Under denna långdragna höst som fortfarande pågår i början av februari i södra Sverige med regn och temperatur mellan 5 - 10 grader sedan november har luftfuktigheten på vinden legat konstant runt 90%. Inte så bra med tanke på mögel. Ingen synlig påväxt ännu men vi har problem med fukt och mögellukt i huset. Vad gör man?

Hygrometer som visar 91% luftfuktighet, indikerande hög risk för mögel i huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
surris
O Okänd skrev:
Under denna långdragna höst som fortfarande pågår i början av februari i södra Sverige med regn och temperatur mellan 5 - 10 grader sedan november har luftfuktigheten på vinden legat konstant runt 90%. Inte så bra med tanke på mögel. Ingen synlig påväxt ännu men vi har problem med fukt och mögellukt i huset. Vad gör man?

[bild]
Om det bara är en tillfällig lösning så ställ dit en avfuktare.
Får ni upp någon värme på vinden? Menar är det ett bjälklag med spån eller rejält isolerat? Behöver vara välventilerat om det är rejält med isolering.
 
  • Gilla
Okänd
  • Laddar…
Tack för svar. Jag är osäker på vilken typ av isolering då tidigare ägare lagt golv över allt men ganska säker på att det är mineralull. Troligtvis isolerskiva eller liknande, dvs inte jättemycket. Ventilerat via ventiler i gavlarna samt luftspalt i takfoten. Vindslucka saknar isolering men tätad med tätlist.
 
surris
O Okänd skrev:
Tack för svar. Jag är osäker på vilken typ av isolering då tidigare ägare lagt golv över allt men ganska säker på att det är mineralull. Troligtvis isolerskiva eller liknande, dvs inte jättemycket. Ventilerat via ventiler i gavlarna samt luftspalt i takfoten. Vindslucka saknar isolering men tätad med tätlist.
Låter helt okej utan att ha sett och undersökt det. Jag hade inte brytt mig så mycket om det bara är tillfälligt och inga uppenbara problem med fukt. Alltid hög relativ fuktighet på kallvindar vintertid.
 
  • Gilla
Okänd
  • Laddar…
Det är inte bra med >75% RH längre tid, dvs ngn månad eller mer.

Det låter som att du kanske har ett vettigt värmeläckage upp på vinden. Då bör det hjälpa att stänga takfotsventilationen. Det minskar ventilationen och bör göra så att temp stiger ngt, vilket i sin tur sänker RH.

Nu är ju detta med kallvindar och fuktproblem ett komplext område, där det inte finns ngn fungerande universallösning. Särskilt inte extremår som detta tycks vara. Det finns alltså inga garantier, utan du får göra en ändring och logga temp och RH kontinuerligt för att se vad som händer (orsak=>effekt).

Det är naturligtvis viktigt att ingen luft (=mkt fukt) från bostaden kan smita upp på vinden genom otätheter/springor.
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Det är som redan påpekats ett komplext område med många parametrar. Dessutom är det ett extremår i södra Sverige. Utan en närmare beskrivning av ditt hus är det svårt att ge annat än generella råd. Avfuktare är ett bra sätt att få lite andrum. På grund av ökade isoleringsmängder i vindsbjälklaget och att man samtidigt har slutat att elda i murstocken blir vindstemperaturen så låg att RH värdet sticker upp. Takfotsventilationen gör ingen nytta, snarare tvärtom. Den sänker temperaturen och släpper in mer fukti utifrån. En långsiktig lösning brukar ofta landa i igensatt takfotsventilation samt fuktstyrda värmeslingor vid takfoten.

Den relativa luftfuktigheten, RH, är ett mått på luftens innehåll av vattenånga i relation till vad den maximalt kan innehålla vid den aktuella temperaturen. Luftens möjlighet att binda vattenånga är starkt temperaturberoende. Den fuktmängd som ger 90% RH vid 5° motsvarar 65% RH vid 10°.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Nu är ju detta med kallvindar och fuktproblem ett komplext område, där det inte finns ngn fungerande universallösning.
Nej, jag kan tänka mig att det behövs radikalare åtgärder.
https://www.byggahus.se/forum/threads/rapport-fran-en-klimatvind.161090/
Nu, kl 00.15 2020-02-02 har vi
  • 10,1°C och 62% RH på vinden.
  • Ute är det 6,7°C och HI (= över 95%) RH.
Till stor del beror ju faktiskt möjligheten att få kontroll över miljön på vinden att man stoppar den helt okontrollerade uteluftsventilationen dit.
 
  • Gilla
Stringfellow Hawke och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle inte göra nånting förutom att hålla koll på vinden. Finns ingen anledning att börja åtgärda innan man vet den specifika orsaken.

Du skriver att ni har problem med fukt och mögellukt i huset, kommer det problemet från vinden eller någon annanstans?
 
  • Gilla
unnhag1974 och 1 till
  • Laddar…
Var sitter din mätare?
Är det i närheten av ventiler där uteluft kan cirkulera runt mätaren så är det nog inte ovanligt att se dessa värde.
 
  • Gilla
Okänd
  • Laddar…
E etompau skrev:
Var sitter din mätare?
Är det i närheten av ventiler där uteluft kan cirkulera runt mätaren så är det nog inte ovanligt att se dessa värde.
Mätaren sitter ungefär mitt i vindsutrymmet, långt ifrån ventiler, så det borde vara ett ganska ok mätvärde.

Nu under "vintern" har tempen på vinden legat ett par grader över utetemp och i paritet med RH luftfuktigheten utomhus.

Här är grafer för de senaste 60 dagarna: Röd är temp och blå relativ luftfuktighet (RH):

Graf som visar temperaturvariationer på vinden över 60 dagar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Graf som visar relationen mellan temperatur (röd linje) och relativ luftfuktighet (blå linje) på en vind över 60 dagar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som förvånar mig lite är att RH går ner när tempen sjunker - tvärt om mot vad man skulle kunna tro. Men det måste helt enkelt bero på att högtryck ger kallare men torrare luft på vintern.
 
Redigerat:
Det ser onekligen väldigt skumt ut. Hur högt i tak är det på vinden?
 
T TVRS skrev:
Du skriver att ni har problem med fukt och mögellukt i huset, kommer det problemet från vinden eller någon annanstans?
Vi har ännu inte hittat källan till lukten. Syll är väl alltid en kandidat då den är delvis tryckt men förvisso konstaterad torr vid mätning. Lukten kan dock även kännas utanför huset vilket kanske tyder på tak eller yttervägg? Väntar på att syllexperter ska komma och undersöka om några veckor.
 
J justusandersson skrev:
Det ser onekligen väldigt skumt ut. Hur högt i tak är det på vinden?
Cirka 200 cm från golv till taknock.
 
O Okänd skrev:
Det som förvånar mig lite är att RH går ner när tempen sjunker - tvärt om mot vad man skulle kunna tro.
Det är säkert naturliga variationer.
När vi har klar himmel sjunker temperaturen nu vintertid, och även RH% utomhus.
Och när det är molnigt stannar den "varma" luften kvar, och RH går upp mot >95%.
Och vindsluften, om det är en ventilerad vind, följer uteluften så klart.
 
  • Gilla
Okänd
  • Laddar…
En sak man bör ha i åtanke är att elektroniska hygrometrar ökar i felvisning med ökande RH och med sjunkande temperatur. De brukar vara ganska dåliga över 80%RH och väldigt usla över 90%.
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.