Hej
Funderar på att bygga ett fristående pannrum ca 6 meter från huset och lägga kulvert in. Jag har idag 4st 500-liters tankar som jag vill ha in i pannrummet.
Måste jag ha en sk tekniktank eller kan shuntat vatten gå genom en 4-rörs kulvert med tanke på värmeförluster? Jag måste ju även dra in varmvatten. ::)
 
Jag har precis driftat ett externt pannrum ett tiotal meter från huset. Anslutningen mellan husen är en 4-vägskulvert från Maxitherm.
Jag shuntar i pannrummet och producerar även varmvattnet därifrån. Erfarenheten är att varmvattnet svalnar ganska fort av (typ en ½-timme).
Installationen är inte klar ännu, men tanken är att montera en liten el-varmvattenberedare i boningshuset och mata den med riktigt varmt vatten från pannrummet. Det jag vill skapa är en buffert med varmvatten i huset där elberedarens termostat är ställd på blygsamma 55-60 grader. Med principen att det heta vattnet kompenserar för förlusterna i kulverten så tror jag inte att det kommer att gå åt speciellt mycket el.
Jag kopplade vvc-ledningen som matarledning till huset. Den har betydligt mindre area än den som är tänkt som matarledning och det reducerar ju förlusterna också. Trots den mindre arean så upplever vi inte att flödet är för litet; Den försörjer lätt även om två duschar.

Inom en inte allt för lång tid (hoppas jag) är beredaren inkopplad och då rapporterar jag givetvis hur det fungerar.
 
Hej och tack för ditt svar!
Förstod jag dig rätt att du iallafall inte upplever några problem med avkylning av elementvattnet i kulverten. :)
 
Shuntat vatten i kulverten ger lägre förluster än att köra hett vatten.

Men om du oroar dig över förluster är 4 dåligt isolerade småtankar ingen bra lösning.

Vad hade du tänkt dig för panna?
 
solo innova skrev:
Hej och tack för ditt svar!
Förstod jag dig rätt att du iallafall inte upplever några problem med avkylning av elementvattnet i kulverten. :)
Givet att den anliggningstermometer stämmer som jag använt stämmer, så tappar jag ungefär 0,5 grad på sträckan 10 meter kulvert när jag shuntar 40 grader och cirkulationspumpen ställd på lägsta hastigheten. Ska kolla med en febertermometer för att få lite upplösning på mätningen.
Kanske overkill, men din fråga väckte vetgirigheten i mig. Dock har jag ingen aning om vilket flöde jag har i systemet så det blir tjurigt att räkna ut kilowattimmarna.

Kanske någon kan hjälpa mig med ett estimat om vad en Grundfos UPS 15-35 x 18 kopplad mellan 22 mm-kopparrör och 25 mm PEX-kulvert kan skapa för flöde. Misstänker att det finns fler parametrar, t ex att huset är i två våningar utan källare med större ledningsarea än de ovan beskrivna.
 
Matss skrev:
Shuntat vatten i kulverten ger lägre förluster än att köra hett vatten.

Men om du oroar dig över förluster är 4 dåligt isolerade småtankar ingen bra lösning.

Vad hade du tänkt dig för panna?
Jag har en solo innova som fungerar alldeles utmärkt.
Vad beträffar tankarna så känns det som en stor utgift att byta ut 5år nya tankar.
Vad ligger en välisolerad 2000-l tank på i pris med varmvattenberedare? :-/
 
Matss skrev:
Shuntat vatten i kulverten ger lägre förluster än att köra hett vatten.
Gäller det även under förutsättning att man för över en given mängd energi per tidsenhet..  Ex.vis 100 kW / dygn

Alltså överföring av 100 kW med låg temp tar x tid  med y totalförlust.

Men överföring av 100kW med hög temperatur tar kortare tid än x men blir då totalförlusten högre än y?
 
Fungerar det att köpa en 3000-liters tank och använda ack.tank jag har med vv-beredare som tekniktank? Känns som att en rund tank blir bättre än en rektangulär. Var köper man billiga stora tankar, och vad skall de kosta?
 
solo_innova skrev:
Fungerar det att köpa en 3000-liters tank och använda ack.tank jag har med vv-beredare som tekniktank? Känns som att en rund tank blir bättre än en rektangulär. Var köper man billiga stora tankar, och vad skall de kosta?
Huskvarna tanksvets var mest prisvärda, när jag köpte i somras.

Men, om du funderar på att ha en tekniktank i bostaden så råder jag dig att tänka en gång till. Det finns kanske bättre saker att investera bostadsyta i.

Åsså ber jag att få rätta mig lite när det gäller förlusten in min kulvert. På radiatorvattnet tappar jag 0,1 grader (uppmätt med febertermometer) och sträckan kulvert är 15 meter -inte 10 som jag påstod tidigare.
Fortfarande är flödet inte känt, men om jag estimerar det till 6 liter per minut så är förlusten 40 watt på framledningen och uppskattningsvis lika mycket på returen. Det blir 13 kWh i veckan och det kan jag leva med. :)
 
Karkulla skrev:
Huskvarna tanksvets var mest prisvärda, när jag köpte i somras.

Men, om du funderar på att ha en tekniktank i bostaden så råder jag dig att tänka en gång till. Det finns kanske bättre saker att investera bostadsyta i.

Åsså ber jag att få rätta mig lite när det gäller förlusten in min kulvert. På radiatorvattnet tappar jag 0,1 grader (uppmätt med febertermometer) och sträckan kulvert är 15 meter -inte 10 som jag påstod tidigare.
Fortfarande är flödet inte känt, men om jag estimerar det till 6 liter per minut så är förlusten 40 watt på framledningen och uppskattningsvis lika mycket på returen. Det blir 13 kWh i veckan och det kan jag leva med. :)
Tack för svar!
Jag skall noga överväga tekniktankens vara eller inte vara.
Hursomhelst måste jag ju ha en vv-beredare, men en sån är väl inte så stor.
Får man fråga vad Huskvarnas tanksvets kostar, på ett ungefär..
 
Jag gav 27500 SEK för två tankar, en 1300 liter med 4 st 15-metersslingor i och en 1800 liters.
 
Jag kan inte sluta fundera på detta
Har läst massor om slavtankar på forumet och det finns många synpunkter.
Men om man utgår från mitt fall.
Jag har 4st 500-literstankar varav en med vv-beredare och elpatroner.
Jag skulle vilja utöka volymen genom att köpa en större tank.
Om jag shuntar vattnet innan kulverten så måste jag ha vv-beredare alt. slingor i nya tanken=högre pris.
Det känns mer ekonomiskt att ha elpatronen i en slavtank på 500-liter än i en 3000-literstank. Sedan undrar jag hur smidigt det blir om jag utifrån elementshuntat vatten skall shunta för golvvärme.
Jag inser att det finns nackdelar med slavtank också i form av förlorad boyta.
 
solo_innova skrev:
Sedan undrar jag hur smidigt det blir om jag utifrån elementshuntat vatten skall shunta för golvvärme.
Det är säkert smidigt men inte bra. Golvvärmen ska ju ha nästan konstant temperatur jämfört med element. Har du tex trägolv och vill ha dom varma och sköna måste du shunta ut minst 40 grader, för att få nån effekt ännu högre temp. Det betyder att radiatorvattnet ofta är för kallt för golvvärmen om du inte har ett högtempsystem.
 
Hade jag varit i dina kläder så skulle jag ha sålt dina tomma tankar på Blocket, men sparat den med beredare. (Har Du några som helst framtida funderingar på solvärme så skulle även beredartanken saluföras och du köper en tekniktank med 4 slingor i.)

Vi antar att du behåller tanken med beredare och detta blir TEKNIKTANKEN i ditt framtida system. Där bereds varmvattnet och där sitter också framledningen till radiatorerna. Här har du också din elpatron. Här shuntas värmen och förs sedan över till huset via kulverten. Lägre temp = lägre förluster.

Du köper en 3 kbm-tank som SLAVTANK som seriekopplas mot TEKNIKTANKEN. På det sättet kommer tekniktanken att hålla 90 grader under mycket lång tid mellan eldningarna.
Har Du några som helst framtida funderingar på solvärme så ska även slaven utrustas med en slinga i botten. Då kan du förlänga eldningsintervallen kalla, klara dagar under vintern.

Bifogar ritning på min anläggning. De misstag jag gjorde var att inte sätta in en solslinga i slaven, jag borde nog haft ett större förhållande mellan teknik och slavtank och framförallt borde den totala ackvolymen varit mycket större.
 
  • Inkoppling.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.