någon som ungefär vet hur många kubik timmer det går åt för att bygga 150m2 1½ plan i lösvirke?
 
Har gjort motsvarande, dvs köpt timmer på rot, sågat och byggt. Utbytet från timmer är ungefär 60% från en bondsåg, hänger dock mycket på han som sågar. Sedan får du räkna om dimension och löpmeter utifrån din konstruktion till kubik .
 
ungefär hur många stockar behöver man, grovt uppskattat?
 
Hur länge måste det torka? :surprised: Torkar det först som stock och sen som sågat också?
 
40 m3 = 2/3 långtradare, men löjligt lite förtjänst
i förhållande till arbtsinsatsen, att låta såga eget timmer.
Kan bara torka Maj-Juli + hyvling, klyvning, justering,sortering.
Byt in.
 
Jag kommer också att välja att köpa virket och sälja timmer.
Köper de dimensioner och längder jag behöver, torkat och levererat hem.

Säljer timret till den som betalar bäst och slipper jobbet med huggning, transport mm.

Har man dom rätta förutsättningarna kan det vara en god affär att hugga och såga själv. Beror ju lite på hur man värderar egen tid och vilka möjligheter man har att fixa transporter och sågning till vettigt pris, samt inte minst hur mycket resor huggandet innebär.

En annan sak att tänka på är att bondsågat virke oftast håller mkt sämre måttnogrannhet än proffssågat virke.

Torktiden beror på dimension och årstid.. Svårt att säga generellt.. Beror också på hur färskt timret är. Har virket redan börjat torka (t.ex. vindfällen som legat ett tag) går det ju fortare, men å andra sidan blir måtten riktigt dåliga på dessa eftersom man vid sågningen anpassar måtten efter den normala krympningen för färskt virke.

Jag skulle undvika att vindfällen om jag inte visste hur länge de legat och kan garantera att dom är färska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.