
Man kan inte vara säker ens om man begränsar med 25-A säkring emellan? Givetvis förutsatt att DEN säkringen kan hantera de stora strömmarna.
 
P pellel skrev:
Man kan inte vara säker ens om man begränsar med 25-A säkring emellan? Givetvis förutsatt att DEN säkringen kan hantera de stora strömmarna.
Förmodligen, men kan du få problem med selektivitet. Generellt sett vill jag sällan säga ok utan att kolla mer i detalj.
 
Selektivitet är inget problem då det enbart kommer vara enbart 10A-grupper med C-karakteristik.
Men om jag fattar rätt på diagrammet Bo bifogade så begränsar inte en försäkring allt utan restenergin till dvärgbrytarna är beroende på ik3 ändå. Jag får nog undersöka detta närmre.
 
P pellel skrev:
Man kan inte vara säker ens om man begränsar med 25-A säkring emellan? Givetvis förutsatt att DEN säkringen kan hantera de stora strömmarna.
Om du ska göra jobbet och ha någon form av ansvar för det bör du väl själv ha en uppfattning kring det hela? Normalt kan du enkelt skatta via de kablar och längder som ligger före din punkt, redan då kan man veta om det behöver synas mer i detalj. Ganska sällan det kommer till några överraskningar i fall som du beskriver där det i några led och 200 A -> 63 A före inte skulle gå med 6 kA. Men som Johan skrev bör du minst hålla 10 kA som standard i den typen av anläggning om det inte är några speciella förutsättningar förutom ev pris som gör det vettigt.
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
P pellel skrev:
Selektivitet är inget problem då det enbart kommer vara enbart 10A-grupper med C-karakteristik.
Men om jag fattar rätt på diagrammet Bo bifogade så begränsar inte en försäkring allt utan restenergin till dvärgbrytarna är beroende på ik3 ändå. Jag får nog undersöka detta närmre.
Lustigt nog så gör ju inte C-karaktäristiken någon förbättring mot B. Om du sektionerar med 25A Diazed så kan det visst bli ett problem med selektivitet vid höga kortslutningsströmmar. Sen om selektivitet i detta fall är högst sekundärt så spelar det mindre roll. Om du inte kan dessa bitar så ge mer info här om hur det ser ut, jag kan snabbt räkna fram IK3 åt dig om jag vet hur nätet ser ut uppströms. T.ex. inkommande 3//240 AL. Sen 50m 240 AL osv.
 
P pellel skrev:
Selektivitet är inget problem då det enbart kommer vara enbart 10A-grupper med C-karakteristik. Men om jag fattar rätt på diagrammet Bo bifogade så begränsar inte en försäkring allt utan restenergin till dvärgbrytarna är beroende på ik3 ändå. Jag får nog undersöka detta närmre.
Diagrammet jag bifogade visar strömbegränsningen. På sidan innan finns diagrammet för energibegränsningen som har betydelse för selektiviteten och ledningsdimensioneringen. Det är dock svårt att få selektivitet mellan smältsäkring och efterföljande dvärg vid riktigt höga strömmar på Johan påpekar. Tillverkaren av dvärgen kan ge svar. Jag har en gammal tabell som säger t.ex att en C10 är selektiv mot 25 A diazed upp till en ström på 1 kA.
 
Problemet i nuläget är att jag har lite för dålig info i nuläget. Har fått ta del av huvudledningsschema och info om vad man vill ha gjort. Sysslar för lite med denna typ av beräkningar. Normalt brukar jag hålla mig till 6kA i bostäder och 10kA på industrier och räknar med att det räcker. I detta fallet är det bråttom med vissa delar och 6kA finns på lager lokalt, inte 10kA. Därav frågeställningen. Pris är sekundärt. Faktum är att jag tror att GE 10kA ligger bättre till än Hager 6kA som finns hos grossisten.
 
Med dina NH 63 A före kommer du inte att ha några problem med 6 kA, det är bättre så än att du går ner till 25 A och får onödiga selektivitetsproblem. Sen är ju frågan vad som gör det så bråttom att inte ett par dagar för att kunna få i princip vilken typ, fabrikat som helst skulle gå att vänta.
 
6000A eller 10000A?

/ATW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.