Hej!

Jag har ett litet "lyxdilemma".

Jag ska köpa en ny skena (har bara 1400mm idag) till min Festool TS 55, och jag kan inte bestämma mig för om jag ska ha en 2400mm eller en 3000mm.

Jag ska använda den vi husrenovering, så det kommer bli en del snitt på 2400mm. Räcker en 2400mm då, eller ska jag satsa på en 3000mm. Är lite fundersam på om 3000mmm är lite otympligt att bede lagra och arbete med,

/Jonas
 
Hej Jonas H!

Om Du skall köpa NY skena efter att ha skrotat den Du har, föreslår jag 3 m.

Skall Du köpa YTTERLIGARE en skena, så välj 1,4 m. Skenorna kan skarvas.

Maskinen behöver "start-och liten stoppsträcka" på skenan, och 2,8 m torde räcka.

per
 
Jag har funderat på att skarva med min befintliga 1400mm, men jag har inte sett hur det funkar i praktiken.

Fungerar skarvsystemet bra. Skenan blir inte ranglig när man hanterar den med en hand. Jobbigt om man ska vara rädd att skarven/skenan går av om man lyfter skenan på fel sätt när man är lite tankspridd...

/Jonas
 
2400mm blir ju inget vidare om det ska till och klyva en byggskiva som är just 2400mm.
Lyd Pernitta's råd och köp en till 1400mm.
 
Jag tycker det fungerar riktigt dåligt att skarva skenorna, dels blir det inte rakt utan att man kollar upp det, dels hakar sågen fast i skarven. Jag skarvade när jag fräste av framkanten på en bänkskiva och då fick jag riktigt stora problem att pasera skarven utan att förstöra skivan, det gick till sist men det var lite svettigt att stå med fräsen snurrande och inte kunna komma vidare.
Jag har också funderat på en längre skena och jag lutar åt en tre meters. Kommer eventuellt såga ett (nytt) kilgolv och då skulle en femmeters fungera bra! :)

/Kent
 
kastrom skrev:
Jag tycker det fungerar riktigt dåligt att skarva skenorna, dels blir det inte rakt utan att man kollar upp det, dels hakar sågen fast i skarven. Jag skarvade när jag fräste av framkanten på en bänkskiva och då fick jag riktigt stora problem att pasera skarven utan att förstöra skivan, det gick till sist men det var lite svettigt att stå med fräsen snurrande och inte kunna komma vidare.

/Kent
Det var det jag misstänkte lite... Det blir nog en 3000mm när lönechecken trillar ner... :cool:
 
kastrom skrev:
Jag tycker det fungerar riktigt dåligt att skarva skenorna...
Och min erfarenhet är den rakt motsatta. Jag brukar skarva 1400 + 1080 och såga 2400-skivor utan problem.
Jag har iofs aldrig behövt den finnishen som krävs vid fräsning av en bänkskiva (då kör jag med kullagerstyrd fräs), men till byggskivor och 97% av kapningarna man gör på ett bygge duger den gott.
2400 eller 3000-skenor tycker jag skulle bli på tok för otympligt och framförallt när man kapar kortsidan, vilket ju är bra mycket oftare än längsgående snitt.

Skenorna skarvas genom att två metallbitar träs in i spåren och spänns fast med 2 skruv i vardera skena. Skenorna blir då fixerade mot varandras kortändar och hyffsat stabila ihop, men naturligtvis inte lika stumt som en hellång skena.



 
  • zoom__fs_fsv_482107_z_01b.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej igen Jonas H!

När Du jobbar måste Du tänka efter hela tiden, och använd båda nävarna, skenor är dyra.

Enligt min uppfattning fungerar skarving bra såvida inte skenänden är skadad.

Egentligen klarar Du Dig bra med en skena på 1,4 m. Mät noga måttet enligt nedanstående bild....

pic00078zc1.jpg

såga så långt skenan medger, bryt strömmen och låt sågen bli stående på skenan.  Skjut skenan framåt och mät igen och fortsät sågningen.

per

 
För ordningens skull.....

Den kant man mäter emot måste naturligtvis vara spikrak, som hos en ny materialskiva.

per
 
Ska kanske nämna att min handlare sa att det inte ska vara så. Ska ta med mig skenorna när säsongen är över.
Faktum är att skenorna jag skarvade hade olika höjd så att det blev lägre när jag kom in på den andra skenan.

/Kent
 
Jag håller med de flesta. köp en 1400 skena och skarvstycken.
Skarven ska bli omärklig annars reklamerar man.
Det finns en axelremsväska man kan förvara skivorna i också.
 
Tänkte väl det, för jag har 2st 1400 o 1st 800 och klarar mig galant på det.
 
Jag hade en 1400-skena och köpte en till för att skarva så att jag skulle kunna kapa 1220 x 2440 mm MDF-skivor på båda längderna. Fick dock inte den precision som jag ville ha på rakheten (för att bygga köksskåp). Vet inte om jag inte lyckades med att skruva ihop skenorna i linje eller om de det hände under hanteringen men nöjd blev jag inte.

3000-skenan kändes både dyr och ohanterlig (går inte in i varken bil eller lägenhet) så jag nöjde mig med en 1900-skena. Med den kan jag såga skivorna på korten med precision och får ibland ta lite mer spill. Kan ju skarva i nödfall för enstaka långsågningar eller såga och flytta skenan (tror faktiskt att det funkar bättre).

2400-skenan dömde jag ut som poänglös för det går åt ca 150-200 mm i början och ca 100 mm i slutet av skenan för att ha fullt stöd för plattan på sågen och dess styrrullar.

Om man inte ska bygga möbler utan bara kapa skivor till väggar eller liknande funkar det nog dock med skarvning.
 
Båda skenorna är helt nya. Ska låta Festool ta en titt på dem. Ska kanske testa med min tredje skena också för att ta reda på vilken som inte är som den ska.
När jag skarvar en 1400 och en 1080 har jag ett fel på ca fem millimeter en meter från skarven.

/Kent
 
Har själv lite olika skenor från 80-240 cm. 240 är redan den mycket klumpig att hantera, förvara och transportera. Skulle tidigare i sommar klyva ner en 4m bänkskiva i Ek som var 4 cm tjock. Skarvade då min 190 och 240 cm skena och det snittet avviker inga hela milimeter i alla fall. Helt perfekt. Skarvade med två skarvjärn och fixerade den med tvingar i skivan dessutom. Den 55 årige snickaren som hjälpte mig (som också bara har Festool) sa att det var ju roligt att äntligen jobba med/hos någon som räknade på milimetern när man arbetatde. Så mitt råd är att köp en 240. Behöver du längre då ska det vara för något väldigt speciellet. Du kanske ska sätta OSB-skivor i ett stort hus med 2,7m i takhöjd eller liknande. För övrigt så går det nästan alltid bra att gör snittet i två omgångar och dra efter skenan däremellan. Så gjorde vi när vi klöv passbitar och socklar till köket. Skivmaterial ska ju allt som oftast spacklas över eller sättas lister utanpå.

Prova att veva runt med en 3 m skena inne i ett färdigt hus så har du snart repat tapeterna eller snubblat på skivan. ;) Snickarna hade en sån när de kapade OSB skivor till hela vårt 180 kvm hus (Eftersom han inte hade fått tag i varken 190 eller 240cm skenor konstigt nog). Den skenan låg allt som oftast på fel ställe eller var i vägen eftersom den inte gick att ställa upp mot en vägg. Visst man kan hänga upp den på en vägg med ett hål i vardera änden men då får det ju inte vara fönster eller dörrar i vägen då och den tar väldigt mycket plats i anspråk. För att inte tala om när du ska ta den med dig. Takräcke blir det antagligen som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.