Hej,

Detta är kanske en omöjlig fråga att svara på men min flickvän funderar på att sälja sitt hus från 1920. Det är en nästan slottsliknande bostad på runt 350 m2 boyta. Vi vet inte, men antar att takpappen under pannorna är från när huset byggdes (dvs det är väldigt hög tid att byta, och det läcker också in på ett par ställen vid våldsamt regn). Hon har fått en offert på bytet på c:a 1 miljon. Skall såklart leta upp fler offerter, men det ligger nog där någonstans med tanke på takets storlek och komplexitet.

Hon ser framför sej att sälja huset inom några år. Går det att gissa hur mycket av den kostnaden som hon skulle få igen vid en försäljning? En automatvärdering av huset ger att det är värt knappt 6 miljoner nu.
 
Oavsett... gör taket tätt. Byt eller reparera.

Inget sänker värdet så mycket som lite vatten på olämpliga ställen.

/ATW
 
  • Gilla
kest och 2 till
  • Laddar…
A
Täta det akuta, låt nästa ägare byta tak.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Oavsett... gör taket tätt. Byt eller reparera.

Inget sänker värdet så mycket som lite vatten på olämpliga ställen.

/ATW
De synliga läckagen är nu lagade av en byggfirma, men delar av taket är svårt att inspektera så det kan vara att det läcker utan att vi direkt ser det.

Antar att planen är antingen att göra panikutryckningar och fixa där det läcker tills huset säljs, eller att slå till på att fixa hela taket på en gång.
 
A
Om ni skulle bo kvar, så borde ni naturligtvis ta ett grepp och hantera hela taket, men om ni tänker sälja, så tror jag att ni vinner på att låta köparen byta, så får de bestämma hur de vill ha utseendet.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Staffans2000
Täta där det läcker, samt rätta till sneda pannor.
Om det lönar sig att byta, beror mycket på slumpen. Dvs vilken typ av intresserad köpare hon får. Jag skulle till ex. hellre prioriterat ett lägre pris, än ett nytt tak.
Dessutom. Vet hon att hela taket verkligen behöver bytas?
Lite bilder skulle hjälpa till.
 
Scouten skrev:
Om ni skulle bo kvar, så borde ni naturligtvis ta ett grepp och hantera hela taket, men om ni tänker sälja, så tror jag att ni vinner på att låta köparen byta, så får de bestämma hur de vill ha utseendet.
Det är en viktig parameter, eftersom byggaren inte trodde det var möjligt att återvinna de gamla takpannorna (en stor andel fastmurade). Och de kommande ägarnas smak för takpannor vet vi inte.
 
Låter som rätt mycket pengar för ett tak oavsett komplexitet. För 6 miljoner i potentiell köpeskilling hade jag bara lagat läckorna. Hur är skicket på huset annars? Stor risk att personen som köper det ändå tänker renovera det mesta. Då byter man det taket själv för under 100'.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.