var inte på banken då vi vill bygga Älvsbyhus
2.5 miljoner kommer allt att kosta , tomt (gräsmatta ) samt målning tillkommer

Vi var innan lovade att köpa för runt 2.7 miljoner och det huset krävde renovering för 300

Hon kollade ovh sa att vår kalkyl så fin ut men att de måste ta detta med kreditavdelningen..

Hon verkar oinsatt på detta med totalentreprenad , men jag påtalade att ett nyckelfärdigt hus som Älvsbyhus betalas först när det är besiktigat, tomt och markarbeten betalas först..

Sedan är det ju det med värdering som hon säger, mäklaren säger att förhandsvärderingen är i linje med kostnaden och även om jag kikar sålda objekt i området så stämmer kvadratmeter-priset

Allt lät bara så krångligt fast hon sa att kalkylen höll, att vi hade bra marginaler

Vi lägger idag runt 20 procent i kostnad till boende och kanske hamnar runt 20-25 procent för detta hus (av våra disponibla inkomster exkl barnbidragen)

Har ni andra som byggt upplevt samma proböem vid just nybygge ? Hon sa att banken har mycket erfarenhet och vet att nybyggen kan öka i kostnader, det var liksom som att hon inte trodde på konceptet
 
Vänta tills banken svarar innan du tar ut något i förskott. Förmodligen en rookie som du sa, byt handläggare om det är så eller testa även med andra banker.
 
Nu är jag inte helt klar över hur Älvsbyhus totalentreprenad ser ut. Men i de allra flesta fall finns en risk för rätt stora tillkommande kostnader, trots totalentreprenad. En klassiker är markarbeten för grundläggning. Det kan erbjudas till fast pris inom totalentreprenaden, men oftast med en begärnsning om att ex. 200 ton fyllnadsmassor ingår. Sedan kan det visa sig gå åt 4000 ton (lite worst case jag har hört talas om). Med extrakostnader i klassen flera 100 000. Men ungefär så, är mer regel än undantag.

Den här typen av osäkerheter gör att banken ofta kräver större marginaler för ett nybygge, än vid köp av bef. hus.
 
Nordea och Älvsbyhus har samarbete kring detta om det skulle krångla... blir så trött på att en 25årig rådgivare som inte läser det jag lägger fram ska försöka sätta käppar i hjulen
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
M Majken84 skrev:
Nordea och Älvsbyhus har samarbete kring detta om det skulle krångla... blir så trött på att en 25årig rådgivare som inte läser det jag lägger fram ska försöka sätta käppar i hjulen
Kan bero på bero på bank vi hade Länsförsäkringar med bytte till Handelsbanken när vi byggde, pga att Länsförsäkringar inte visste ett dugg om byggkreditiv, hade en person som jobbade med det (jämfört med alla handläggare på HB). Så kan vara att banken har annan avdelning för byggkreditiv. Det normala vid totalentreprenad är att det kommer fakturor under byggets gång, med hög ränta. Älvsbyhus som du säger slutfakturerar bara, tjänar ni några tiotusen på.
 
M Move105 skrev:
Kan bero på bero på bank vi hade Länsförsäkringar med bytte till Handelsbanken när vi byggde, pga att Länsförsäkringar inte visste ett dugg om byggkreditiv, hade en person som jobbade med det (jämfört med alla handläggare på HB). Så kan vara att banken har annan avdelning för byggkreditiv. Det normala vid totalentreprenad är att det kommer fakturor under byggets gång, med hög ränta. Älvsbyhus som du säger slutfakturerar bara, tjänar ni några tiotusen på.
Ja precis, och kalkylen blir således annorlunda under tiden vi ska betala vår hyresrätt.

Det kändes bara som att handläggaren var negativ helt enkelt trots att jag förklarade att vi kunde få pengar av min mamma som har ett hus värt fyra miljoner och bara har 700 tusen i skuld på detta samt att jag kan låna Pengar ifrån min pappas företag, hon sa att vi skulle försöka klara detta själva istället
 
  • Gilla
boyscout
  • Laddar…
Vi bygger hus i detta nu. Jag upplever inte det problemet du nämner. Dock har vi betalat för en skriftlig förhandsvärdering och lagt till 300000kr i kalkylen för ev tillval. Bankmannen var också med helt på notorna med att det är sällan kalkylen stämmer efter grundarbete och tillval. Men det i sig var inget problem. Jag redovisade också vår ekonomi vilket han uppskattade och värdesatte. Vi har inte haft några problem så tror du haft oflyt. Vi är idag hos Handelsbanken men det kan komma att ändras beroende på vad vi blir erbjudna för räntor.
 
M Majken84 skrev:
Ja precis, och kalkylen blir således annorlunda under tiden vi ska betala vår hyresrätt.

Det kändes bara som att handläggaren var negativ helt enkelt trots att jag förklarade att vi kunde få pengar av min mamma som har ett hus värt fyra miljoner och bara har 700 tusen i skuld på detta samt att jag kan låna Pengar ifrån min pappas företag, hon sa att vi skulle försöka klara detta själva istället
M Majken84 skrev:
Ja precis, och kalkylen blir således annorlunda under tiden vi ska betala vår hyresrätt.

Det kändes bara som att handläggaren var negativ helt enkelt trots att jag förklarade att vi kunde få pengar av min mamma som har ett hus värt fyra miljoner och bara har 700 tusen i skuld på detta samt att jag kan låna Pengar ifrån min pappas företag, hon sa att vi skulle försöka klara detta själva istället
Kanhända att handläggaren var negativ men finns ingen bank som kan/får bygga en kalkyl på att du eventuellt kan få pengar av dina föräldrar. Det är förbjudet för ett AB att låna ut pengar till tex ägare, vd o närstående till dessa personer. Det måste i så fall först lyftas ut som lön alt utdelning av din pappa. Belåningsutrymme i villa innebär inte med automatik att man får lån, det krävs betalningsförmåga som din mamma måste ha.
 
B byggnisse99 skrev:
Kanhända att handläggaren var negativ men finns ingen bank som kan/får bygga en kalkyl på att du eventuellt kan få pengar av dina föräldrar. Det är förbjudet för ett AB att låna ut pengar till tex ägare, vd o närstående till dessa personer. Det måste i så fall först lyftas ut som lön alt utdelning av din pappa. Belåningsutrymme i villa innebär inte med automatik att man får lån, det krävs betalningsförmåga som din mamma måste ha.

Det finns både AB samt kommandit och handelsbolag där vi kan lösa detta vid nödfall
 
M Majken84 skrev:
Det finns både AB samt kommandit och handelsbolag där vi kan lösa detta vid nödfall
det underlättar ju om ni får med din mamma eller pappa som medlåntagare men det låter märkligt att det ska behövas. Ni kanske kan ta med representant från husfirman alternativt be dem skriva något kortare Mail eller motsv som ni kan ta med.
 
K kjork skrev:
Vi bygger hus i detta nu. Jag upplever inte det problemet du nämner. Dock har vi betalat för en skriftlig förhandsvärdering och lagt till 300000kr i kalkylen för ev tillval. Bankmannen var också med helt på notorna med att det är sällan kalkylen stämmer efter grundarbete och tillval. Men det i sig var inget problem. Jag redovisade också vår ekonomi vilket han uppskattade och värdesatte. Vi har inte haft några problem så tror du haft oflyt. Vi är idag hos Handelsbanken men det kan komma att ändras beroende på vad vi blir erbjudna för räntor.
Jag förstår men jag tyckte att det var så underligt att man ena stunden säger att vår kalkyl ser bra ut å andra sidan verkar allt så jobbigt IOM det ska vara ett nybygge, de flesta som bygger Älvsbyhus brukar hålla kalkylen , iaf de jag läst om på olika forum osv

Jag ringde banken häromdagen och ville boka möte, då sa personen soM svarade att de inte arbetar så, man får komma in så får man någon att prata med, iaf så gjorde jag det och hon ifrågasatte varför jag inte bokade möte, det sket sig liksom direkt , förklarade att hennes kollega sa så, kanske hade hon bara en dålig dag vem vet.

Nordea ska tydligen ha samarbete med Älvsbyhus och vet nog mer hur deras koncept fungerar , så krånglar sparbanken med detta så blir det byte. Jag har en bra lön , min fru tjänar lite sämre men vi har en bra levnadsnivå och saknar aldrig pengar
 
B byggnisse99 skrev:
Kanhända att handläggaren var negativ men finns ingen bank som kan/får bygga en kalkyl på att du eventuellt kan få pengar av dina föräldrar. Det är förbjudet för ett AB att låna ut pengar till tex ägare, vd o närstående till dessa personer. Det måste i så fall först lyftas ut som lön alt utdelning av din pappa. Belåningsutrymme i villa innebär inte med automatik att man får lån, det krävs betalningsförmåga som din mamma måste ha.

Dessutom har ju min mamma pengar sparade som hon kan ge bort, då kan de väl bygga kalkylen delvis på det? Att vi kan presentera en större kontantinsats
 
Förresten , jag tror att deras största frågetecken var värderingen på huset när det är färdigt.

Men jag sa ju som sagt att det var likvärdigt värde om man ser kvadratmeterpriset för områdets sålda hus, dessutom har ju mäklaren skickat till mig att han förhandsvärderar huset till produktionskostnaderna.

Jag är van vid SEB, att en enskild bankman ofta kunde ta beslut, kanske har sparbanken andra rutiner?
 
M Majken84 skrev:
Jag förstår men jag tyckte att det var så underligt att man ena stunden säger att vår kalkyl ser bra ut å andra sidan verkar allt så jobbigt IOM det ska vara ett nybygge, de flesta som bygger Älvsbyhus brukar hålla kalkylen , iaf de jag läst om på olika forum osv

Jag ringde banken häromdagen och ville boka möte, då sa personen soM svarade att de inte arbetar så, man får komma in så får man någon att prata med, iaf så gjorde jag det och hon ifrågasatte varför jag inte bokade möte, det sket sig liksom direkt , förklarade att hennes kollega sa så, kanske hade hon bara en dålig dag vem vet.

Nordea ska tydligen ha samarbete med Älvsbyhus och vet nog mer hur deras koncept fungerar , så krånglar sparbanken med detta så blir det byte. Jag har en bra lön , min fru tjänar lite sämre men vi har en bra levnadsnivå och saknar aldrig pengar
Vad var tidigare lånelöfte på och vad räknar ni på att huset kommer kosta? Du skriver 2,5mln + tomt och gräsmatta. Tomten behöver man ju ta med men gräsmattan kan ju vänta ett år om man ska vara krass.

sedan som tidigare skrivits. Banken kan inte lita på ditt ord om att din mamma kan ge bort pengarna. De måste veta med säkerhet att pengarna finns när de räknar på kalkylen. Hör med föräldrarna om de inte kan stå med som medlåntagare på lånet är mitt tips om kalkylen är tight. Är den inte tight så skulle jag kolla med andra banken. Min upplevelse är att de har olika erfarenheter av nybyggnationer.

du får ju låna 85% av vad mäklaren tror huset är värt när det är klart. Allt över det blir topplån. Men kan ni visa banken att ni kan betala kanske 30-40% av värderingen borde det ju inte vara några problem i min värld.
 
Läste olika recensioner om denna bank som vi tänkte ta bolånet osv till, anledningen är att SEB inte har kontor här i stan längre samt att min mamma har sina konton där. Hittade denna



Har vart exemplarisk kund i 30 år med god ekonomi. Nu skulle vi bygga hus och var på möte med banken. Det va absolut inga problem, vi skulle få ett lån.

Några veckor senare ringer hon upp och ifrågasätter om vi verkligen vill bygga. Det är ju "bara" 130m2 färdigt hus (möjlighet att inreda vind på 56m2 i framtiden). Konstigt samtal tyckte vi, men förklarade att det var självklart. Annars hade vi inte kontaktat dem för ett lån. Ytterligare någon vecka går och ännu ett samtal dyker upp. De vill inte längre ge oss lån. På sparbanken är det inte rådgivaren som tar det slutgiltiga beskedet för lånet, utan någon annan. Så löftet vi fick tidigare vart inte värt något.

Utan att gå in på exakta siffror så skulle vi hamna på lägsta amorteringskravet, samt huset är förhandsvärderat till nästan 1 miljon högre än tot produktionskostnaden. Det är ett nyckelfärdigt hus med alla garantier (inkl färdigställande) där allt utom tomten (som är värd mer än den kostar) skall betalas först när huset är klart. Så det är ett ganska "säkert" lån för banken, men banken tyckte det var för osäkert.

Nåja. Av de tre lokala bankerna jag kontakta så var det bara "min egen" som inte ville vara med. Känns helt klart som ett svek. Så nu är det inte längre min bank.”
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.